نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تحول اساسي در برگزاري آزمون‌ها در سال ۱۴۰۳

رييس سازمان سنجش آموزش کشور، روز سه‌شنبه ۳۰ فروردين ماه، در يک نشست خبري با حضور خبرنگاران رسانه‌ها، ضمن اعلام تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌هاي آزمون سراسري سال ۱۴۰۱، از تغيير و تحول در برگزاري آزمون‌هاي سال‌هاي آينده خبر داد.
دکتر عبدالرسول پورعباس، در مورد آزمون سراسري سال جاري، گفت: آزمون سراسري سال جاري، با کمترين تغييرات و با لحاظ ۴۰ درصد سوابق تحصيلي با تاثير مثبت (اين ميزان سال گذشته ۳۰ درصد بود)، برگزار مي‌شود.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري، با رونمايي از دفترچه‌ها و پاسخنامه‌هاي آزمون سراسري سال جاري، اعلام کرد: در اين آزمون، يک دفترچه عمومي و يک پاسخنامه مجزا براي آن در تمام گروه‌هاي آزمايشي در نظر گرفته شده است و تعداد سؤالات آزمون عمومي‌تمام گروه‌ها ۱۰۰ سؤال و زمان پاسخگويي به آنها نيز ۷۵ دقيقه خواهد بود.
دکتر پورعباس افزود: در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، علاوه بر دفترچه عمومي، دو دفترچه اختصاصي با دو پاسخنامه مجزا وجود خواهد داشت. در دفترچه شماره 2 گروه آزمايشي علوم رياضي و فني نيز براي درس رياضيات ۵۰ سؤال و ۸۰ دقيقه زمان در نظر گرفته شده و دفترچه شماره ۳ اين گروه آزمايشي که شامل دروس فيزيک و شيمي ‌است نيز حاوي ۷۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۸۰ دقيقه خواهد بود.
رييس سازمان سنجش، در مورد گروه آزمايشي علوم تجربي، نيز گفت: براي اين گروه آزمايشي نيز، علاوه بر دفترچه عمومي، سه دفترچه اختصاصي با  پاسخنامه‌هاي مجزا در نظر گرفته شده که البته يکي از اين دفترچه‌ها ويژه متقاضيان استفاده از سهميه بهياري است. دفترچه دوم گروه آزمايشي علوم تجربي، شامل: دروس رياضي و زيست‌شناسي حاوي ۸۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۹۰ دقيقه، و دفترچه سوم، شامل: دروس فيزيک، شيمي و زمين‌شناسي حاوي ۸۵ سؤال و ۹۰ دقيقه زمان خواهد بود، و دفترچه متقاضيان رشته بهياري نيز شامل: ۳۵ سؤال با زمان پاسخگويي ۲۰دقيقه است.
وي افزود: براي گروه آزمايشي علوم انساني نيز دو دفترچه اختصاصي با دو پاسخنامه مجزا در نظر گرفته شده که دفترچه شماره ۲ شامل: رياضي، اقتصاد، زبان و ادبيات  فارسي، و علوم اجتماعي، شامل: ۸۵ سؤال و زمان پاسخگويي ۸۰ دقيقه، و دفترچه شماره ۳، شامل: زبان عربي، تاريخ، جغرافيا، فلسفه و منطق و روان‌شناسي با ۹۰ سؤال و زمان پاسخگويي ۸۰ دقيقه خواهد بود.
رييس سازمان سنجش آموزش کشور، در مورد آزمون ساير گروه‌هاي آزمايشي، نيز گفت: آزمون گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي، يک دفترچه عمومي و يک دفترچه اختصاصي با پاسخنامه‌هاي مجزا خواهد داشت که دفترچه اختصاصي گروه آزمايشي هنر، شامل: ۱۶۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۱۶۵ دقيقه، و دفترچه اختصاصي گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي نيز حاوي ۷۰ سؤال با زمان پاسخگويي ۱۰۵ دقيقه خواهد بود.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري، در مورد مشخصات پاسخنامه‌ها در اين آزمون، گفت: هر پاسخنامه به تعداد سؤالات در چهار ستون طراحي شده، و هر ستون براي هر يک از دروس در نظر گرفته شده است که موجب راحتي و آرامش داوطلبان خواهد شد؛ ضمن آنکه فضاي ستون‌ها مناسب است و دفترچه و پاسخنامه در يک پاکت قرار گرفته و عکس هر داوطلب نيز روي آنها درج خواهد شد.
