نتایج در این بخش نمایش داده می شود

استراحت بین درس خواندن چگونه باشد که کمتر خسته شویم؟

تناسب درس و استراحت در سال کنکور


از مهم‌ترین سؤالاتی که کنکوری‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که چه کنیم که در سال کنکور کمتر خسته شویم؟

استراحت‌های بین دروس و مطالعه باید چه اندازه باشد تا هم رفع خستگی شود و هم باعث نشود از حس و حال درس خواندن دور شویم؟

با چه روشی انرژی و انگیزه روزهای اول را تا آخر مسیر حفظ کنیم؟


در مقاله زیر سعی داریم پیرامون این موضوع بحث کنیم.

ممنوع بودن مطالعه پی‌درپی و بی‌وقفه در هنگام مطالعه


مطالعه بی‌وقفه و بدون استراحت تصویر بدی از درس خواندن برای ما ایجاد می‌کند و درس خواندن را به یک کار طاقت‌فرسا و خسته‌کننده تبدیل می‌کند که این باعث مطالعه نوسانی کنکور و عدم تمایل برای ادامه روند مطالعه می‌شود.

از آن طرف، استراحت طولانی مدت باعث کاهش تمایل ذهن ما به بازگشت به ادامه روند درس خواندن می‌شود پس استراحت باید به میزان کافی، نه کم و نه زیاد باشد تا مؤثر واقع شود.

مرور نقاط مثبت عملکرد روزانه در استراحت‌ها برای افزایش میل و انگیزه


یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای ایجاد انگیزه این است که فرد مدام به خودش عملکرد خوبش را یادآوری کند و از خودش بابت مطالعه خوبش تشکر کند به عبارت دیگر تحلیل عملکرد درسی به شما در تشخیص روز های خوب و بد بیشتر کمک خواهد کرد.


علاوه بر این می‌تواند با مرور برنامه‌های پیش رو به خودش این بازخورد را بدهد که اگر برنامه به‌طور کامل و عالی اجرا شد به خودش پاداش می‌دهد به عنوان مثال:

فیلم مورد علاقه‌اش را تماشا خواهد کرد. بیرون خواهد رفت و ….
در واقع همواره نظام پاداش و جزا باعث عمل‌گرا شدن می‌شود.

الگوهای استراحت و مطالعه در سال کنکور
در استراحت بین دروس ما چند نوع الگو داریم:

1) افرادی که سریع خسته می‌شوند می‌توانند بعد از هر 30 دقیقه مطالعه، به‌اندازه 5 دقیقه استراحت کنند.

2) الگوی 60 به 10 : یعنی به ازای هر 60 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت می‌کنیم.

3) الگوی 120 دقیقه به 15 دقیقه: یعنی به ازای هر 2 ساعت مطالعه، یک ربع را به استراحت اختصاص می‌دهیم.

نکته : استراحت‌های کوتاه بهتر است در همان مکان مطالعه باشد تا بازگشت به درس راحت‌تر باشد به عنوان مثال قدم زدن، چند نفس عمیق کشیدن، خوردن میوه و…

4) بعد از 3-4 ساعت مطالعه، نیم ساعت تا 45 دقیقه را به‌جز استراحت‌های عادی می‌توانیم به ناهار و نماز اختصاص دهیم.

5) بعد از 4-5 ساعت مطالعه بعد از ناهار می‌توانیم 45 دقیقه تا 1 ساعت را به خوردن عصرانه، حمام رفتن، دیدن فیلم، رفتن به اینترنت یا هر کار دلخواه دیگری اختصاص دهیم.

6) بعد از 3-4 ساعت بعدی هم می‌توانیم 45 دقیقه تا 1 ساعت را به رفتن برای شام اختصاص دهیم. 

با این الگوهایی که ذکر شد چیزی حدود 10 ساعت مطالعه مفید خواهیم داشت که اگر در استراحت‌ها صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم ساعت مطالعه‌مان را تا 12 ساعت هم ارتقا دهیم که تمامی موارد در مقاله روش افزایش ساعت مطالعه کنکور بررسی شده است.

