نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تبليغاتي پوچ و رنگين به نام سؤال‌هاي احتمالي آزمون سراسري ۹۷ !

شايد شما نيز اين روزها در شبکه‌هاي مجازي، فيلمي تبليغاتي را که به داوطلبان توصيه مي‌کند پيش از شرکت در آزمون سراسري 97، اين فيلم را حتماً ببينند و با ارتباط با مؤسسۀ مورد نظر، از سؤال‌هاي احتمالي يا بسيار شبيه به کنکور 97 مطلع شوند، ديده باشيد؛ فردي که مدعي است با مطالعۀ سؤال‌هاي آنها که جزوه‌اي طلايي و فوق سرّي است! داوطلبان کاملاً براي آزمون سراسري آماده مي‌شوند؛ زيرا طراحان سؤال‌هاي اين جزوه، دارندگان رتبه‌هاي تک رقمي آزمون سراسري و استادان درجه يک ايران هستند که کوله باري از تجربه را بر دوش دارند، و وقتي اين دو گروه در کنار هم مجموعه سؤالاتي را تهيه مي‌کنند، جزوه‌اي ارايه مي‌شود که با مطالعۀ اندک آن مي‌توان به 30 درصد سؤال‌هاي آزمون سراسري پاسخ داد! همچنين اين فرد، مدعي است که اگر داوطلبي با برنامه اين مؤسسه پيش برود و مطالعه و انگيزه کافي داشته باشد و اين جزوه اورژانسي را نيز تهيه کند تا کاملاً نيازهاي آموزشي‌اش برطرف شود، کار تمام است و درصد پاسخگويي او بالا مي‌رود و تا 70 درصد هم خواهد رسيد و رشتۀ خوب از آن وي خواهد بود!
متاسفانه هر ساله بعد از تعطيلات نوروز، که به آزمون سراسري نزديک مي‌شويم، بازار فرصت‌طلبان گرم مي‌شود؛ برخي از افرادي که با تبليغات مختلف، تلاش مي‌کنند تا داوطلبان را، بخصوص کساني را که مطالعۀ کافي و دقيقي نداشته‌اند، به خود جذب کنند و به آنها بقبولانند که به ياري آنها و بدون تلاش و کوشش بسيار، در همين فرصت باقي مانده مي‌توانند موفق گردند و رتبۀ خوبي نيز کسب کنند.
کافي است به نمايشگاه بين‌المللي کتاب که هر ساله در اواسط ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود، نيز سري بزنيد تا شاهد وجود غرفه‌هاي متعددي باشيد که به شما اعلام مي‌کنند که سؤال‌هاي احتمالي آزمون سراسري را دارند! يا سي دي‌ها و کلاس‌هايي را تبليغ مي‌کنند که مي‌توانيد به کمک آنها، بدون داشتن دانش و فقط با مهندسي معکوس، به سؤال‌هاي آزمون سراسري پاسخ صحيح بدهيد! و در نهايت کتاب‌هايي را معرفي مي‌کنند که به گفتة آنها، فلان رتبۀ برتر فقط با بهره‌گيري از آن کتاب‌ها، نتيجه گرفته و موفق شده است!
اين در حالي است که تمامي دارندگان رتبه‌هاي برتر آزمون سراسري، از دانش‌آموزان توانمند و کوشاي آموزش و پرورش هستند که در طي سال‌هاي تحصيلي خود، هميشه نمرات خوبي کسب کرده‌اند، و اگر هم استثنايي وجود داشته باشد، به دليل شرايط خاص خانوادگي و شخصي فرد مورد نظر بوده، و چنين فردي نيز بي‌شک تلاش بيشتري نسبت به ساير داوطلبان داشته تا بتواند ضعف‌ها و کمبودهايي را که در دوران تحصيل داشته است، جبران نمايد، و به هيچ وجه اين گونه نيست که داوطلبي بتواند طي دو يا سه ماه آخر، به ياري مؤسسه‌اي آموزشي يا افرادي خاص، و بي‌نياز از مطالعۀ مستمر و مداوم، رتبۀ خوبي کسب کند و در کدرشته محلي که مورد استقبال تعداد زيادي از داوطلبان است، پذيرفته شود.
از سوي ديگر، سازمان سنجش آموزش کشور معتقد است که سؤال‌هاي آزمون سراسري در راستاي کتاب‌هاي درسي است، و در نتيجه هر دانش‌آموز کوشايي وقتي کتاب‌هاي درسي را مطالعه مي‌کند، در واقع به سؤال‌هاي احتمالي کنکور پي مي‌برد؛ پس اگر مؤسسه يا آموزشکده‌اي، دو نمونه سؤال روبروي شما مي‌گذارد که يکي سؤال مؤسسۀ مورد نظر و ديگري سؤال آزمون سراسري است و مي‌گويد که فقط اعداد جابجا شده و اصل سؤال يکي است، بايد به او گفت که با خواندن کتاب درسي هم مي‌توان با چنين سؤال‌هايي روبرو شد و در واقع آن مؤسسه «شق‌القمر» نکرده است!
سخن آخر اينکه ما هم قبول داريم که درس خواندن سخت است، و افرادي که تبليغ مي‌کنند و مي‌گويند در يک ماه آخر معجزه مي‌کنند، نيز فريبنده و اغوا کننده هستند؛ اما واقعيت جز اين نيست که تنها راه حل براي موفقيت در آزمون سراسري، درس خواندن است و هدف اين تبليغ‌ها، فقط سوء استفاده از اميدها و آرزوهاي داوطلباني است که مي‌خواهند بدون رنج و زحمت به نتيجه برسند.
به ياد داريم که چند سال پيش، مؤسسه‌اي تبليغ مي‌کرد که داوطلبي با ضعف درسي بسيار، از دي ماه به ياري مؤسسۀ مورد نظر شروع به مطالعه کرده و در نهايت در رشتۀ دندانپزشکي پذيرفته شده است؛ اما وقتي به بررسي اين ادعا پرداختيم، متوجه شديم که داوطلب مورد نظر، اصلاً مجاز به انتخاب رشته محل‌هاي روزانه و شبانه نشده و صرفاً در يکي از رشته‌هاي بدون آزمون دانشگاه پيام‌نور يکي از استان‌ها پذيرفته شده است!

مي‌خواهيم بگوييم که نبايد فريفته تبليغات رنگين رسانه‌هاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي شد و وقت و پول خويش را صرف آنها کرد. درست است که اگر شما از همين امروز شروع به مطالعه جدي و دقيق کتاب‌هاي درسي خود کنيد، شايد نتوانيد در کدرشته محل ايده‌آل خود پذيرفته شويد، اما بدون شک، هنگام شرکت در جلسه آزمون سراسري، وضعيت علمي و روحي‌تان بهتر از امروز خواهد بود، و در نهايت رتبه بهتري کسب خواهيد کرد. همچنين فردي که با تلاش و پشتکار خود وارد دانشگاه شود، در دانشگاه نيز از نظر علمي، وضعيت بهتري خواهد داشت و مي‌تواند از تحصيلات دانشگاهي خود براي رسيدن به موقعيت اجتماعي بهتر و کسب درآمد خوب، بهره بيشتري ببرد.

هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.