نتایج در این بخش نمایش داده می شود

آیا ریتالین باعث افزایش تمرکز می شود؟

این دارو، دوپامین (عامل انرژی بیشتر در بدن که کمبود آن باعث خستگی میشود) را مهار می کند و باعث ایجاد تمرکز می شود.


همین افزایش تمرکز و توانایی بیدار ماندن بیشتر و اعتقاد به افزایش قدرت حافظه باعث می شود متقاضیان کنکور یا دانش آموزان و دانشجویان در شب های امتحان از ریتالین استفاده کنند.

ولی آیا فقط باید به همین ویژگی توجه کرد؟ مصرف ریتالین شرایط خاصی دارد که حتی دکتر ها نیز آن را برای همه تجویز نمی کنند. مثلا افرادی که دارای اضطراب و استرس زیاد و یا فشار عصبی هستند و یا مشکلات قلبی دارند،  نباید از این دارو استفاده کنند چرا که باعث تشدید اختلالات آن ها می شود.

در بیمارانی مشکلات قلبی دارند حتی ممکن است باعث مرگ شود.

برای مصرف طولانی مدت ریتالین باید آزمایش های منظم و شمارش پلاکت ها انجام شود.

از زبان یک دانش آموز


تو بچگی ADHD داشتم و همین قضیه باعث شد تو درس خواندن دچار مشکل بشم و تمرکز کافی برای درس خواندن نداشته باشم. از چند نفر شنیدم که یک قرصی هست که وقتی استفاده می کنی تمرکزت فوق العاده میشه.

تو اون زمان واقعا دنبال این بودم که هر جوری که شده بتونم نمره های خوبی تو درس هام بیارم و اصلا به عوارض مصرف ریتالین فکر نمی کردم.

رفتم دکتر و اون هم تشخیص داد که من باید ریتالین مصرف کنم. شاید باورتون نشه ولی هفته اولی که ریتالین استفاده کردم، تو همه امتحانام بالاترین نمره هارو گرفتم.

آنقدر درس خواندن و گرفتن نمره های عالی بهم لذت می داد که اصلا متوجه نشدم که دارم به صورت خودسرانه دوز قرص هامو زیاد تر می کنم. رسید به جایی که قرص هام تموم شد و برای تهیه دوباره باید به پزشک مراجعه می کردم و بدون نسخه پزشک نمی تونستم ریتالین بگیرم. وقتی که زیر نظر پزشک ریتالین مصرف کنید طی هر دوره بر اساس آزمایش هایی که انجام می دهید مشخص می شود که شما به ریتالین نیاز دارید یا خیر.

بیشتر بخوانید :

تغذیه ی مناسب برای دانش آموزان

۱۵ غذای مخصوص روز‌های امتحان بچه‌ها

در دوران کنکور چه مواد خوراکی به بهبود عملکرد ما کمک میکنند؟


به همین دلیل من که خودسرانه قرص هامو زیاد کرده بودم ، ترسیدم و نرفتم دکتر و دیگه قرصی هم نداشتم. بعد از گذشت چند روز از مصرف نکردن ریتالین تازه فهمیدم چه اشتباهی کردم.

سردرد ، حالت تهوع ، عصبی بودن ، پرش عضلات و کلی عوارض دیگه که واقعا زندگی کردن رو برام سخت کرده بودند. به شما پیشنهاد می کنم برای استفاده از ریتالین حتما زیر نظر پزشک باشید و رفتار های خودسرانه انجام ندهید.

عوارض استفاده از ریتالین


ریتالین هم مثل هر دارویی عوارضی دارد که شایع‌ترین عوارض مصرف خودسرانه‌اش عبارتند از: افزایش درجه حرارت بدن، تپش قلب، بی نظمی در ضربان قلب، سردرد، تهوع، افزایش فشار خون، تشنج، خارش پوستی، کهیر، کاهش اشتها، بی خوابی یا خواب آلودگی، عصبی شدن و حاد شدن اختلال ها مثل اختلال شیدایی یا دو قطبی. شاید در لحظه مصرف همه چیز خوب پیش بره اما کم کم عوارض قطعی ریتالین خود را نشان می دهد. چهره واقعی ریتالین در پشت داستان‌های مثبت و منفی که برایش گفته‌اند در ابهام فرو رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.