برطرف کردن مشکل خواب‌ آلودگی بعد از صرف شام یا نهار


بسیاری از داوطلبان بعد از خوردن شام و ناهار احساس خواب‌ آلودگی می‌کنند که توصیه ما این است در آن زمان‌ها درس‌های ساده‌تر را مطالعه کنند به عنوان مثال لغات زبان یا ادبیات، تست قرابت و آرایه و ….

نحوه ایجاد کردن حس و حال درس خواندن


در مواقعی که افت‌ها زیاد است و فرد حالت فرار از درس دارد باید تنوع دروس را زیاد کند و هر وقت حس کرد که تمرکز و حس و حال کافی برای ادامه این درس را ندارد به سراغ درس دیگری برود و بعداً به ادامه درس قبلی بپردازد.

رفع مشکل تمرکز حواس در هنگام مطالعه:


در مواقع خستگی، تمرکز حواس کاهش می‌یابد پس در زیر به بررسی چند نکته برای افزایش تمرکز حواس می‌پردازیم تا ایده آل تر مطالعه کنیم.


1) مطالعه در کتابخانه یا پانسیون


اگر شرایط مطالعه در خانه را ندارید سعی کنید به کتابخانه ها یا پانسیون های مطالعاتی مراجعه کنید و درس بخوانید هر چه مکان مطالعه به خانه نزدیک تر باشد و زمان کمتری در مسیر بگذرانید بهتر است.


2) کافی بودن نور و تهویه مکان مطالعه


نور مناسب و هوای تازه تاثیر مهمی در سرحال بودن شما دارد پس تا حد امکان این شرایط را فراهم کنید،البته این مورد و تمامی موارد ذکر شده تنها درصدی می تواند به شما کمک کند اگر شرایط لازم را ندارید به دنبال بهانه جویی نباشید و از امکانات موجود بهترین استفاده را ببرید.


3) پشت میز درس خواندن و داشتن پوزیشن مناسب


دراز کشیده درس خواندن ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود پس تا حد امکان نشسته و پشت میز درس بخوانید هر کاری اصول و جای مخصوص به خود را دارد. 

4) استفاده از تکنیک برگه سفید


افکار منفی را روی برگه می نویسیم تا بعد از مطالعه به آن ها بپردازیم،فکر های مزاحم در هنگام درس خواند باعث عدم تمرکز و در نتیجه افت کیفیت مطالعه شما می شود.


5) خواب کافی


همانطور که بارها گفتیم برای افزایش مطالعه باید زمان های مرده ی خود را کاهش دهید نه زمان خواب مناسب را،خواب کافی انرژی شما را در طور روز تامین میکند


6) برنامه حجمی – زمانی – اولویتی


در مطلب برنامه ریزی کنکور مفصل بررسی کردیم که برای بهره برداری حداکثری زمان باید برنامه ریزی ای انجام دهید که هم حجم مطالب هم زمان در نظر گرفته شده با در نظر گرفتن اولویت هر مطلب بررسی گردد.


7) خودآزمایی با حل تست


حل تست اهمیت زیادی در کیفیت مطالعه و رضایت ذهنی شما و در نتیجه روحیه بیشتر شود پس خود آزمایی را به هیچ وجه فراموش نکنید.


در ویدیو تکنیک های تست زنی کنکور تمامی نکات مورد نظر را بررسی کردیم.

8) افزایش سرعت مطالعه


وسواس را کنار بگذارید و همواره به کمیت و مقدار مطالعه در کنار کیفیت توجه داشته باشید،وسواس بیش از حد و توجه افراطی به کیفیت شما را از پیشروی مناسب باز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید :

براي تعطيلات نوروزي برنامه مطالعاتي داشته باشيد

تاریخ ثبت نام و آزمون تیزهوشان ورودی پایه هفتم و دهم اعلام شد.

وقتی بین دو گزینه آزمون شک داریم چه کنیم؟


9) منظم بودن مکان مطالعه


سعی کنید همیشه اتاق مطالعه و میز مطالعه خود را مرتب نگه دارید،هر چه محیط مطالعه آشفته تر باشد در آشفتگی ذهن شما تاثیر بیشتری دارد پس محیط مطالعه ی خود را تمیز و منظم نگه دارید. 

سخن پایانی


مانند هر بحث دیگری افراط و تفریط در استراحت نیز توصیه نمی شود و با استراحت متعادل در هنگام درس خواندن می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و از زمان مطالعه خود بهره ی بیشتری ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.