نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تکميل ظرفيت؛ چرا و به چه علت؟

مطابق معمول هر ساله و پس از اعلام نتايج آزمون‌هاي مختلف و ثبت‌نام داوطلبان پذيرفته‌ شده در اين آزمون‌ها در مراکز دانشگاهي و مؤسسات آموزش عالي، پذيرش دانشجو در مرحله تکميل ظرفيت آزمون‌هاي برگزار شده از سوي سازمان سنجش آغاز مي‌گردد و بدين‌ترتيب، اين مرحله، فرصت مناسبي را براي داوطلباني که در يک آزمون شرکت کرده‌اند، ولي در مرحله گزينش نهايي هر آزمون، نام آنها جزو پذيرفته‌شدگان آن آزمون نبوده است، فراهم مي‌آورد تا بار ديگر و پيش از شرکت مجدد در آزمون مورد نظر، يک بار ديگر در ترازوي سنجش علمي قرار گيرند و بخت خود را امتحان نمايند تا در صورت پذيرفته شدن در اين مرحله (تکميل ظرفيت) بتوانند در همين سال تحصيلي جديد که تازه آغاز شده است، اقدام به ادامه تحصيل در رشته مورد علاقه خود در مقطع موردنظر نمايند.
به طور خلاصه، چرايي پذيرش دانشجو در مرحله تکميل ظرفيت هر يک از آزمون‌ها به قرار ذيل است:
1- پذيرش دانشجو در مرحله تکميل ظرفيت باعث مي‌شود که ظرفيت‌هاي خالي مانده با پذيرش داوطلبان داراي شرايط پر شده و بدين‌ترتيب، مراکز و مؤسسات آموزش عالي بتوانند با استفاده از تمام ظرفيت فضاي آموزشي ايجاد شده، اعم از مکان مناسب و تجهيزات آموزشي لازم و …، به تربيت نيروهاي مستعد در رشته‌هاي گوناگون دانشگاهي در مقاطع مختلف تحصيلي بپردازند.
2- از سوي ديگر، اعلام آمادگي براي شرکت در مرحله تکميل ظرفيت، از طرف هر يک از داوطلباني که هنگام اعلام نتايج نهايي هر يک از آزمون‌ها پذيرفته نشده‌اند، باعث مي‌شود که داوطلب با صرفه‌جويي در زمان و هزينه‌هايي که از سوي وي صرف شرکت مجدد در آزمون موردنظر در سال بعد خواهد شد، زودتر وارد عرصه آموزش عالي شده و پس از طي دوران تحصيل نيز سريع‌تر به عرصه کار و فعاليت يا مقطع تحصيلي بالاتر وارد شود و در زمان کوتاه‌تري به موفقيت‌هاي مطلوب خود دست يابد.
اين ويژگي در مورد داوطلبان مرد شرکت کننده در هر آزمون، که خدمت دوره ضرورت وظيفه عمومي را نگذرانده‌اند، بارزتر است؛ چرا که بسياري از داوطلبان آزمون‌ها، که مشمول خدمت وظيفه عمومي مي‌شوند، با توجه به قوانين و مقررات اين دوره، به لحاظ شرايط سني و … نمي‌توانند پيش از گذراندن خدمت سربازي، براي چندمين بار در آزمون موردنظر خود شرکت نمايند، و در صورت پذيرفته نشدن در آزموني که در آن شرکت کرده‌اند، بايد خود را براي انجام خدمت زير پرچم به يکي از حوزه‌هاي نيروي انتظامي به منظور اعزام به اين دوره معرفي کنند. حال با توجه به فاصله زماني نسبتاً کوتاه مرحله تکميل ظرفيت آزمون‌ها از ثبت‌نام داوطلبان واجد شرايط تا اعلام نتايج نهايي، بسياري از مشمولان امکان استفاده از چنين فرصتي را براي ادامه تحصيل در يکي از مقاطع آموزش عالي که موردنظر آنهاست خواهند داشت.
3- برخي از اوقات، امکان ايجاد کد رشته محل‌هاي خاص در زمان مقرر براي دانشگاه و مراکز و مؤسسات آموزش عالي فراهم نمي‌گردد و بدين ترتيب در فرض مثال، آنها نمي‌توانند در زماني که لازم است، مشخصات و شرايط پذيرش در کد رشته يا کد رشته‌ محل‌هاي ايجاد شده را براي درج در دفترچه راهنماي انتخاب رشته داوطلبان هر آزمون (دفترچه شماره 2)، که هر ساله از سوي سازمان سنجش منتشر مي‌شود، به اين سازمان اعلام نمايند؛ لذا پس از اعلام اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي هر آزمون، که معمولاً در شهريورماه انجام مي‌شود، اين فرصت مهيا مي‌شود تا رشته‌هايي که دير هنگام به جمع رشته‌هاي پذيرنده دانشجو پيوسته‌اند، در اين مرحله اقدام به پذيرش دانشجو نمايند، و بدين‌ترتيب از ظرفيت‌هاي فراهم شده زودتر استفاده مي‌شود.
حال با عنايت به موارد پيشگفته، داوطلبان آزمون کارشناسي‌ارشد سال 1396 که در اين آزمون ثبت‌نام کرده و در جلسه آزمون حاضر بوده‌اند، مي‌توانند با توجه به مفاد اطلاعيه سازمان سنجش درباره اعلام ظرفيت پذيرش رشته‌هاي جديد و تکميل ظرفيت برخي از کد رشته محل‌هاي آزمون ورودي تحصيلات تکميلي (دوره‌هاي کاشناسي‌ارشد ناپيوسته) سال 1396، که در همين شماره از هفته‌نامه درج شده و همچنين جداول مربوط به رشته‌هاي مورد پذيرش در مرحله تکميل ظرفيت آزمون کارشناسي‌ارشد که به همراه اصل اطلاعيه در سايت سازمان سنجش آمده است، در صورت دارا بودن شرايط لازم، تا پايان روز 17 مهرماه متقاضي شرکت در اين آزمون شوند.

موفق باشيد

  • هفته نامه پیک سنجش
2 نظر برای "تکميل ظرفيت؛ چرا و به چه علت؟" ارسال شده
  1. معین ن گفت:

    سلام استاد خسته نباشید. عذر میخوام چطور میتونم از تراز اخرین نفر قبولی تو تکمیل ظرفیت دندان اصفهان مطلع بشم ؟ چون من سهمیه ۵درصدی دارم و حتی بسیجی هم دارم و وارد کردم موقع ثبت نام اما اونا ۵درصدی رو اعمال میکنن که باعث میشه ترازم نرسه و مردود بشم ولی اگه بسیجی رو اعمال کنن پذیرش میشم. چطور میتونم تراز اخرین نفر دانش اموز با سهمیه بسیجی رو پیدا کنم؟

    1. soleimany گفت:

      سلام و درود . فعلا هیچ منبعی امار دقیق منتشر نکرده است . منتظر باشید . درصورت انتشار حتما ما در وب سایت قرار خواهیم داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.