نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بهترین روش درس خواندن برای کنکور

بهترین روش درس خواندن برای کنکور
معرفی سیستم مطالعه PQ6R 
شاید شما هم جزو افرادی باشید که همه جزوه ها و کتاب ها را می خوانید اما موقع امتحان آن ها را فراموش میکنید یا اینکه فکر میکنید استعداد درس خواندن ندارید چون با وجود مطالعه زیاد همیشه درصدهایتان پایین است. به شما توصیه می کنیم به جای اینکه خودتان را به نداشتن هوش و عدم توانایی محکوم کنید از یک روش صحیح مطالعه پیروی کنید.
روش‌های مطالعه زیادی مطرح هستند اما از نظر مشاورین سایت محصل ایرانی روش PQ6R در دوران کنکور کاربرد بیشتری نسبت به بقیه روش های مطالعه دارد. شما با اجرای این روش می توانید طبق یک سیستم مطالعاتی اصولی درس بخوانید. این سیستم شامل هشت مرحله است. ممکن است فکر کنید که اجرای این مراحل زمان زیادی از شما بگیرد اما در یک واحد مطالعاتی ۹۰ دقیقه ای میتوان تمام مراحل را به درستی اجرا کرد.
پیش خوانی:
قبل از اینکه مطالعه دقیق مطالب درسی را شروع کنید ابتدا باید پیش خوانی داشته باشید. پیش خوانی به معنی بررسی کلی مطلب درسی و آماده سازی ذهن برای مطالعه دقیق تر کتاب است. هدف این مرحله ایجاد یک دید کلی از مطالب مورد مطالعه می باشد.
  • در مرحله پیش خوانی چه کارهایی انجام دهیم؟
  • به صورت سطحی و گذرا متن را بخوانید
  • عنوان ها و تیترها را نگاه کنید
  • به تصاویر توجه کنید
  • خلاصه‌ي درس را روخوانی کنید.
  • بدانید که قرار است با چه موضوعی آشنا شوبد.
سوال
بعد از اینکه مرحله پیش خوانی را اجرا کردید از خودتان درباره مطلب مورد مطالعه سوال بپرسید. این کار اشتهای ذهن را برای یادگیری بیشتر می کند و کمک می کند مطالب درسی بيش تر در حافظه شما باقی بماند.
  • عنوان‌ها و تیترها را به سؤال تبديل کنيد.
  • سؤال‌هاى خود را با کلمات چگونه، چه ‌کسی، چرا، چه ‌چيزى بسازيد.
  • سوالاتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.
  • از سوال های آخر فصل استفاده کنید.
خواندن
مرحله سوم خواندن دقیق و کامل مطالب درسی است. در هنگام خواندن متن درس به دنبال جواب سؤالاتی باشيد که در ذهن خود ساخته بوديد. توجه کنید که نباید انتظار داشت ۱۰۰ درصد یادگیری مطالب در این مرحله انجام شود. اگر مطلبی برایتان نامفهوم بود آن را دوباره خوانی نکنید البته به شرطی که مرتب با مطالب بعدی نباشد. همچنین در خواندن شما می‌توانید زیر جملات مهم خط بکشید و نکات اصلی را مشخص نمایید.
یادداشت برداری
بعد از اینکه کتاب را عمیق خواندید نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید. شما می توانید در این مرحله برای خودتان خلاصه نویسی کنید تا بعداً کارتان برای مرور راحت تر شود. وقتی خلاصه نویسی میکنید این سوالات را از خود بپرسید: آیا مطلبی را که می‌نویسم مهم است یا خیر؟ آیا می‌توان آن را خلاصه تر نوشت؟ آیا واجب است آن را بنویسم؟
بنابراین:
  • تنها مطلبی که فکر می کنید مهم است را یادداشت کنید.
  • موارد کم اهمیت را وارد خلاصه‌هایتان نکنید.
تفکر
در این مرحله بعد از یادداشت برداری در مورد چیزی که خوانده اید عمیق تر فکر کنید و موضوعات مرتبط را بیابید. سعی کنید مطالب کتاب به خاطر بیاورید.
بازنگری
رفع اشکال در این مرحله انجام می شود. دوباره به کتاب مراجعه کنید و مطالبی که برایتان نامفهوم بود را یک بار دیگر مطالعه کنید. در صورتی که بعد از دوباره خوانی مطلب هنوز برایتان نامفهوم به دنبال راهکارهایی مانند سوال پرسیدن از معلم و کمک گرفتن از کتاب کمک آموزشی بروید.
بازگو کردن
فرض کنید معلم هستید و می خواهید مطالب خوانده شده را برای شاگردانتان توضیح دهید. بدون اینکه به کتاب مراجعه کنید مطالب کتاب را از حفظ به زبان خودتان بازگو کنید. در این مرحله شما می توانید از یادداشت ها و خلاصه هایتان کمک بگیرید.
در صورت اجرای این مرحله متوجه خواهید شد که مطالب را کامل یا ناقص یاد گرفته اید. در صورتی که متوجه شدید یادگیری شما ناقص است برای کامل کردن یادگیری به کتاب مراجعه کنید.
نکته کلیدی: اگر مطلبی را خوب یاد گرفته باشید حتی بدون مراجعه به کتاب می توانید مطالب را و برای خودتان توضیح دهید و نکات مهم آن را در ذهنتان مرور کنید.
مرور
حتی اگر مطلبی را کامل و دقیق خوانده باشید تا وقتی که آن را مرور نکنید کارتان تمام نشده است. بعد از اجرای مراحل قبل در عرض ۵ دقیقه با مراجعه خلاصه‌ها و یادداشت‌هایتان درسی که خوانده اید را مرور کنید. با اینکار به تثبیت مطالب خوانده شده کمک زیادی خواهید کرد.
  • محصل ایرانی
3 نظر برای "بهترین روش درس خواندن برای کنکور" ارسال شده
  1. qudratullah sahak گفت:

    تشکر ازمعلومات مفید تان یک جهان تشکر

  2. qudratullah sahak گفت:

    در کنکور ۱۳۹۸ چه رقم سوال خواهد بود

    1. soleimany گفت:

      دو نوع سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.