نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اکنون از زندگي‌تان لذت ببريد !

براي بسياري از کنکوري­هاي عزيز، اعلام نتايج مقدماتي کنکور، يعني پشت سر گذاشتن يکي از مراحل مهم و دغدغه­هاي اصلي اين آزمون؛ زيرا با اعلام اين نتايج، تکليف همه داوطلبان تا حدودي مشخص شده و بالاخره مي‌توانند با رتبه و نتيجه­اي که به دست آورده­اند بهترين تصميم را بگيرند. ممکن است داوطلبي ترجيح دهد که فقط دوره­هاي روزانه دانشگاه­ها را انتخاب کرده و از باقي انتخاب­هاي دفترچه انتخاب رشته صرف نظر نمايد. همچنين شايد داوطلب ديگري بخواهد تمام صد و پنجاه رشته­اي را که مي­تواند انتخاب نموده و به هر صورت، امسال وارد دانشگاه شود يا برخي از داوطلبان، حتي با وجود کسب رتبه خوب و مناسب، از انتخاب رشته صرف نظر نموده و بخت خود را در سال آينده بيازمايند. در اين مقاله، ما درصدد هستيم تا به شما عزيزان داوطلب درباره کارهايي که مي­توانيد طّي چند هفته آينده انجام دهيد و از زندگي خود لذت ببريد، صحبت کنيم.
اگر تصميم داريد که پشت کنکور بمانيد
عزيزان داوطلبي که تصميم مي­گيرند پشت کنکور مانده و يک بار ديگر اين آزمون را پشت سر بگذارند، عموماً شامل دو دسته مي­شوند:
1-    گروهي که معمولاً داوطلبان زرنگ و سطح بالا را تشکيل مي­دهند. اين افراد به رشته­هاي خيلي خوب گروه آزمايشي خود، مثل حقوق، پزشکي، دندانپزشکي، مهندسي مکانيک و برق دانشگاه­هاي عالي فکر مي­کرده و با وجود تلاش و کوششي که داشته­اند نتيجه خود را متناسب با پذيرفته شدن در اين رشته­ها و دانشگاه­ها نمي­بينند و به همين دليل ترجيح مي­دهند که يک سال ديگر هم پشت کنکور مانده و با تلاش و کوشش، و البته تجربه بيشتر، سال آينده در اين آزمون شرکت کنند.
2-   گروه دوم کساني هستند که تلاش کافي نداشته يا به دلايل مختلفي، رتبه­هاي بدي کسب کرده و ترجيح مي­دهند که با کوشش و همت بيشتر، در آزمون سراسري سال آينده بهتر عمل کرده و وضعيت خود را عوض کنند.
اگر شما عزيزان، جزو اين دسته از داوطلبان گرامي هستيد، حتماً بايد تلاش کنيد تا با توجه به شرايطي که داريد برنامه خوبي براي خود ريخته و طبق آن برنامه، به خوبي براي کنکور سال آينده آماده شويد. حرف نهايي را در اين برنامه شما مي­زنيد و اين شما هستيد که تصميم مي­گيريد از چه زماني و با چه روشي مطالعه کنيد؛ البته بايد در اين مسير به سخنان مشاوران يا داوطلبان موفق نيز توجه کنيد. پيشنهاد ما، بخصوص به داطلباني که سال قبل، زياد مطالعه کرده­اند و امسال هم مي­خواهند پشت کنکور مانده و درس بخوانند، اين است که براي اينکه خسته نشده و در ميان راه انرژي­شان تمام نشود، حتماً زماني را نيز براي استراحت و انجام کارهاي دلخواه خود اختصاص دهند.
اگر انتخاب رشته کرده و مي­دانيد که پذيرفته خواهيد شد
اين دسته از داوطلبان عزيز هم، گروه­ها و افراد مختلفي را در بر مي­گيرند. برخي از داوطلبان، نتيجه بسيار خوبي در کنکور کسب کرده و مطمينند که در رشته و دانشگاهي خوب پذيرفته خواهند شد، و عده­اي ديگر هم به دلايل مختلف، مانند سربازي و … ترجيح داده­اند که هر طور شده است، امسال در هر رشته و هر نوع دانشگاهي قبول شده و ادامه تحصيل دهند.
