نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تست زني؛ مهم و اثرگذار

 سعيد، نگاهي به ساعت انداخت. وقت تقريباً تمام شده بود. او فقط مي‌توانست نگاه کوتاه ديگري به دفترچه کرده و ببيند آيا همه سؤالاتي را که مي‌دانسته جواب داده است يا نه. يادش افتاد که پاسخنامه را هم بايد کنترل کند تا پاسخ سؤالات جابجا نشده و مشکل ديگري در ميان نباشد. ديگر وقت تمام شده بود. دفترچه سؤالات، ساعت و پاسخنامه را روي ميز گذاشت. لباس‌هايش را عوض کرد و مادرش را به آرامي صدا و زد و از او خواهش کرد تا يک استکان چاي برايش آماده کند. سپس آماده شد تا جواب‌هايش را تصحيح کند. در همين هنگام به ياد جلسه کنکور پارسال افتاد. درس‌هايش را بخوبي مطالعه کرده و با آمادگي مناسبي در جلسه کنکور حاضر شده بود، اما بر خلاف انتظار و توقعي که داشت، در جلسه آزمون نتوانست به طور مطلوب از عهده تست زدن برآيد و همين موضوع باعث شد تا با وجود وقت زيادي که براي سؤالات گذاشت، باز هم نتواند هيچ ايده و فکر خاصي به ذهنش برسد. انگار براي اولين بار بود که چنين مطالبي را مي‌ديد.

