نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اخبار جدید از سهمیه‌های کنکور

ابراهیم سوزنچی درباره توضیحات اخیر سازمان سنجش آموزش کشور در مورد آخرین مهلت ساماندهی سهمیه‌های کنکور، گفت:

مناسب است دوستان سازمان سنجش در مصاحبه‌ها از هر نوع تشویش افکار عمومی آن هم نسبت به نهاد‌های حاکمیتی ملی که با حضور رؤسای سه قوه و اعضا حقوقی و حقیقی برجسته تشکیل می‌شود، پرهیز کنند.

سوزنچی ادامه داد:

بیشتر بخوانید :

نکاتي براي دانش‌آموزاني که درس خواندن را به تعويق مي‌اندازند: چطور براي درس خواندن انگيزه پيدا کنيم؟

نام‌نویسی یک میلیون و ۳۹۱ هزار نفر در کنکور ۹۹ + تاریخ دقیق کنکور ۹۹

تمام جزئیات برگزاری امتحانات دانش‌آموزان

رئیس سازمان سنجش از هر کسی بهتر می‌داند که مهمترین و بزرگترین سهمیه کنکور متعلق به ایثارگران است که مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اصلاح یا لغو قوانین مجلس از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی از لغو یا اصلاح قوانین مجلس پرهیز می‌کند و در حیطه اختیارات شورا نیست.

وی با بیان این مطلب که در چند ماه اخیر لایحه‌ای توسط وزارتین علوم و بهداشت امضا شده، خاطر نشان کرد:

این لایحه جهت بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده است، ولی در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، بخش مهم لایحه نیازمند طرح در مجلس شورای اسلامی است.

البته مناسب بود لایحه که هنوز طرح موضوع نشده است رسانه‌ای نشود که متأسفانه رسانه‌ای شد و بازتاب‌های متفاوتی داشت. سوزنچی ادامه داد: به عنوان مثال یک بند لایحه حذف تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی بود که به نوعی سوءبرداشت به سهمیه اعضای هیأت علمی در کنکور سراسری شد.

همین موضوع باعث متشنج شدن جو اعضای هیأت علمی شد و نامه‌ای با ۵ هزار امضا از طرف اعضای هیأت علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری با تأکید بر ضرورت اصلاح فرآیند سنجش و کنکور سراسری گفت:

طرح مداوم حذف سهمیه‌ها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و عدم توجه به اصلاح نظام و روش کنکور که مخرب‌ترین تأثیر را بر آموزش و پرورش گذاشته‌است گاهاً برای دلسوزان ایجاد سوال می‌کند.

وی با بیان این مطلب که سازمان سنجش پیشنهاد داده است سهمیه ایثارگران به ۵ درصد مازاد ظرفیت محدود شود افزود: مصوبه سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی است و همانطور که گفته شد لغو یا اصلاح آن در فرآیند مجلس امکان‌پذیر است.

سوزنچی ادامه داد: پیشنهاد دیگر سازمان سنجش حذف سهمیه بومی گزینی است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ستاد نقشه جامع علمی کشور بر اصلاح این مصوبه تأکید دارد و از نظر تخصصی با حذف این مصوبه به طور کامل موافق نیست.

وی با اشاره اینکه براساس قوانین مجلس ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» و همچنین ۵ درصد ظرفیت هرکد رشته محل به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد، گفت:

طبق تحقیقات و آمار‌های دقیق، کسانی که از طریق سهمیه ۵ درصد قبول می‌شوند، بعضاً از کسانی هستند که از سهمیه آزاد یعنی رتبه آخرین نفر قبولی پذیرفته می‌شوند، نمره تراز بالاتری دارند. معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری با اشاره به اینکه مشکلی در تبصره این قانون وجود دارد، ادامه داد:

طبق این مصوبه در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران تکمیل نشود و ۵ درصد سهمیه اختصاصی پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را به مشمولان بند ۵ درصد اختصاص دهد.

وی افزود:

اعمال این بند باعث شده است که به جای اینکه مازاد سهمیه ۲۵ درصد از سهمیه آزاد تکمیل شود، از سهمیه ۵ درصد تکمیل شود و این عملاً باعث شده که متقاضیانی با کیفیت ورودی بسیار پایین، وارد دانشگاه‌های برتر کشور شوند. سوزنچی گفت: طبق توافق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش مقرر شد موضوع «سهمیه‌ها» در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین موضوع «اصلاح نظام سنجش و کنکور سراسری» در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور طرح و بررسی شود. معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری گفت:

در آخرین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که قبل از سال جدید برگزار شد، مباحث مفصلی در مورد سهمیه‌ها مطرح شد و سازمان سنجش طرح خود را ارائه کرد که در نهایت جمع بندی شد که با توجه به اینکه سهمیه‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی است، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند در مسیر لغو یا اصلاح آن ورود پیدا کند.

وی گفت:

با پیگیری‌های انجام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشخص شد که مجلس شورای اسلامی در حال حاضر این مصوبه را اصلاح نخواهد کرد. سوزنچی با بیان این مطلب که شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد استفساریه‌ای برای حد نصاب قبولی آخرین نفر داد،

گفت: در حال حاضر نفر آخر باید ۷۵ درصد حد نصاب قبولی نفر آخر را بیاورد.

وی افزود:

از آنجا که سازمان سنجش نمره تراز را حساب می‌کند، کسی که صفر درصد هم بزند نمره تراز وی صفر نیست و شاید چند هزار باشد. بر اساس این استفساریه به جای محاسبه نمره تراز، حد نصاب قبولی از نمره خام محاسبه می‌شود. معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری گفت:

امیدواریم در دوره جدید مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعامل با مجلس بتواند در خصوص سهمیه‌ها و کنکور مصوبات مؤثری را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.