    با توجه به اينکه قبول شدن درصد بالايي از داوطلبان اين دسته، به ويژه با وجود ظرفيت­هاي بالاي رشته­ها و دانشگاه­هاي مختلف، تاحدود زيادي قابل پيش­بيني بوده و امکان پذير است، توصيه ما به اين دسته از داوطلبان عزيز آن است که تا زمان اعلام نتايج نهايي آزمون سراسري، بدون فکر کردن به نتيجه و ديگر مسايل مربوط به کنکور، فقط و فقط به کارهايي بپردازند که به تجديد قوا و روحيه اين عزيزان کمک مي­کند. در ادامه، ما براي شما عزيزان هر دو دسته، توصيه­هايي در اين خصوص داريم که با انجام آنها مي­توانيد روحيه و انرژي خود را تا شروع مطالعه بعدي براي کنکور يا رفتن به دانشگاه تقويت کرده و سر حال و پر انرژي شويد. از جمله اقداماتي که شما عزيزان بايد انجام دهيد، مي­توان به موارد زير اشاره کرد:
1-    به کنکور فکر نکنيد
کنکور 1397 با همه خاطراتش تمام شد. فکر کردن به کنکوري که گذشت، فقط باعث مي­شود که شما عزيزان به ياد تلاش­ها، شب بيداري­ها، کم خوابي­ها، استرس­ها، جزوه­ها، کتاب­ها و … بيفتيد؛ پس کنکور را فراموش کرده و به فصل جديدي از زندگي خود فکر کنيد؛ فصلي که مقطع جديدي از زندگي شما را رقم مي­زند؛ پس براي آن برنامه‌ريزي کنيد؛ حتي اگر مي‌خواهيد که پشت کنکور بمانيد، باز هم به کنکور فکر نکنيد؛ مگر اينکه بخواهيد از تجربياتي که در سال گذشته به دست آورده­ايد، استفاده کنيد. عزيزاني که مي­خواهند پشت کنکور بمانند، از شماتت و سرزنش کردن خود بپرهيزند و ديگر همه چيز را درباره کنکور کنار بگذارند و خاطراتش را به فراموشي سپارند.
2-   جشن بگيريد
عزيزاني که در کنکور 1397 نتيجه خوبي کسب کرده­ايد، حتماً جشن بگيريد و به خودتان پاداش داده و از خودتان قدرداني کنيد؛ چون پس از آن همه تلاش و کوشش، شما لايق اين جشن و شادي هستيد. داوطلباني هم که از نتيجه خود راضي نيستند جشن بگيرند؛ بله، اين افراد هم بايد جشن بگيرند؛ چون يا مي­خواهند با همان رتبه در يکي از رشته و دانشگاه­ها ادامه تحصيل دهند و يا اينکه سال بعد دوباره آزمون دهند. در هر صورت مي­توانيد براي اين تصميم خودتان، سلامتي، زنده بودنتان و اينکه اين امکان را داريد که دوباره درس خوانده و تلاش کنيد، جشن بگيريد؛ زيرا در سراسر اين کره خاکي، افراد بي‌شماري هستند که مي­خواستند جاي شما باشند، سالم باشند، ببينند، بشنوند، دست و پا داشته باشند و يا اصلاً آن قدر توان مالي داشته باشند که بتوانند درس بخوانند، اما اين گونه نشد. مهم نيست که رتبه خوبي کسب نکرده­ايد؛ مهم اين است که توانايي دوباره درس خواندن و تلاش کردن را داريد. مطمين باشيد که همين موضوع، شما را به جلو و به سوي پيشرفت، سوق خواهد داد.
