نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تقويت حافظه و راهکارهاي آن (۱)

اگر احساس مي‌کنيد که همه چيز را فراموش مي‌کنيد يا حافظه‌‌ شما تحليل رفته است، نگران نشويد؛ بلکه به دنبال راه حل باشيد. براي هرکسي گاهي پيش مي‌آيد که کار يا رويداد مهمي را فراموش کند.

فراموشي براي بسياري از افراد، بخشي از معضلات روزمره است.

درمان فراموشي و تقويت حافظه هم، مانند هر مشکل ديگري، مي‌تواند راهکار و راه حل داشته باشد.

حتماً تا حالا براي شما هم پيش آمده است که کاري را که بايد انجام مي‌داديد، فراموش کرده‌، يا از قرار ملاقات‌ جا مانده باشيد. در روزهاي پرمشغله، فراموشي، اتفاقي طبيعي‌ است.

پيشگيري از اين اتفاق و تقويت و مراقبت از ذهن ، اين امکان را به شما مي دهد  تا از زماني که در اختيار داريد، به‌ درستي بهره‌برداري کنيد.

به همان اندازه که فکر کردن به خاطرات مهم‌، آنها را در ذهنتان زنده نگه مي‌دارد، فکر کردن به کارهايي که بايد انجام دهيد نيز از فراموشي شما پيشگيري مي‌کند؛ پس، به عنوان يک راهکار، لازم است که زمان و فعاليت‌هاي‌ خودتان را سازمان‌دهي کنيد؛ به عبارت ساده‌تر، کارهايي را که بايد انجام بدهيد، يادداشت کنيد.

براي کمک به درمان فراموشي و تقويت حافظه، يک دفترچه يادداشت کوچک براي نوشتن کارهايي که بايد انجام بدهيد همراه خودتان داشته باشيد. اگر در حال انجام کاري مهم حواستان پرت شد، نوشتن کاري که بعداً بايد انجام بدهيد، به شما کمک مي‌کند که راحت‌تر آن را به خاطر بياوريد.

اين کار را مي‌توانيد با استفاده از امکانات گوشي تلفن همراه يا ساير تجهيزاتي که در اختيارداريد، انجام دهيد.

اگر مشغول تحصيل، کار يا هر فعاليت ديگر هستيد، سخت است که همه‌ وظايف، قرارهاي ملاقات و اتفاقات مهم روز، هفته و ماه را در ذهنتان نگه داريد. يک راهکار ديگر براي فراموش نکردن، يادداشت کارها و استفاده از تقويم است که به شما کمک مي‌کند کارهايي را که بايد در زمان و تاريخ معيني انجام دهيد، فراموش نکنيد.

براي درمان فراموشي و به‌ ياد ‌آوردن رويدادهاي مهم کاري و خانوادگي، يک تقويم ماهانه در محل کار، منزل‌ يا گوشي‌تان داشته باشيد و زمان انجام کارهايتان را در آن علامت بزنيد.

گاهي  براي دوري جستن از فراموشي، لازم است که تغييراتي را در عادت‌هاي خود ايجاد کنيد؛ مثلاً اگر هميشه فراموش مي‌کنيد که وسايل شخصي خود را کجا گذاشته‌ايد، يا قرار بوده است که امروز چه کارهايي را انجام دهيد، به عنوان يک راهکار، مي‌توانيد اين کار را به بخشي از فعاليت‌هاي روزمره‌تان تبديل کنيد و براي خودتان يک عادت جديد خلق کنيد.

راه ديگر غلبه بر فراموشي، آن است که از انجام کارها فرار نکنيد.

ممکن است که انجام کاري را به دليل اينکه وقت‌گير است، جذاب نيست، پراسترس است يا به نظرتان زياد مهم نيست، به تعويق بيندازيد؛ اما وقتي موعد مقرر آن فرامي‌رسد، براي انجام دادنش دست‌ و پا بزنيد؛ زيرا آن کار را به‌ کلي فراموش کرده يا مدام پشتِ گوش انداخته‌ايد.

وقتي انجام کاري را به تعويق مي‌اندازيد يا فراموش مي‌کنيد، دليل آن، تلفيقي از اجتناب فعال و فراموش‌کاري است. براي گريز از اين وضعيت، لازم است کارهايي را که هميشه فراموش مي‌کنيد، مشخص کنيد.

ممکن است که فراموش‌کاري شما ناشي از طفره رفتن باشد.

وقتي بفهميد از چه چيزها و کارهايي طفره مي‌رويد، کمتر آنها را فراموش مي‌کنيد و راهي پيدا مي‌کنيد تا اين عوامل استرس‌زا را از ميان برداريد.

برخي از افراد مدام از حواس‌پرتي، که سبب فراموشي مي‌شود، شکايت دارند.

براي اينکه افراد دچار فراموشي ناشي از حواس پرتي نشوند، لازم است که عوامل حواس‌پرتي‌شان را شناسايي کنند.

در يک زندگي پرمشغله و پراسترس، ممکن است برخي از اعمالي که شما و ديگران انجام مي‌دهيد، حواستان را از انجام کارهايتان پرت کند.

«ادامه دارد»

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.