نتایج در این بخش نمایش داده می شود

آخرين توصيه‌ها درباره انتخاب رشته آزمون سراسري ۹۶

با توجه به ‌آنکه داوطلبان آزمون سراسري سال 1396 در آخرين فرصت‌هاي ممکن براي انتخاب رشته به سر مي‌برند، لازم ديديم که «يادداشت هفته» اين شماره را به آخرين توصيه‌هاي لازم در اين زمينه براي راهنمايي اين عزيزان اختصاص دهيم. اين توصيه‌ها به قرار زير است:

 

1-    داوطلباني مي­توانند رشته­هاي تحصيلي گروه يا گروه­هاي آزمايشي و دوره يا دوره­هاي مختلف (اعم از متمرکز و نيمه­متمرکز) دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي را انتخاب نمايند که براساس نتيجه اوليه، مجاز به انتخاب رشته در گروه يا گروه­هاي آزمايشي و دوره يا دوره­هاي مورد نظر شده باشند.

 

2-     آن گروه از داوطلباني که در دو يا سه گروه آزمايشي شرکت کرده و براساس نتيجه اوليه خود در دو يا سه گروه آزمايشي مربوط مجاز به انتخاب رشته شده­اند، لازم است که کليه کد رشته­هاي مورد علاقه خود را از هر يک از گروه­هاي آزمايشي مربوط از طريق سايت سازمان سنجش (www.sanjesh.org) انتخاب کرده و آنها را منحصراً در يک فرم انتخاب رشته از اولويت 1 تا 150 وارد کنند.

 

3-     با توجه به اينکه گزينش داوطلبان در کد رشته­هاي انتخابي براساس نمره کل اکتسابي در زير گروه­ها يا معدل کتبي ديپلم (در رشته­هايي که پذيرش آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي است) و با رعايت ساير ضوابط و شرايط صورت مي­پذيرد، بنابراين، اولويت کد رشته­هاي انتخابي در فرم انتخاب رشته­هاي تحصيلي، صرفاً تقدم و تاخر يا علاقه داوطلب را به ادامه تحصيل در هر يک از رشته  محل­هاي انتخابي وي تعيين مي­کند و تاثيري در پذيرفته شدن وي ندارد.

 

4-    از آنجا که پذيرفته­شدگان دوره­هاي روزانه (اعم از رشته­هاي تحصيلي متمرکز يا نيمه­متمرکز) آزمون سراسري سال 1396، حتي با انصراف قطعي از تحصيل، حق ثبت­نام و شرکت در آزمون سراسري سال 1397 را نخواهند داشت، بنابراين، به داوطلبان توصيه اکيد مي­شود که در انتخاب رشته­هاي دوره­هاي روزانه به اين امر توجه داشته باشند.

 

5-    مطالب مندرج در دفترچه­هاي راهنماي شماره 1 و 2  آزمون سراسري سال 1396 و همين­طور اطلاعيه­هاي مندرج در هفته­­نامه پيک­سنجش و سايت سازمان را به طور دقيق مطالعه کنيد و به ضوابط و شرايط نيز توجه داشته باشيد.

 

6-     قبل از مراجعه به سايت سازمان، فرم پيش­نويس انتخاب رشته را تکميل کنيد و عناوين رشته و دانشگاه­هايي را که انتخاب کرده­ايد، به صورت دقيق بنويسيد و از صحت آنها اطمينان يابيد.

 

7-    تمام مراحل انتخاب رشته را که با عنوان «گام» در برنامه انتخاب رشته تعريف شده است، با دقت و به صورت کامل طي کنيد و به تذکرات و خطاهايي که اين برنامه اعلام مي­کند توجه کرده و آنها را برطرف نماييد.

 

8-    در صورتي که اطلاعات شما به صورت کامل دريافت شده باشد، سيستم يک «رسيد 15 رقمي» به عنوان رسيد دريافت انتخاب رشته به شما ارايه مي­کند. اين رسيد پس از انجام کامل مراحل ارسال اطلاعات، در يک صفحه مجزا ارايه مي­شود و تا زماني که اين رسيد به شما ارايه نشده، انتخاب رشته شما پايان نيافته است.

 

9-    پس از دريافت رسيد از بخش «مشاهده اطلاعات»، حتماً از فهرست کد رشته­هاي انتخابي خود در فرم انتخاب رشته اينترنتي که بالاي آن، رسيد انتخاب رشته 15 رقمي و شماره نسخه چاپي درج شده است، يک نسخه چاپي تهيه کرده و آن را تا زمان اعلام نتايج نهايي، ‌به صورت محرمانه نزد خود نگهداري نماييد.

 

10-  نحوه انتخاب رشته­هاي تحصيلي و همچنين مواد امتحاني و ضرايب دروس هر يک از رشته­هاي تحصيلي (در هر يک از گروه­هاي آزمايشي و در زيرگروه­هاي مربوط به آنها) در همه دوره­ها يکسان است.

 

11- تنها داوطلباني که براساس نتيجه اوليه، مجاز به انتخاب رشته­هاي دوره روزانه دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي شده­اند، مي­توانند اين گونه رشته­ها را انتخاب کنند.

 

12- پذيرفته شدن در هر يک از رشته­هاي تحصيلي دوره روزانه (اعم از متمرکز يا نيمه­متمرکز) به عنوان يک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولي در آزمون سراسري تلقي مي­شود.

 

13- داوطلباني که در آزمون سراسري سال 1396 شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده­اند، مجاز به انتخاب رشته­هاي تحصيلي به روش پذيرش با آزمون و همچنين انتخاب رشته­هاي تحصيلي به روش پذيرش صرفاً با اعمال سوابق تحصيلي در هر يک از گروه­هاي آزمايشي که در آن شرکت کرده و دوره­هايي که در آن اعلام علاقه­مندي نموده­اند، هستند و از اين لحاظ محدوديتي براي آنها وجود نخواهد داشت.

 

14- لازم به يادآوري است که در هر دو روش (پذيرش با آزمون و پذيرش صرفاً براساس سوابق تحصيلي)، هر داوطلب مي­تواند متقاضي يک گروه آزمايشي اصلي (علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني) و دو گروه آزمايشي هنر و زبان­هاي خارجي شود. بديهي است که يک داوطلب نمي­تواند همزمان متقاضي دو گروه آزمايشي از گروه‌هاي آزمايشي اصلي، يعني گروه­هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني، شود.

 

15- در انتخاب رشته به شرايط و ضوابط مربوط به دوره­ها، دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي و رشته­ها توجه داشته باشيد و کد رشته­هايي را انتخاب کنيد که علاوه بر اينکه براساس کارنامه، اجازه انتخاب آنها به شما داده شده است، شرايط و ضوابط آن کد رشته­ها را نيز دارا باشيد.

 

16-   رتبه کل مندرج در کارنامه شما به هيچ وجه در گزينش مؤثر نيست؛ بنابراين، لازم است که هنگام انتخاب رشته، فقط به رتبه­هاي خود در زيرگروه­ها توجه کنيد.

در تمام انتخاب­هاي مهم زندگي­تان موفق باشيد .

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.