وي، با اظهار اميدواري براي برگزاري آزمون سال جاري در امنيت و آرامش کامل، تاکيد کرد: براي ارتقاء امنيت آزمون سال جاري، تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته و در حوزه‌هاي برگزاري آزمون‌ها بازنگري شده است؛ ضمن اينکه هر هفته، رييس و معاونان سازمان، در سه استان حضور پيدا مي‌کنند و اميدواريم که آزمون سراسري با نشاط و شادابي کامل برگزار شود. ضمناً در اينجا لازم است که علاوه بر دستگاه‌هاي اجرايي همکار، از کمک‌هاي وزارت اطلاعات و پليس فنا در اين زمينه نيز تشکر کنيم.
دکتر پورعباس، در پاسخ به سؤالي در مورد تغييرات سهميه‌ها در آزمون سراسري سال جاري، گفت: تغييرات سهميه‌ها در کميسيون مربوط در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است، ولي هنوز در صحن اين شورا مطرح نشده است؛ لذا آزمون امسال بدون هيچ تغييري در مورد سهميه‌ها برگزار خواهد شد و هر تصميمي‌در اين زمينه مربوط به سال‌هاي آينده است. لازم به يادآوري است که اطلاعات لازم در اين زمينه، به شوراي انقلاب فرهنگي ارايه شده، ولي تاکيد مي‌کنيم که موضوع سهميه‌ها قطعاً در سال جاري بدون تغيير است.
رييس سازمان سنجش آموزش کشور، با بيان اينکه هزينه‌هاي برگزاري آزمون سراسري، با توجه به افزايش تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها و همچنين افزايش قيمت کاغذ، تغيير کرده است، افزود: هر اقدامي‌براي افزايش آرامش داوطلبان لازم باشد، انجام مي‌شود و در صورت کمبود بودجه‌هاي پيش بيني شده، اين هزينه‌ها با کمک‌هاي دولت جبران خواهد شد.
وي، در مورد زمان اعلام نتايج آزمون‌ها، گفت: با روندي که در حال اجراست، نتايج آزمون‌هاي اعلام شده مانند: آزمون سراسري، کارشناسي‌ارشد و دکتري، تا پايان شهريور ماه اعلام خواهد شد و سال تحصيلي آينده به موقع آغاز مي‌شود.
رييس سازمان سنجش آموزش کشور، همچنين از رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در آزمون سراسري خبر داد و گفت: آزمون‌ها مطابق نظرات ستاد ملي مقابله با کرونا برگزار مي‌شود و به نظر مي‌رسد که حداقل فاصله داوطلبان در آزمون امسال نيز يک متر باشد و ساير شيوه‌نامه‌ها نيز رعايت شود؛ ضمن آنکه اقلام مورد نياز بهداشتي حوزه‌ها نيز تامين مي‌شود و همه موارد هم مطابق مصوبات ستاد ملي کرونا اجرا خواهد شد.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري، در مورد سؤالات آزمون سراسري سال جاري تاکيد کرد: سؤالات اين آزمون به صورت محتوايي و از کتاب‌هاي درسي دانش آموزان است و مکاتبات و جلسات متعددي در اين زمينه با وزارت آموزش و پرورش انجام و برگزار شده است.
رييس سازمان سنجش، در مورد آمار داوطلبان آزمون سراسري، گفت: تعداد واقعي داوطلبان در سال جاري ۶۳ هزار نفر افزايش يافته است، ولي با توجه به اينکه داوطلبان مي‌توانند در آزمون گروه‌هاي آزمايشي زبان‌هاي خارجي و هنر نيز شرکت کنند، در مجموع براي ۱۲۰ هزار داوطلب ، بيش از سال گذشته آزمون برگزار خواهد شد، و عمده افزايش تعداد داوطلبان در گروه آزمايشي علوم انساني و پس از آن در گروه آزماشي علوم تجربي است. در آزمون امسال، حدود 4/61 درصد خانم‌ها حضور دارند که نسبت به سال گذشته که اين ميزان 6/60 درصد بود، حدود يک درصد بيشتر است؛ بنابراين، حضور خانم‌ها در آزمون سراسري سال جاري، اندکي افزايش داشته است.
