نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تکنیک پاکسازی هواوپونوپونو برای رسیدن به آرامش درونی

در دنیای پرسرعت و پراسترس امروز، بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان دنبال روش‌های گوناگون برای کاهش استرس و اضطرابشان می‌گردند. این روش‌های درمانی که با روش‌های پزشکی مدرن متفاوت‌اند طب مکمل نامیده می‌شوند.

در ۲ دهه گذشته طب مکمل در کشورهایی مانند استرالیا و آمریکا رشد چشمگیری داشته است. گرچه طب مکمل به‌تنهایی به کار می‌رود، پزشکان دریافته‌اند که استفاده از‌‌ آن در کنار روش‌های مدرن می‌تواند تأثیر درمان را بیشتر کند. هواوپونوپونو یکی از این طب‌های مکمل است، روشی باستانی که می‌خواهیم در این مقاله شما را با‌ آن آشنا کنیم.

هواوپونوپونو به چه معناست و از کجا آمده است؟

واژه هواوپونوپو در زبان مردم هون به‌معنی «پنهان‌شده» و «راز» است. هون‌ها مردمی باستانی بودند که در جنوب شرق آسیا می‌زیستند. گروهی از آنها که در جزیره هاوایی ساکن‌اند هواوپونوپونو را که نوعی روش درمانی مبتنی بر دعاست تا به امروز حفظ کرده‌اند. هواوپونوپونو نوعی روش درمانی معنوی به شمار می‌رود، روشی که بر درمان خود و دیگران با حل تضادها و تعارضات درونی تمرکز دارد.

در دوران باستان شمن‌ها (جادوگران قبیله) هواوپونوپونو را به کار می‌گرفتند، اما امروزه روشی برای کسب آرامش و کاهش استرس و اضطراب است.

افراد معتقد به هواوپونوپونو می‌گویند افکار و خاطرات هر فرد واقعیت زندگی او را می‌سازند؛ احساس درد ناشی از خاطره و افکار مرتبط با آن درد است، پس با زدودن آن فکر یا خاطره می‌توان آن درد را درمان کرد. بعید است دردی جسمانی یا روانی صرفا با تغییر افکار و خاطرات از بین برود، اما تحقیقات نشان داده‌اند دعاهای هواوپونوپونو می‌توانند برای بهبود وضعیت جسمانی و روانی فرد مؤثر باشند.

تاریخچه هواوپونوپونو

هواوپونوپونو نوعی روش درمانی باستانی است که مردمان پولینزی، ساکنان جزیره‌ای به همین نام در اقیانوس آرام جنوبی، از آن بهره می‌گرفتند. آنها از هواوپونوپونو برای حل تعارضات خانواده‌ها، حفظ صلح و حتی افزایش حاصلخیزی زمین استفاده می‌کردند. در آن دوران، این مراسم بیشتر گروهی اجرا می‌شد.

بومیان باستانی جزیره هاوایی اعتقاد داشتند دردهای جسمانی مجازات خدایان بابت خطاهایی هستند که افراد جامعه مرتکب می‌شوند، بنابراین هواوپونوپونو را برای جبران این خطاها و کسب آرامش دوباره ضروری می‌دانستند.

هواوپونوپونو به‌روش سنتی چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، هواوپونوپونو در گذشته بیشتر همچون ابزاری اجتماعی برای حل اختلافات به کار می‌رفت. برای انجام این مراسم به‌شیوه سنتی باید مراحل زیر را دنبال کرد:

  1. گردهمایی خطاکاران و کسانی که دچار درد هستند. این گردهمایی اغلب به‌میزبانی خانواده‌ای سرشناس انجام می‌شود که گروه‌های مختلف را می‌شناسد.
  2. دعا به درگاه خدا.
  3. درخواست حل مشکل و تعارض ایجادشده.
  4. پرس‌وجوی رهبر (میزبان) از افراد درگیر مشکل.
  5. هدایت گفت‌وگو توسط میزبان.
  6. دوره‌های سکوت که بین گفته‌ها اجرا می‌شوند.
  7. اعتراف صادقانه به نیت‌ها و خطاها به درگاه خدا در حضور میزبان.
  8. جبران فوری یا قول برای جبران فوری خسارت‌ها در اسرع وقت.
  9. بخشش متقابل طرفین درگیر ماجرا و رهایی یکدیگر از هرگونه گناه، خطا و دین.
  10. دعای پایانی.
  11. صرف غذا.

