نتایج در این بخش نمایش داده می شود

براي سال بعد مي‌مانم

خطاب به داوطلباني که مي‌گويند: براي سال بعد مي‌مانم

فرصت زيادي تا آزمون سراسري نمانده است و کمتر از ده روز ديگر بايد پشت صندلي‌ها بنشينيد و با نام پروردگار، دفترچة سؤال‌هاي خود را باز کنيد و پاسخ به سؤال‌هاي آزمون سراسري 1400 را آغاز کنيد؛ آزمون سراسري که حداقل نه ماه است درگير آن هستيد و در اين مدت برنامه‌هاي ديگر زندگي‌تان تحت‌الشعاع آن قرار داشته است؛ اما متاسفانه اين روزها عده‌اي آن گونه که بايد دل به درس و مطالعه و تست نمي‌دهند و با اينکه ماه‌هاي گذشته به اميد موفقيت در آزمون سراسري 1400 تلاش مي‌کرده‌اند، اين روزهاي ارزشمند و حياتي را رها کرده و مي‌گويند به موفقيت در آزمون سراسري امسال اميدي ندارند و مي‌خواهند براي آزمون سراسري سال آينده اقدام کنند؛ عملکردي که به نظر ما در اين برهة زماني اشتباهي فاحش است.
 
شما نيز اگر جزو اين دسته از داوطلبان هستيد، پيشنهاد مي‌کنيم که ابتدا متن زير را بخوانيد و بعد در اين زمينه تصميم‌گيري کنيد.
 
چرا درس نمي‌خوانم؟
 
يک کاغذ سفيد به دست بگيريد و دلايل خودتان را براي درس نخواندن در اين مدت باقي مانده تا آزمون سراسري بنويسيد؛ فقط توجه داشته باشيد که در پر کردن اين کاغذ، صادقانه عمل کنيد و به قول معروف خودتان را گول نزنيد.
 
آيا دليل درس نخواندن شما اين است که فکر مي‌کنيد مباحث زيادي از درس‌هايتان باقي مانده است و فرصت لازم را براي مطالعة کامل درس‌ها نداريد؟
آيا  خسته شده‌ايد و ديگر کشش لازم را براي درس خواندن نداريد و به عبارت ديگر انگيزه‌تان را از دست داده‌ايد؟
 
آيا فکر مي‌کنيد که به دليل اضطراب بيش از حد، تمرکز لازم را نداريد و هر چه که مطالعه مي‌کنيد، بي‌فايده است و به جاي مطالعه، به رختخوابتان پناه مي‌آوريد؟
آيا تصور مي‌کنيد براي قبولي در رشته محلي که مايليد در آن پذيرفته شويد، آمادگي علمي لازم را نداريد؟
 
اگر هر يک از دلايل فوق يا مجموعه‌اي از اين دلايل، باعث شده است که اين روزها را درس نخوانيد، اشتباه مي‌کنيد؛ چون اگر از برنامة مطالعاتي خود عقب افتاده‌ايد و فکر مي‌کنيد که در اين مدت کوتاه، نمي‌توانيد موفق شويد، بايد بدانيد که اکثر قريب به اتفاق داوطلبان، اين روزها همين حس را دارند و احساس مي‌کنند که آمادگي لازم را ندارند، و در واقعيت هم بسيار معدود هستند داوطلباني که به تمام مباحث درسي مسلط باشند؛ يعني، رقباي شما هم در آزمون سراسري با همين مشکل دست به گريبان هستند و شما  در اين زمينه تنها نيستيد. مهم اين است که از فرصت باقي مانده، به نحو احسن استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که شما در کمتر از يک  دقيقه مي‌توانيد يک تست زيست‌شناسي، معارف، ادبيات، عربي، زبان خارجي و … بزنيد؛ پس به جاي ابراز ناراحتي، غر زدن، عصبانيت، داشتن روحيه‌اي کلافه و افسرده يا بي‌تفاوت و بي‌خيال، از دقايق باقي مانده خود به خوبي استفاده کنيد و احتمال دهيد که مشابه همين تست‌ها در آزمون سراسري بيايد.
پيشنهاد ما به شما در اين زمان کوتاه باقي مانده تا آزمون سراسري، اين است که روي نقاط قوت خودتان سرمايه‌گذاري کنيد و اگر مبحث يا مباحثي را تا کنون مطالعه نکرده‌ايد يا ضعفي پايه‌اي در مبحثي داريد، آنها را رها کنيد و ذهنتان را درگير آن مباحث نکنيد؛ چون براي آزمون سراسري، بايد کاملاً به يک مبحث مسلط بود تا بتوان به سؤال‌هاي مرتبط با آن مبحث پاسخ داد؛ پس در اين مدت، مهارتتان را در مباحثي که با آنها آشنا هستيد، بيشتر کنيد؛ در ضمن، هر قدر که شما غرق مطالعه و درس خواندن شويد، کمتر افکار منفي به سراغتان مي‌آيد و خيلي کمتر هم گرفتار ياس و نا اميدي مي‌شويد.
 
 از قديم گفته‌اند که «دست، مرد است و چشم نامرد»؛ يعني، در ظاهر تصور مي‌کنيد که انجام يک کار، سخت و نشدني است، اما وقتي وارد عمل مي‌شويد، مي‌توانيد از پس آن برآييد و موفق شويد؛ پس از رختخوابتان دل بکنيد و تلفن همراهتان  را کنار بگذاريد و اهل عمل باشيد.
 
