نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تفاوت مدرک رشته‌های با کنکور و بدون کنکور چیست؟

پذیرش دانشجو بدون کنکور همیشه این سوال را برای مخاطب خود ایجاد می‌کند که مدرک این رشته‌ها با مدرک رشته‌های با کنکور چه تفاوتی دارد و اساسا آیا مدرک این دو مدل پذیرش تفاوتی با هم دارد یا نه ؟

کنکور سال گذشته کمی متفاوت‌تر از ۴۸ کنکور قبلی برگزار شد در این کنکور پذیرش در ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی بود و فقط برای ۱۵ درصد رشته‌های دانشگاهی (رشته‌های پر متقاضی) رقابت صورت گرفت.

البته جز این مورد دانشگاه‌های زیادی نیز پیش‌تر صندلی‌های دانشگاه‌های خود را از طریق پذیرش بدون کنکور پر می‌کرده اند. این امر برای داوطلبانی که به هر دلیلی نتوانسته اند شاخ کنکور را بشکنند خوشایند بوده و روز به روز نیز بر رونق آن افزوده می‌شود.

شرایط لازم برای پذیرش علاقه‌مندان در بسیاری از رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و زبان انگلیسی در کنکور امسال فراهم شد و طبق اطلاعیه سازمان سنجش، تحصیل در ۸۵ درصد از رشته‌های دانشگاهی بدون شرکت در کنکور سراسری امکان پذیر است.

بيشتر بخوانيد :

زندگی سالم با افکار سالم

متوسط درصدهای کسب‌شده در کنکور گروه ریاضی سال ۹۸

ممنوعیت ثبت نام کنکور سراسری

حذف سهمیه‌ های بهیاری و مناطق محروم

مبحث پذیرش دانشجویان به صورت بدون آزمون برای ورود به مقاطع کاردانی و کارشناسی، مورد توجه داوطلبان قرار می‌گیرد. دانشگاه‌هایی که به صورت بدون آزمون در این مقاطع دانشجو می‌پذیرند، شامل برخی از دانشگاه‌های روزانه و شبانه، دانشگاه‌های پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و پردیس خودگردان می‌باشند.

ثبت نام بدون کنکور صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کتبی، معمولا در دو نمیسال مهر و بهمن انجام می‌شود و لازمه آن، داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی است.

امسال بر اساس اعلام سازمان سنجش ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون کنکور تعداد ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر بود که در نهایت تنها نیمی از این ظرفیت یعنی ۲۸۶ هزار و ۲۱۷ داوطلب در این مرحله پذیرفته شدند و ثبت نام کردند.

اما تحصیل در یک دانشگاه و گرفتن مدرک یک کفه ترازو است و اعتبار و مقبولیت آن کفه سنگین‌تر ترازو که ذهن هر داوطلبی را به خود مشغول می‌کند که آیا بعد از صرف چند سال عمرو هزینه مدرک دانشگاهی که بدون کنکور به آن وارد شده ام اعتباری خواهد داشت یا خیر که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

در ادامه به بیان چند نکته می‌پردازیم که حتما برای شما مفید است:

دانشجویانی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده اند، بهتر است است بدانند که عنوان “بدون کنکور” در مدرک تحصیلی آن‌ها درج نخواهد شد؛ بنابراین مدارک رشته‌های با کنکور و بدون کنکور هم هیچ تفاوتی با هم ندارند و عنوان “بدون کنکور” در مدرک هیچ یک از فارغ التحصیلان رشته‌های بدون آزمون درج نخواهد شد.

از آن جایی که تمام دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته‌های بدون کنکور مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشند، مدارکی که از طریق این دانشگاه‌ها چه در رشته‌های با کنکور و چه در رشته‌های بدون کنکور اعطا می‌گردند، مورد تایید این سازمان و دیگر ارگان‌ها می‌باشند. در نتیجه اگر داوطلب تحصیل در رشته‌های بدون کنکور هستید، نگران تفاوت مدرک خود با سایر داوطلبان نباشید.

جذب دانشجو به صورت بدون کنکور در بسیاری از دانشگاه‌های سراسری و آزاد انجام می‌شود و شما می‌توانید با توجه به لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد، در موعد مقرر به سایت مربوطه مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایید. گا‌ها ممکن است ثبت نام به صورت حضوری نیز انجام شود که در این صورت اطلاعات مورد نیاز در دفترچه هر نیمسال درج می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.