در همان جلسه آزمون بود که ناگهان سعيد روحيه خود را از دست داد و تمام زحمت و تلاش خود را از بين رفته ديد. سعيد، حالا لبخندي حاکي از اميدواري و رضايت به لب داشت و مي‌دانست که از تجربه پارسال بخوبي درس گرفته است و ديگر اشتباه گذشته را تکرار نخواهد کرد؛ اشتباهي که به قيمت يک سال تلاش او تمام شد؛ البته مقصر و عامل اصلي اين موضوع هم بيشتر از همه، خود سعيد بود؛ زيرا با وجود اهميت تست‌زني و آگاهي بر شيوه هاي درست آن و نقشي که تست زني در کنکور دارد، سعيد، وقت زيادي از برنامه درسي خود را به اين کار اختصاص نداده بود و به همين دليل هم در کنکور با مشکل مواجه شد.
سعيد، پس از آزمون، براي کنکور سال بعد بخوبي درس خواند و با کمک و مشاوره گرفتن از کنکوري‌هاي موفق و مشاوران با تجربه، وقت مناسبي را در برنامه درسي جديدش به تست زني اختصاص داد و با تلاش و تمرين زياد به مطالعه و تست زني ادامه داد؛ به طوري که کم کم در آزمون ها و تست زني در منزل، به بهترين حد خود رسيد. سعيد، مشکل خود را بخوبي حل کرد؛ البته براي حل اين مشکل، بهايي نيز پرداخت. قصه سعيد بخوبي تمام شد، اما هر سال در کنکور، داوطلبان زيادي هستند که به دليل آشنايي کافي نداشتن با تست زني و شيوه هاي درست آن، قبل از کنکور و همچنين در جلسه آزمون دچار مشکل مي شوند. اين مشکل به حدي در ميان بعضي از داوطلبان، بزرگ و قابل توجه است که با وجود مطالعه کافي و توقع کسب رتبه و تراز خوب، نمي‌توانند به هدف خود برسند يا از تلاش خود، نتيجه مورد نظر را بگيرند. به همين دليل، ما در اين مقاله سعي داريم تا شما را با شيوه‌هاي درست تست‌زني قبل از کنکور آشنا کنيم تا شما عزيزان از همين الان بتوانيد با تمرين و تکرار، از عهده تست زني در کنکور بخوبي برآييد.
معمولاً بيشتر داوطلبان بعد از مطالعه هر درس، در پايان هفته يا ماه، تعدادي تست از مباحث مطالعه شده را حل مي‌کنند تا از ميزان توانايي و اشراف خود به مطالب دروس مطالعه شده مطلع شوند. به اين نوع تست زدن، تست زدن تمريني گفته مي‌شود. اگر شما داوطلب عزيز از جمله داوطلباني هستيد که قبلاً براي همه دروس از شيوه تست‌زني تمريني استفاده نمي‌کرده‌ايد، سعي کنيد که حتماً در وقت باقي مانده، تست‌‌زني تمريني را در برنامه مطالعاتي خود قرار دهيد؛ زيرا انجام اين کار باعث مي‌شود تا شما به نقاط ضعف و قوت خود در دروس مختلف، بيشتر آشنا شويد. نکته دوم اينکه الان بيشتر داوطلبان، دوره مرور و جمع بندي دروس را در برنامه خود دارند؛ بنابراين، استفاده از تست تمريني باعث مي‌شود تا شما عزيزان به مشکلات و نقاط قوت و ضعف خود بخوبي پي برده و وقت بيشتري را براي آن مباحث درسي بگذاريد؛ اما نکته مهم‌تر اين است که در هفته‌هاي پاياني باقي مانده تا کنکور، همه داوطلبان حتماً بايد تست زمان‌دار به تعداد زياد بزنند. تا زماني که داوطلبي، اين شکل از تست‌زني را انجام ندهد، بخوبي نخواهد توانست در جلسه آزمون سراسري به تست‌زني صحيح و بهره‌برداري از مطالعات خود بپردازد. از مهم‌ترين فوايد تست زمان‌دار مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
1-    افزايش سرعت و دقت در تست زني
يکي از عوامل اصلي به اشتباه افتادن داوطلبان در تست زني آزمون، اين است که مي‌کوشند سرعت بيشتري در تست زني به خرج دهند، و اين سرعت، باعث کاهش دقت آنها مي‌شود؛ در حالي که هم مي توان سرعت داشت و هم مي‌توان از دقت کافي برخوردار شد. مهم‌ترين عامل در همگامي سرعت و دقت، زمان است. تلفيق دو مقوله‌ زمان و تست، ما را به تست زمان‌دار مي‌رساند؛ در واقع، تسلّط يافتن بر وقت و مهارت پيدا کردن براي استفاده‌ بهتر از وقت، جز با پاسخگويي به تست زمان‌دار، امکان‌پذير نيست.
زمان‌ گرفتن در هنگام تست باعث مي‌شود تا در هر نوبت، تلاش کنيد تا ميزان وقت صرف شده را به زمان استاندارد نزديک کنيد. اين تلاش دايمي، باعث بالا‌ رفتن مدوام سرعت، تا رسيدن به زمان دلخواه مي‌شود. وقتي تست زمان‌دار مي‌زنيد، مي‌کوشيد که ابتدا ده تست را در 35 دقيقه، سپس در 30 دقيقه و آن‌گاه در 25 دقيقه پاسخ دهيد، و اين زمان‌گيري را تا رسيدن به زمان مورد‌ نظر ادامه مي‌دهيد. اصرار بر وقت از يک سو و نيز تعدد دفعات تکرار و تمرين از سوي ديگر، باعث افزايش سرعت شما خواهد شد.
2-   بالا بردن قدرت تنظيم وقت
زدن تست زمان‌دار سبب مي‌شود که شما به صورت تجربي بتوانيد وقت خود را تنظيم کنيد؛ درست مثل زماني که مي‌خواهيد از خيابان عبور کنيد. در اين موقعيت، قطعاً نيازي به محاسبه شتاب خود، شتاب ماشين و محاسبه نقطه برخورد نداريد و با تجربه و احساس خود اين کار را انجام مي‌دهيد. زدن تست زمان‌دار سبب مي‌شود که شما بتوانيد در جلسه آزمون، وقت خود را، با توجه به تجربه‌هاي قبلي که از تست‌زني داشته‌ايد، تنظيم کنيد. وقتي تست زمان‌دار مي‌زنيد، در حقيقت مغز خود را آموزش مي‌دهيد که زمان مناسب براي وقت‌‌‌گذاري روي هر تست را به صورت طبيعي تشخيص دهد و در نتيجه، آن با دقت بيشتري با فعاليت علمي شما همراه شود.
3- کاهش استرس و اضطراب آزمون با پيش آزموني مناسب در منزل
