نتایج در این بخش نمایش داده می شود

آخرين فرصت‌ها تا آزمون سراسري ۹۶

از امروز تا آغاز برگزاري آزمون سراسري 1396 که در روزهاي 15 و 16 تيرماه برگزار مي‌گردد، حداقل 17 روز باقي مانده است و تا چشم به هم بزنيم، اين 17 روز نيز مي‌گذرد و موسم «کنکور» فرا مي‌رسد. حال با توجه به اين شرايط ويژه‌ زماني براي داوطلبان آزمون سراسري سال جاري، شايسته دانستيم مواردي را که رعايت آنها در روزهاي باقي‌مانده تا «کنکور» از سوي داوطلبان اين آزمون، راه‌هاي رسيدن به موفقيت را براي آنها هموارتر مي‌سازد، در اين ستون به طور فهرست‌وار بيان کنيم؛ با اين توضيح که اين موارد، تمام مواردي نيستند که عمل به آنها براي کسب موفقيت در آزمون سراسري لازم به نظر مي‌رسد، و البته هر يک از شما داوطلبان گرامي نيز مي‌توانيد موارد ديگري را در اين زمينه، که از نزديک با آنها برخورد کرده‌ايد، به موارد ذيل اضافه کنيد:
در اين روزهاي آخر و فرصت‌هاي پاياني، ديگر زماني براي آغاز مطالعه هيچ دروسي نيست؛ بلکه بايد در اين ايام، تنها به مرور نکات کليدي هر يک از دروس و جمع‌بندي آنها پرداخت. جمع‌بندي مطالب، زماني مثمرثمر هست که ما همه دروس را خوانده و تنها قصد مرور آنها را داشته باشيم تا از يادگيري کامل آن دروس اطمينان حاصل کنيم.
در جمع‌بندي دروس، بهتر است مواردي که در ذيل مي‌آيد رعايت شود:
1- مرور درس‌هاي مطالعه شده.
2- مرور آخرين نکات مهم و کليدي هر درس که آنها را به صورت جداگانه يادداشت کرده‌ايد.
3- جبران ضعف‌ها  وکاستي‌هاي آزمون و مطالعه و بازخواني آن دسته از مطالبي که به پرسش‌هاي مربوط به آنها پاسخ نداده يا پاسخ نادرست داده‌ايم.
4- براي خواندن درس‌هايي که در طول سال، فرصت مطالعه آنها را به دست نياورده‌ايم، بهتر است که بعد از مرور درس‌هاي مطالعه شده، و در صورتي که فرصتي باقي‌ماند، اقدام کنيم.
5- هرگز روش مطالعه خود را در اين مرحله تغيير ندهيد؛ به عبارت ديگر، به همان‌ صورتي که تا به حال مطالعه کرده و به آن شيوه خو گرفته‌ايد، مطالعه خود را ادامه دهيد؛ زيرا در اين زمان، ديگر فرصتي براي آزمودن ساير روش‌هاي مطالعه باقي نمانده است.
6- به هيچ وجه از ساعات خواب خود در اين ايام، کم نکنيد؛ چون کاستن از ساعات خواب، بازده مطالعه و کيفيت يادگيري و بازدهي شما را به صورت قابل توجهي کاهش مي‌دهد.
7- برنامه غذايي منظمي در اين روزها براي خود تدارک ببينيد و از غذاهاي سالم، تازه و پرانرژي استفاده کنيد، و در عين حال پرخوري هم نکنيد.
8- مطالعه خود را از يک ساعت مشخص شروع و در يک ساعت مشخص تمام کنيد.
9- نگرش کلي خود را درباره آزمون سراسري و سؤالاتي که براي پاسخگويي در اين آزمون به شما ارايه خواهند داد، با خوشبيني واقع‌نگرانه‌اي همراه کنيد و در مجموع درباره آن مثبت‌انديش باشيد؛ مطمين باشيد که داشتن نگرش بدبينانه درباره آزمون سراسري، تاثير خوشايندي بر آزمون شما و چگونگي به انجام رساندن آن نخواهد گذاشت.
10- آرامش خود را حفظ کنيد و دراين باره به موارد ذيل توجه کنيد:
الف – در همه حالات و لحظات خود، بخصوص در اين روزهاي نزديک به آزمون سراسري، توکل به پروردگار لايزال را، که بهترين آرامش دهنده ما و سرفصل همه خوبي‌هاست، فراموش نکنيد و همواره از او ياري بخواهيد و براي حل مشکلات و برطرف نمودن کاستي‌ها و ناخوشي‌ها به او پناه ببريد.
ب – حفظ آرامش دروني از سوي داوطلب و اطرافيان وي، بويژه والدين، مهم‌ترين چيزي است که در اين روزها بسيار حياتي و سرنوشت ساز است.
پ – در اين روزهاي آخر قبل از برگزاري آزمون، براي حفظ آرامش دروني، بايد از درگير شدن با هرگونه مسايل هيجاني که در زندگي امروزين هر يک از ما کم و بيش به چشم مي‌خورد، حتي‌الامکان خودداري کرد. آگاه باشيد داوطلباني که با تن و رواني خسته و خاطري پريشان در جلسه آزمون سراسري حضور مي‌يابند، هر چند که از آمادگي درسي و علمي بالايي نيز برخوردار باشند، نمي‌توانند بخوبي از ذخيره‌هاي ذهني‌شان در اين چند ساعت (جلسه آزمون سراسري) استفاده نمايند، و به نتيجه مطلوبي که در انتظار آن به سر مي‌برند نخواهند رسيد.
11- پرداختن به ورزش و تفريح در اين ايام، از ديگر نکات مهمي است که لازم به نظر مي‌رسد؛ بنابراين، نکات ذيل را درباره ورزش و تفريح در اين روزها به خاطر داشته باشيد:
الف – پرداختن بيش از اندازه به ورزش و تفريح و همچنين دوري کامل داوطلب از اين دو در اين ايام، به يک اندازه اشتباه است؛ پس تعادل را در انجام اين موارد از ياد نبريد.
ب – در اين فرصت، براي حفظ شادابي و نشاط و بالا بردن روحيه خود، بهتر است که به انجام ورزش‌هاي مناسب و قابل دسترسي مانند: پياده‌روي در يک فضاي مناسب چون پار‌ک‌ها و بوستان‌هاي شهري يا باغات روستايي، دوچرخه‌سواري، شنا و بازي‌هاي مورد علاقه خود مانند: تنيس روي ميز، فوتبال، واليبال، شطرنج و… بپردازيد و بدين ترتيب، تن و روان خود را شاداب و پرنشاط ساخته و براي حضوري شکوهمند در اين مسابقه بزرگ کشوري آماده شويد.
پ – اختصاص حداکثر دو تا سه ساعت در هر شبانه‌روز براي انجام ورزش‌هايي که در بند پيش از آنها صحبت شد، مناسب به نظر مي‌رسد؛ در هر صورت، ميانه‌‌روي در انجام اين کار و هر کار ديگري را فراموش نکنيد.
* هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.