هواوپونوپونو به‌سبک مدرن

در دهه ۷۰ میلادی، فردی به‌نام مورنا نالاماکو سیمئونا که یکی از بومیان جزیره هاوایی و درمانگری شناخته‌شده بین اهالی آنجا بود، روش‌های هواوپونوپونو را مدرن‌سازی کرد. او هواوپونوپونی اجتماعی را به روشی درمانی برای مشکلات شخصی تبدیل کرد.

یکی از شاگردان او به‌نام دکتر ایهلکالا هیو لِن که روان‌شناسی بالینی است، هواوپونوپوی جدید را به شهرت رساند. او مدعی شد با استفاده از این روش درمانی، مجرمان بخش روانی زندانی را در مدت ۴ سال درمان کرده است. پس از مداخله دکتر لن در فرایند درمان زندانیان، آنهایی که به‌شدت درگیر خشونت بودند، اجازه یافتند آزادنه در محیط زندان حضور یابند. همچنین آنهایی که داروهای فراوانی مصرف می‌کردند، دوز داروهایشان کاهش یافت.

بر اساس نظر دکتر لن، هواوپونوپوی جدید ۵ ویژگی اصلی دارد:

  1. تکنیک حل تعارضات درونی؛
  2. مشارکت فرد و خدایش در فرایند درمان؛
  3. حضور فیزیکی شخص در فرایند درمان؛
  4. تکرار ادعیه خطاب به خدا؛
  5. ببخش از سوی خدا.

داستان دکتر لن و زندانیان جانی چه واقعی باشد و چه نباشد، هواوپونوپونو به‌عنوان روشی درمانی در حال مشهورشدن است. در حال حاضر، تعداد زیادی کتاب درباره این روش درمانی نوشته شده است و در سمینارهای مرتبط با طب مکمل نیز درباره آن صحبت می‌شود.

یکی از اصول تعالیم هواوپونوپونو، اعتقاد به مسئولیت هر فرد در وضع درونی و بیرونی‌اش است. بر اساس این نظر، جهان درون و بیرون به یکدیگر متصل هستند. گرچه فرد مسئول تمام بدی‌ها و مشکلات جهان نیست، هر فردی سهمی در این مشکلات دارد، مشکلاتی که هم درون او و هم بیرون او، یعنی جهان را متأثر کرده‌اند.

درمانگران هواوپونوپونو اعتقاد دارند درمان با دفع افکار منفی، خاطرات بد و حل تعارضات انجام می‌شود. آنچه آنها پیشنهاد می‌کنند با مطالعات روان‌شناسی نیز منطبق است. بر اساس مطالعات علمی، نگه‌داشتن احساسات منفی در طولانی‌مدت اثر بدی بر سلامتی روانی و جسمی ما می‌گذارد. برعکس هرچه بیشتر توانایی بخشش و گذشت را در خود پرورش دهیم، از استرسمان کاسته می‌شود و در نتیجه سالم‌تر خواهیم ماند.

آموزش هواوپونوپونو به‌سبک مدرن

بر اساس نظریات مورنا سیمئونا، آنچه ما را تعریف می‌کند تجربیات زندگی‌ است و آنچه بر ما گذشته روی دوشمان سنگینی می‌کند. وقتی احساس ترس یا استرس داریم، اگر به‌دقت به گذشته‌مان بنگریم، می‌توانیم ریشه‌های آنها را در وجودمان پیدا کنیم. وقتی با موقعیتی روبه‌رو می‌شویم که گذشته ما را تداعی می‌کند، ناخودآگاه احساسات مرتبط با آن را بازتولید می‌کنیم و بنابراین دچار ترس یا استرس می‌شویم.

به‌گفته دکتر لن، تعالیم هواوپونوپونو مبتنی بر تکرار تعدادی جمله یا ذکر است. جملاتی که به ما کمک می‌کنند مسئولیت کارها و عواقب آنها را بپذیریم. گرچه برخی معتقد به بیان و تکرار این جملات در هر شکل و زمانی هستند، زمان‌بندی و شیوه ادای جملات از دید معتقدان به هواوپونوپونو نقش مهمی در اثربخشی این روش درمانی دارد.