دکتر پور عباس، با اعلام کاهش داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، گفت: با توجه به منويات مقام معظم رهبري، نيازهاي کشور و اينکه رشته رياضي پايه توسعه کشور است، در اين زمينه نگراني‌هايي وجود دارد که به مسؤولان نيز منتقل شده است و به نظر مي‌رسد که نگاه ويژه هدايت‌هاي تحصيلي، حتي بايد از سال اول دبيرستان براي دانش آموزان عزيز در نظر گرفته شود که اين موضوع در نهادهاي مربوط در حال پي‌گيري است.
وي، در ادامه، به تشريح دستورالعمل‌ها و قوانين مربوط به برگزاري آزمون سراسري براي سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در انتظار اصلاحيه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي رياست محترم جمهوري هستيم و با توجه به اين اصلاحيه، تلفيقي از مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي اعمال خواهد شد و مشکلي وجود نخواهد داشت. بر اساس اين اصلاحيه، سه تغيير عمده رخ مي‌دهد:
زيرگروه‌ها از بين خواهد رفت، آزمون دروس عمومي را نخواهيم داشت و آزمون تخصصي حداقل دو بار در سال برگزار خواهد شد و تاثير قطعي سابقه تحصيلي سال دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود که البته براي اجرا، مصوبه شوراي سنجش و پذيرش در اين زمينه، نيز مورد نياز است
رييس سازمان سنجش آموزش کشور، از تحول اساسي در آزمون‌هاي سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در نظر داريم که آزمون‌هاي سال ۱۴۰۳ هوشمند و بدون کاغذ بوده و اين آزمون‌ها استاندارد، امن و راحت‌تر از گذشته برگزار شود؛ بدين منظور، مرکز نوآوري و هوشمندسازي در اين سازمان تاسيس شده و جلسات متعددي با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، شرکت‌هاي دانش‌بنيان و دانشگاه‌هاي مختلف در اين ارتباط، در حال انجام است.
دکتر پور عباس افزود: برگزاري آزمون هوشمند و روش‌هاي برگزاري آن در پهنه کشور، در حال طراحي است و اميدواريم که در سال جاري طراحي، کد نويسي و تست اين آزمون‌ها انجام شود، و در سال ۱۴۰۲ تعدادي از آزمون‌ها و در سال ۱۴۰۳ کليه آزمون‌هاي اصلي، به صورت هوشمند و بدون کاغذ برگزار شود.
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري، در مورد فرايند آماده‌سازي براي برگزاري آزمون هوشمند و بدون کاغذ، گفت:
زيرساختي براي برگزاري آزمون‌ها فراهم مي‌شود که آزمون سراسري ماهي يک بار يا دو ماه يک بار به صورت آزمايشي اجرا شود و هر داوطلب بتواند انتخاب يکي از اين آزمون‌هاي آزمايشي را اعلام و قطعي کند و اين نتيجه، براي مدت دو سال اعتبار داشته باشد.

رييس سازمان سنجش آموزش کشور، در پايان، خاطرنشان کرد: با آماده‌سازي مراکز آزمون استاندارد در سراسر کشور، امکان برگزاري و بهره‌برداري از اين بستر براي همه آزمون‌ها فراهم مي‌شود؛ ضمن اينکه فرايند توليد بانک سؤالات نيز تغيير خواهد کرد؛ به اين منظور، پرتال جديدي طراحي شده و در حال تست است که در آن با روش جديدي، سؤالات پيشنهادي استادان و معلمان واجد شرايط از سراسر کشور دريافت شده و مراحل پايش الکترونيک و بررسي آنها نيز از سوي هيات مميزه طي خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.