نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بررسی سهمیه ایثارگران در کنکور تا مهرماه مسکوت ماند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ارائه پیشنهادات مختلف درباره سهمیه ایثارگری در کنکور، بررسی این موضوع تا پایان مهرماه به تعویق افتاد.
میرحمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به اینکه از نظر زمانی تغییر در سهمیه ایثارگران به کنکور امسال نمی‌رسد و ارائه پیشنهادهای مختلف و متفاوت سازمان سنجش موظف شد تا پایان مهر ماه با در نظر گرفتن تمامی نظرات و طرح‌ها سهمیه و حد نصاب ایثارگران در کنکور را به کمیسیون ارائه دهد.
وی گفت: پس از ارائه طرح نهایی و بررسی پیشنهادات برای این سهمیه تصمیم گرفته می شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: ما تابع قوانین هستیم و برای کنکور سال ۹۷ نیز قانون همانند گذشته اعمال می شود.
وی درباره نظر کمیته آموزش عالی و ارائه پیشنهادهای مختلف در زمینه سهمیه ایثارگری در کنکورها گفت: نظرات بسیار متفاوت بود و به دلیل زمان بر بودن فرآیند کار کارشناسی، پیشنهاد عملی تا پایان مهرماه بررسی می شود.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه‌شنبه ۱۶ مردادماه اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم درباره نحوه سهمیه بندی کنکور ایثارگران را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.
پس از آن کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ماموریت یافت پیشنهادهای مختلف درباره حد نصاب و یا تغییرات درصدهای مورد نظر در این بند را بررسی کنند. با توجه به زمان بر بودن موضوع و اینکه نتایج کنکور سراسری ۹۷ در دهه سوم شهریورماه اعلام می شود، بررسی موضوع تا پایان مهرماه به تعویق افتاد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷ در جریان بررسی ماده واحده طرح اصلاح بند (الف) ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه درخصوص اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور را به این شرح اصلاح کردند.
ماده واحده- بند (الف) ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ به شرح زیر اصلاح می شود:
الف) الحاقات زیر در ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن و در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به شرح زیر صورت می گیرد:
سهمیه ورود با ۵ درصد، سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یافت.
نمایندگان با بررسی تبصره ۱ این ماده واحده با آن مخالفت کردند بر این اساس این تبصره برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد؛ از آنجا که این تبصره مغایر برنامه ششم توسعه بود، به رأی دو سوم نمایندگان نیاز داشت.
براساس تبصره ۱ ارجاعی به کمیسیون؛ در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران (مشمولان ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نشود و ۵ درصد سهمیه اختصاصی همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر ۵ درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.
همچنین نمایندگان با بررسی تبصره ۲ این ماده واحده با آن مخالفت کردند که در نهایت این تبصره نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد؛ از آنجا که این تبصره مغایر برنامه ششم توسعه بود، به رأی دو سوم نمایندگان نیاز داشت.
براساس تبصره ۲ ارجاعی به کمیسیون؛ کسب حداقل ۸۰ درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان (آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در هر کد رشته محل) برای تمامی رشته محل ها الزامی است.
این میزان در مورد برخی رشته های گروه علوم تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و دستیاری پزشکی و برخی رشته های علوم ریاضی مشتمل بر فنی و مهندسی) در آزمون سراسری و در تمامی رشته محل های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی ۸۵ درصد حدنصاب شرایط علمی است.
حکم این تبصره در اجرای قانون برنامه ششم بر حکم تبصره ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حاکم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.