ذکر هواوپونوپونو چیست؟

۱. متأسفم

فرد با این جمله کوتاه مسئولیت خطاها و اشتباهاتش را می‌پذیرد. گوینده این جمله باعث آرامش کسی می‌شود که او را آزرده است. وقتی فرد این جمله را به خودش بگوید هم به‌معنای عذرخواهی و پذیرش خطاهایی است که در حق بدن یا روان خود مرتکب شده است.

۲. لطفا مرا ببخش

بخشش عامل اصلی اثرگذاری هواوپونوپونو است، پس فرد باید این جمله را صادقانه و خالصانه بیان کند و دنبال بخشیدن خود یا دیگری باشد. این بخشش شامل همه چیزهایی می‌شود که آگاهانه یا ناخودآگاه جلوی عشق به خود، خدا یا دیگری را گرفته‌اند.

۳. سپاسگزارم

این جمله به فرد امکان می‌دهد تا شکرگزاری و قدردانی را بیاموزد. پژوهش‌های علمی نیز نشان داده‌اند که قدردانی در زندگی روزمره نقش بلندمدتی در سلامتی ایفا می‌کند.

۴. دوستت دارم

این جمله به گوینده‌اش امکان می‌دهد که همدلی بسیار بیشتری با خود و دیگران داشته باشد. با ابراز عشق و علاقه به دیگران، به‌رغم بروز اختلاف و خطا، انسان‌ها یکدیگر را همچنان دوست خواهند داشت و پیوند دوستی‌شان را حفظ خواهند کرد.

این جمله که اجتماعی‌ترین بخش از تعالیم هواوپونوپونوی امروزی است، بر ایجاد مودت و دوستی در جامعه تأکید دارد، مسئله‌ای که در سبک زندگی امروزی کمتر به آن توجه شده است.

فواید و مزایای هواوپونوپونو

تکنیک پاکسازی هواوپونوپونو به افراد امکان می‌دهند که موقعیت‌های مشکل‌زای زندگی را شناسایی و تحلیل کنند. نقش احتمالی خود در ایجاد مشکل را بفهمند و مسئولیت‌پذیرانه به آن موقعیت‌ها نگاه کنند.

به‌طور کلی مزایا و فواید احتمالی هواوپونوپونو عبارت‌اند از:

  • بهبود سلامت روان، به‌خصوص در حوزه‌های اضطراب و افسردگی؛
  • کاهش استرس؛
  • سلامت جسم؛
  • مهار راحت‌تر احساسات؛
  • استحکام روابط؛
  • بهبود فرایند حل مسئله؛
  • کسب آرامش درونی.

تحقیقات علمی درباره هواوپونوپونو چه می‌گویند؟

تحقیقات درباره اثربخشی این روش اندک‌اند. با این حال همان تحقیقات اندک نیز اثربخشی برخی از تعالیم هواوپونوپونو مانند بخشش، قدردانی و عبادت را تأیید کرده‌اند.

  • در سال ۲۰۱۳، تعالیم هواوپونوپونو را به ۷۲ زن آموزش دادند و از آنها خواستند این تعالیم را در زندگی روزمره خود به کار گیرند. بیشتر این زنان کاهش فشار خون و استرس خود را گزارش دادند.
  • در سال ۲۰۱۱، فشار خون شرکت‌کنندگان در آزمایشی پس از آموختن تکنیک پاکسازی هواوپونوپونو به‌مدت ۹ هفته رصد و معلوم شد که فشار خون همه آنها کاهش چشمگیری یافته است.
  • هواوپونوپونوی سنتی نیز در دادگاه‌های ایالت هاوایی به عنوان روشی برای حل دعاوی به کار گرفته شد و اثربخش بود.

در مجموع می‌توان گفت هواوپونوپونو به‌عنوان ابزاری اجتماعی برای کاهش درگیری، افزایش همبستگی و اعتماد بین اعضای جامعه مفید است. البته هنوز باید تحقیقات بیشتری درباره اثربخشی هواوپونوپونوی مدرن انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.