زدن تست‌هاي ترکيبي در زمان استاندارد در منزل، باعث مي‌شود تا درصد واقعي و نقاط قوت و ضعف و اشتباهات شما به‌ دست آيد، و اين موضوع، شما را در شناخت هر چه بيشتر مشکلاتتان ياري مي‌کند؛ به علاوه، باعث مي شود تا شما با تجربه مشابهي که از تست زني زمان دار و نزديک به روز کنکور داريد، تا حد زيادي از استرس خود بکاهيد.
براي اينکه بخوبي بتوانيد تست زمان دار بزنيد، حتماً به نکات زير توجه کنيد:
1-    از سه هفته مانده به روز برگزاري کنکور، تست زني زمان دار را شروع کنيد؛ حتي از همين الان نيز مي توانيد در يک روز از هفته، مثلاً جمعه‌ها، به تست‌زني زمان‌دار بپردازيد و بعد از ظهر همان روز با تصحيح تست‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را بسنجيد؛ با اين همه، داوطلبان عزيز بايد به خاطر داشته باشند که از دو هفته مانده به کنکور، هر روز، صبح‌ها تست زمان دار زده و بعد از ظهرها را به رفع اشکال و تصحيح تست‌ها بپردازند.
2-    زدن تست زمان‌دار، مربوط به مباحثي مي‌شود که آنها را قبلاً مطالعه کرده‌ايد و به مفاهيم آن موضوعات، تسلّط نسبي داريد؛ پس به طور طبيعي، به تست زمان‌دار با فاصله چند روزه نسبت به مطالعه، پرداخته مي‌شود.
3-    لازم نيست که براي زدن تست زمان‌دار، زمان و ساعت خاصي را تعيين کنيد؛ اما اختصاص سـاعات ‌آغازين روز، از جهـــت همسان‌سازي با شرايط زماني آزمون سراسري، مناسب‌تر به نظر مي‌رسد.
4-    يادتان باشد که در شرايط آزموني، علاوه بر وقت که عامل بسيار مهمي است، اضطراب ناشي از آزمون نيز عامل پر‌فشاري است که شما و نتيجه‌ کارتان را تحت ‌تاثير قرار مي‌دهد. به صورت طبيعي اين اضطراب در شرايط غير‌آزموني وجود ندارد؛ اما شما مي‌توانيد وقت مناسب براي پاسخگويي به تست‌هاي انتخابي‌تان را قدري کمتر بگيريد تا اين وقت، تداعي‌‌کننده‌ شرايط اضطراب آزمون باشد.
5-    مناسب‌ترين کار، اين است که تست زمان‌دار را به تعداد استاندارد آزمون سراسري انتخاب کنيد؛ به اين معني که تست درسي مانند ادبيات را 25‌ تايي و تست درسي مانند شيمي را 35 ‌تايي در ‌نظر بگيريد. انجام اين‌ کار به شما کمک مي‌کند تا با عدد تست در آزمون سراسري، همسازي بيشتري پيدا کنيد.
6-     چون در آزمون سراسري، بايد پاسخگويي دروس را به صورت آميخته و در کنار هم انجام دهيد، مناسب است که تست‌هاي زمان‌دار‌تان را هم به صورت ترکيبي از چند درس بزنيد. هر چه تعداد درس‌هاي برنامه‌ تست زمان‌دارتان به تعداد درس‌هاي آزمون سراسري نزديک‌تر باشد، همسان‌سازي بهتري انجام داده‌ايد.
7-     توصيه مي‌کنيم که در انتخاب تست‌هاي زمان‌دار، از تست‌هاي آزمون‌هاي سراسري و دانشگاه آزاد استفاده کنيد؛ البته مي‌توانيد تعدادي از تست‌هاي تاليفي را نيز در خلال تست‌هاي سراسري و آزادتان قرار دهيد. پرداختن به اين‌گونه تست‌ها کمک مي‌کند تا با الگوهاي تستي بيشتري آشنا شويد.
8-    همان‌طور که مي‌دانيد، در ابتداي دفترچه سؤالات آزمون‌ها براي سؤالات هر درس، يک زمان پيشنهاد شده است. اگرچه اين زمان‌ها مطابق با استانداردها و ويژگي غالب دروس، بهترين زمان‌هاي ممکن براي پاسخگويي به سؤالات هستند، اما شما مي‌توانيد، با توجه به شناختي که از روحيات و توانايي‌هاي خود داريد، زمان‌بندي مناسبي را براي جلسه آزمون در نظر بگيريد؛ مثلاً ممکن است زمان‌بندي شخصي در دروس عمومي به اين ترتيب باشد که ادبيات (۱۵ دقيقه)، عربي (۲۵ دقيقه)، زبان (۲۰ دقيقه) و معارف اسلامي (۱۰ دقيقه)؛ به همين ترتيب، براي دروس اختصاصي نيز زمان‌بندي مناسبي را در نظر بگيريد و حتي‌الامکان در اجراي کامل آن زمان‌بندي تلاش کنيد.
اين توصيه اصلاً به اين معني نيست که شما در تمام مدت برگزاري آزمون، چشم به ساعت دوخته و تمرکز خود را از دست دهيد؛ بلکه براي مطابقت با زمان از پيش تعيين شده، پس از پاسخ دادن به نيمي از سؤالات، به ساعت خود نگاهي بيندازيد؛ اگر مطابق با زمان يا جلوتر از زمان باشيد که هيچ، ولي در صورت عقب بودن از برنامه، اندکي به سرعت خود بيفزاييد؛ اما به ياد داشته باشيد که افزايش سرعت، به معناي افزايش دلهره و عصبي شدن نيست، و در صورت پاسخ ندادن به سؤالات يک درس در زمان مقرر، فوراً به سراغ درس بعدي برويد و به هيچ ‌وجه اجازه ندهيد که اين مساله به پاسخگويي شما به سؤالات ساير دروس لطمه بزند.

9- همه‌ اين فعاليت‌ها زماني نتيجه مي‌دهد که شما در پايان وقت مقرر براي زدن تست‌هاي زمان‌دار، آنها را به‌طور مفصل تحليل کرده و مشکلاتتان را استخراج کنيد. با انجام اين کار متوجه مي‌شويد که ميزان آمادگي و سطح يادگيري‌تان در آن درس چقدر است و تا رسيدن به نقطه‌ مطلوب ذهنتان چقدر فاصله داريد.

  • هفته نامه پیک سنجش
2 نظر برای "تست زني؛ مهم و اثرگذار" ارسال شده
  1. Hossein reihani گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم برنامه ریزی برکا با کدوم آزمون آزمایشی هماهنگه؟؟؟

    1. soleimany گفت:

      سلام . طبق هیچ آزمونی ولی تا حدودی با سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.