نتایج در این بخش نمایش داده می شود

افزایش ۲۲۱۰ ظرفیت برای رشته پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۲

معاون سازمان سنجش گفت: به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ درصد معادل ۱۹۲۰ نفر به ظرفیت رشته پزشکی و ۱۵درصد معادل ۲۹۰ نفر به ظرفیت رشته دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۲ اضافه شده است.

احسان جمالی؛ معاون فنی و آماری سازمان سنجش اظهار کرد: بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی است، اما بیشترین میزان رشد داوطلب در مقایسه با سایر گروه‌های آزمایشی در سال‌های اخیر در گروه آزمایشی علوم انسانی بوده است، بیشترین میزان پذیرش و درصد قبولی در آزمون سراسری سال  1401 در تمامی رشته محل‌های با آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصیلی به ترتیب مربوط به استان‌های یزد، مازندران، سمنان، اصفهان و قم بوده است.

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آزمون سراسری سال 1402 میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی 40 درصد خواهد بود که بر اساس 11 درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام 6.3.3 است و سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نخواهد کرد.

معاون فنی و آمار سازمان سنجش بیان کرد:

تأثیر قطعی سابقه تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، تعداد برگزاری و اعتبار آزمون اختصاصی، تغییر ضرایب آزمون اختصاصی، ضرایب سوابق تحصیلی برای نظام 6.3.3 و نظامی سالی واحدی/ترمی واحدی، پذیرش دانشجو از مهم‌ترین تغییرات آزمون سراسری سال 1402 است.

جمالی با اشاره به افزایش دو رشته پزشکی و دندان‌پزشکی در آزمون سراسری سال 1402 گفت:

به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 20 درصد معادل 1920 نفر به رشته پزشکی و 15درصد معادل 290 نفر به رشته دندان‌پزشکی نسبت به ظرفیت‌های آزمون سراسری سال قبل در گروه آزمایشی علوم تجربی اضافه می‌شود یعنی ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری سال 1402 در رشتۀ پزشکی برابر 11 هزار و 520 نفر و رشته دندانپزشکی 2215 نفر خواهد بود.

همچنین محمدحسین حاجیلو؛ معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به توانمندی‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان در امر برگزاری قبل و حین آزمون، گفت:

ساختار و تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با محوریت توجه به هوشمندسازی و امنیت شبکه و فضای مجازی، اصلاح شده است. تمرکز سازمان سنجش آموزش کشور بر برگزاری آزمون‌های هوشمند و الکترونیکی در سال‌های آینده با کمک مراکز و مؤسسات آموزش عالی است.

  • وی در مورد کشف تجهیزات تقلب در آزمون‌ها، جدیدترین ابزار تقلب، راه‌های جلوگیری از تقلب افزود:مدت‌هاست که کمیتۀ حفاظت آزمون‌ها در سازمان سنجش تشکیل شده است و مراحل دستور‌العمل این کمیته در نهادهای ذیربط تحت بررسی است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تأکید بر شناسایی مصادیق جدید تقلب و تخلف با توجه به پیشرفت فناوری به مواردی از قبیل تجهیزات تصویربرداری، هندزفری نامرئی، تجهیزات انتقال اطلاعات مبدل‌ها و مولدها، هندزفری‌های الکتریسیته، مغناطیس و الکترومغناطیس، امکانات هندزفری‌های نامرئی و انواع تجهیزات سیم کارت‌خوان اشاره کرد.

حاجیلو با بیان اینکه برخی از داوطلبان بدون آگاهی از قوانین، مرتکب جرم می‌شوند، گفت:

باید به راهکارهای جلوگیری از استفاده تجهیزات تقلب پرداخت و ضمن پیشنهاد برای افزایش کارایی به آموزش عوامل بازدید بدنی، آگاه‌سازی کلیه عوامل اجرائی از انواع دستگاه‌های تقلب، استفاده از تجهیزات آشکارساز، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز جاذب با استفاده از مهندسی معکوس پرداخت.

وی مطرح کرد:

تمام محیط فضای مجازی به صورت دقیق رصد می‌شود و برخورد قاطعی با متخلفان انجام می‌شود.

به طور قطع سازمان سنجش به دنبال تحقق عدالت آموزشی است و یکی از نمادهای آن، برخورد قاطعانه این سازمان با گروه‌های متخلف اخاذی کننده از داوطلبان است که با یاری ضابطان قضایی، پلیس فتا، پلیس امنیت شناسایی می‌شوند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.