3- برنامه­ريزي کنيد
حتماً با خود مي­گوييد: «باز هم برنامه­ريزي؟!» بله باز هم برنامه­ريزي؛ اما اين بار براي اينکه از زندگي خود نهايت استفاده و لذت را ببريد. شايد تعجب کنيد، ولي تفريح کردن هم برنامه­ريزي مي­خواهد و باعث مي­شود که شما کارهاي دلخواه خود را به طور تمام و کمال و در موعدي که براي آن در نظر گرفته­ايد، انجام دهيد؛ به علاوه اينکه اين برنامه­ريزي، موجب مي­شود تا شما براي امور جدي و مهم زندگي خود هم به راحتي برنامه جديدي طرح کرده و آن را عملي نماييد.
 در برنامه­­ خود، فهرستي از کارهاي روزانه­تان را بگنجانيد. نوشتن کارهايي که مي­خواهيد در طول روز انجام دهيد، باعث مي­شود که افکارتان منظم شود و به انجام همه کارهاي لذت بخش خود نيز برسيد؛ البته براي عزيزاني که باز قصد مطالعه و آمادگي براي کنکور را دارند، برنامه­ريزي مهم­تر است؛ زيرا اولاً مساله زمان براي تفريح و استراحت و سپس درس خواندن مطرح است، و دوم اينکه اين موضوع باعث مي­شود تا اين افراد، با خيال راحت و آسوده­تري به تفريح و استراحت بپردازند.
4-    خوب بخوابيد
شايد بيشتر داوطلبان در طي دوره آمادگي براي کنکور، چه به دليل مطالعه و چه به دليل افکار مختلف و استرسي که به سراغشان مي­آمد، خواب کافي و مناسب نداشته‌اند. يکي از کارهايي که شما داوطلبان عزيز بخصوص گروه دوم مي­توانيد انجام دهيد، اين است که خوب بخوابيد و از لحظه­هاي خواب خود لذت ببريد؛ البته گروه اول هم در ايام استراحتي که براي خود در نظر گرفته­اند، مي­توانند ساعات طولاني را به خواب اختصاص دهند، اما بايد توجه داشته باشند که به مرور، ساعات خواب خود را تنظيم کنند تا بعدها و در روزهاي مطالعه زياد براي کنکور، دچار مشکل نشوند.
5-   وقتي را به خانواده و دوستانتان اختصاص دهيد
جمع خانواده و دوستان، از آن جمع­هايي است که همه ما علاقه داريم تا ساعاتي را با آنها بگذرانيم. حتماً در دوره آمادگي براي کنکور، اين فرصت از بيشتر شما داوطلبان عزيز گرفته شده بود که بتوانيد اوقات مناسبي را با خانواده و دوستان خود بگذرانيد. الان بهترين فرصت براي انجام اين کار است؛ زيرا يا دوباره بايد مشغول مطالعه شويد و وقت کمي براي اين کار در اختيار خواهيد داشت و يا اينکه از اول مهرماه، با ورود به دانشگاه و تحصيل در آن يا حتي ادامه تحصيل در شهري به غير از محل سکونت خود، ديگر وقت کمي براي بودن در کنار خانواده و دوستانتان خواهيد داشت؛ پس منتظر چه هستيد؟ لازم نيست که حتماً کار خاصي انجام دهيد؛ بلکه يک گپ و گفت صميمي و خودماني هم مي­تواند روحيه و اوقات شما را سرشار از شادي و خوشحالي کند.
6-   ورزش کنيد
احتمالاً در روزهاي آمادگي براي کنکور، تعداد خيلي کمي از داوطلبان عزيز، وقتي را براي ورزش اختصاص مي‌داده‌اند. گرچه، ورزش فوايد بسيار زيادي براي يادگيري و آمادگي بيشتر ذهن دارد، اما استدلال بسياري از داوطلبان اين است که به دليل درس خواندن نمي­توانند براي ورزش وقت بگذارند. توصيه ما به هر دو گروه اين است که حتماً زماني را به ورزش اختصاص داده و اين کار را ادامه دهند؛ زيرا ورزش، فوايد بسيار زيادي دارد که يکي از آنها، سلامتي جسم، شادي روحيه و قدرت يادگيري بيشتر مغز است.
