نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تست‌زنیِ حرفه‌ای چگونه است

تشریحی بودن امتحانات در دوران تحصیل، داوطلبان کنکور را دچار سردرگمی می‌کند و چگونه تست زدن، دغدغه اصلی آنها می‌شود.

یکی از مشکلات دانش آموزان یا دانشجویان این است که گاهی اوقات و در برخی دروس، نتایج آزمون ها، انتظارات آنها را برآورده نمی‌کند و به عبارت دیگر، نمرات آنها از سطح انتظارشان پایین‌تر است.

شاید این جمله را بار‌ها و بار‌ها شنیده باشیم که دانش آموزی می‌گوید:

خیلی خوانده بودم، نمی‌دانم چرا نمره ام پایین است.


در دوران تحصیل در مدارس به دلیل تشریحی بودن امتحانات و عادت برای موفقیت در امتحانات تشریحی داوطلبان کنکور معمولا دچار سردرگمی می‌شوند و دغدغه اصلی آنها شاید این است که چگونه تست بزنیم؟.
نوع تمرین مهم است!


باید نوع تمرین و مطالعه قبل از آزمون با ماهیت آزمون هماهنگی داشته باشد، برای مثال اگر دانش آموز یا دانشجو برای موفقیت در آزمون ریاضیات بیشتر به مطالعه مفاهیم ریاضی (و نه حل تمرینات) بپردازد، احتمالاً نتیجه او در آزمون در حد انتظاراتش نخواهد بود، برای آنکه این مفهوم بیشتر تشریح شود به توضیح زیر توجه کنید.

بیشتر بخوانید :

مواد غذایی که در فصل امتحانات مفید است

۱۱ ماده غذایی برای افزایش تمرکز ذهن!

امتحانات خرداد آسانسوری برای رسیدن به رتبه بهتر در کنکور


دروس به دو دسته تقسیم می‌شوند


۱) دروس تحلیلی: اگر دروسی نیاز به تمرین زیاد برای افزایش مهارت حل تمرین داشته باشد و به عبارت دیگر خواندن آن به تنهایی دردی را دوا نکند، آن درس تحلیلی است. مثل ریاضیات، فیزیک، عربی.

۲) دروس توصیفی: به دروسی که با خواندن بیشتر می‌توان در آنها تسلط بسیار بالایی دست پیدا کرد و معمولاً به حل تمرین زیاد نیاز ندارد، توصیفی گویند. مثل:زیست شناسی، ادبیات، معارف و…

باید مراحل بازگو کردن یا توصیف کردن (Recite) را خیلی انجام دهید، به عبارت دیگر تیتر مطالب را نگاه کرده و سعی کنید نکات آن پاراگراف را بگویید و سپس بازگشته و نکات جا افتاده را با روش دیگر مطالعه کنید. ( اگر روش قبلی مطالعه خود را تکرار کنید، باز هم آن را یاد نمی‌گیرید و یا فراموش خواهید کرد.)

به عبارت دیگر برای تسلط روی مباحث توصیفی باید خروجی‌های شفاهی زیادی از خود بگیریم. در این جا خروجی یعنی پاسخ گویی مطالب با کمک آموخته‌های ذهنی خود، علاوه بر این، باید زمان بندی مرور هم به خوبی رعایت شود.

خروجی گرفتن و افزایش قدرت پاسخ گویی در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و… با زیاد خواندن به دست نمی‌آید، در چنین دروسی باید تمرین نوشتاری (حل تمرین) بیشتری انجام داد و این کار اگر تدریجی باشد نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

مثلاً اگر دانش آموزی روزانه ۵ الی ۱۰ تمرین فیزیک حل کند، به زودی در این درس جزو بهترین‌های کلاس خود خواهد شد، در صورتی که اگر این تمرینات را یک جا قبل از امتحانات حل کند، چنین رشد قابل توجهی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.