حتي اگر هدفتان شرکت در آزمون سراسري سال آينده است، بايد بدانيد که اگر نتوانيد اين چند روز را (که از مدرسه و  کلاس  خبري نيست) دقيق و مستمر درس بخوانيد، نمي‌توانيد دوازده ماه بعد را، که در خانه هستيد و تحت اجبار کلاس و مدرسه قرار نداريد، بکوب بخوانيد و براي آزمون سراسري سال 1401 آماده شويد؛ پس اين روزها فرصت خوبي است که خود را بيازماييد و بعد از آن براي سال بعد تصميم‌گيري کنيد.
 
به ياد دارم که چند سال پيش، يکي از دانش‌آموزانم به خاطر مشکلي که برايش پيش آمده بود، نتوانست رتبة خوبي در آزمون سراسري کسب کند و به  اميد پذيرش در رشتة پزشکي، يک سال پشت آزمون سراسري ماند و در نهايت نيز بعد از يک سال پر تنش و سخت، در رشتة پزشکي پذيرفته شد؛ اما بعد‌ها گفت اگر مي‌دانستم که اين يک سال، آن قدر سخت و دشوار خواهد بود، به اميد قبولي در رشته پزشکي، پشت آزمون سراسري نمي‌ماندم و همان سال اول، با توجه به رتبه‌ام، رشته‌اي را انتخاب مي‌کردم و در آن رشته ادامه تحصيل مي‌دادم.
 
و بالاخره اينکه گاهي از اوقات ما به بهانة کمبود وقت، کمبود امکانات و … به دنبال فرار از جدّيت و تلاش مستمر هستيم؛ درست مثل دوران مدرسه که هر هفته مي‌گفتيم از شنبه درس خواندن را شروع مي‌کنيم؛ يا مثل افرادي که مي‌خواهند رژيم لاغري بگيرند، ولي هر وقت با شيريني يا بستني روبرو مي‌شوند، اراده‌شان سست مي‌شود و مي‌گويند که از فردا رژيمي‌ سفت و سخت خواهند گرفت!
 
قلّک مؤسسه‌هاي کنکوري نشويد!
 
بارها در تبليغات مؤسسه‌هاي کنکوري مختلف شنيده‌ايم که از  پشت کنکور‌ي‌ها مي‌خواهند که با هر سطح دانشي به آنها ملحق شوند تا در رشتة مورد نظرشان پذيرفته گردند، و براي نمونه، افرادي را معرفي مي‌کنند که حتي با معدل نهايي 11 يا با يک رتبة 5 رقمي در سال يا سال‌هاي گذشته  به کمک مؤسسة مورد نظر در رشته‌هاي پزشکي پذيرفته شده‌اند يا دانشجوي دانشگاه شريف هستند.
 
مطمين باشيد که اکثر قريب به اتفاق اين تبليغات، چيزي جز دروغ نيست و قصد اين گونه مؤسسات، کسب درآمد بسيار از داوطلباني است که مي‌خواهند مسؤوليت درس خواندن و برنامه‌ريزي خود را به دوش يک مؤسسه يا يک نفر بگذارند؛ مؤسسه‌هايي که هيچ ابايي از اين ندارند که فردي با رتبة پنج رقمي را، که مجاز به انتخاب رشته‌هاي روزانه و حتي شبانه هم نشده است، دانشجوي دندان‌پزشکي يک دانشگاه مطرح معرفي کنند (چند سال پيش گزارشي  در پيک سنجش دربارة يکي از همين مؤسسه‌هاي معروف  منتشر شد که اقدام به چنين کاري کرده بود).
 
در واقعيت مي‌بينيم که بيشتر دانشجويان رشته‌هاي پر استقبال، داوطلباني هستند که براي اولين بار در آزمون سراسري شرکت کرده‌اند، و داوطلباني که يک سال پشت آزمون سراسري مي‌مانند، يا  رتبة  بهتري کسب نمي‌کنند و يا تفاوت رتبة‌شان با سال گذشته، قابل توجه نيست و در رشته محل مورد نظرشان پذيرفته نمي‌شوند؛ البته تعدادي از داوطلبان، مستثني هستند و با همّت و پشتکاري ستودني، در سال دوم به آنچه مي‌خواهند مي‌رسند؛ اما اين تعداد، همان طور که گفتيم، معدود هستند و اکثر آنها جزو دانش‌آموزان خوب و موفق بوده‌اند و به دلايل متعدد، در سال اول نتوانسته‌اند در حدّ و اندازه‌هاي واقعي خود ظاهر شوند. 
 
کلام آخر

 ما هم مي‌دانيم که اين  روزهاي آخر، خسته و بي‌حوصله شده‌ايد و هر لحظه با حس تازه‌اي بايد کلنجار برويد. همچنين مي‌دانيم که به انتظارات و خواسته‌هايتان نرسيده‌ايد و دلگير هستيد؛ اما روحية جنگندگي و صبوري و استقامت، بهترين ثمره‌اي است که آزمون سراسري مي‌تواند براي شما داشته باشد. شما  با مقاومت و تلاش در اين روزهاي آخر، ياد مي‌گيريد که چگونه در برهه‌هاي حساس زندگي خود، از تلاش کردن و توکل به خداوند دست نکشيد و همچنان براي رسيدن به هدفتان تلاش کنيد. وقتي پا روي نردبان مي‌گذاريد، مهم نيست که چند پله را طي کرده‌ايد؛ مهم اين است که تا پلة آخر بالا برويد تا بتوانيد به مقصد خودتان برسيد. اگر کسي در پلة هشتم يا نهم خسته شود يا سرش گيج برود و پايش بلرزد، سقوطش خطرناک‌تر از کسي است که در پلة اول يا دوم، از حرکت بازمانده است. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.