7-    باغباني کنيد
يکي از کارهايي که انجام آن باعث مي­شود در اين روزهاي استراحت و دوري از تب و تاب کنکور، روحيه خوبي پيدا کنيد باغباني کردن است. سر و کار داشتن با گل و گياه و رسيدگي به آنها، به بهبود روحيه انسان کمک مي­کند. براي شما کنکوري عزيز که از يک مطالعه طولاني مدت خسته شده­ايد، انجام اين کار مي­تواند باعث آرامش روح و جسمتان باشد. براي انجام اين کار لازم نيست که حتماً باغچه­اي بزرگ داشته باشيد، بلکه شما عزيزاني که در آپارتمان­ها هم ساکن هستيد، با خريد دو يا چند گلدان آپارتماني مي­توانيد اين کار را انجام دهيد.
8-    به سفر برويد
سفر از جمله آن کارهايي است که باعث مي­شود تا نشاط و شادي به انسان بازگشته و روحيه شخص به طور زيادي بالا رود. اگر امکان سفر کردن داريد، حتماً در روزهاي باقي مانده از تعطيلات تابستان، بخشي از برنامه خود را به انجام اين کار اختصاص دهيد. براي سفر کردن، لازم نيست که هزينه زيادي را در نظر بگيريد، بلکه مي­توانيد به يک يا چند سفر کوتاه اطراف شهر خودتان رفته و از آب و هوا، محيط اطراف و جمع خانواده يا دوستانتان لذت ببريد.
9-    بخشي از اوقاتتان را تنها بگذرانيد
تنهايي هم از جمله آن کارهايي است که مي­تواند به صورت زيادي در تقويت روحيه و رفع خستگي شما بعد از کنکور مؤثر باشد؛ البته به شرطي که زمان آن طولاني نشده و نيز باعث خطور افکار منفي و نااميد کننده در ذهن شما نشود. بخشي از وقت خود را تنها بگذرانيد و از تنهايي خود لذت ببريد. آواز بخوانيد، در تنهايي بلند بخنديد، خود را تحسين کنيد و به خود بباليد، و در تنهايي به افکار مثبت و لذت بخش خود پر و بال دهيد؛ آن وقت خواهيد ديد که تنهايي، البته به اندازه مناسب، چقدر مي­تواند لذت بخش باشد.
10-به سينما برويد
يکي از کارهاي دلپذيري که مي­توانيد بعد از انتخاب رشته انجام دهيد، رفتن به سينماست؛ البته اگر نمي­توانيد به سينما برويد، مي­توانيد فيلم­هاي مورد علاقه خودتان را تهيه  کنيد و در خانه وقتي را به ديدن آنها به اتفاق دوستان يا خانواده اختصاص دهيد؛ حتي مي­توانيد کارتون­هاي خاطره­انگيز و جالب دوره کودکي خود را تهيه کنيد و وقتي را براي ديدن آنها صرف کنيد. انجام اين کار در حفظ روحيه شاد و سرحال شدن شما تاثير زيادي خواهد گذاشت.

تمام مواردي که در بالا به آن اشاره شد، توصيه­هايي بود که ما براي شما عزيزان داشتيم تا گروه اول تا زمان آغاز مطالعه مجدد، و گروه دوم تا زمان رفتن به دانشگاه، آن توصيه­ها را به کار گيرند. شما مي­توانيد از بين اين توصيه­ها به هر کدام که بيشتر علاقه­مند هستيد، بپردازيد. مهم اين نيست که چه مي­کنيد؛ مهم اين است که در مدت زماني که در دست داريد، از زندگي‌تان لذت ببريد و اين حس را در خود تقويت کنيد.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.