نتایج در این بخش نمایش داده می شود

راهکارهایی برای تنظیم یک برنامه ریزی درسی خوب

فرقی نمی‌کند دانش‌آموز هستید یا دانشجو، یک برنامه‌ریزی و مدیریت زمان صحیح و اصولی همیشه و در هر سنی به کمک شما می‌آید.

با این‌ حال برنامه‌ریزی در دوران دبیرستان به دلیل بیشتر شدن حجم درس‌ها و قرار گرفتن در آستانه کنکور، اهمیت بیشتری می‌یابد. داشتن یک برنامه درسی خوب می‌تواند جلوی اضطراب‌های غیرضروری را بگیرد و با کاهش استرس دانش‌آموز، عملکرد آن‌ها را بهبود دهد.

با تمام این فواید، اما بسیاری از دانش‌آموزان هستند که  برای نوشتن برنامه شخصی خود به مشکل برمی‌خورند. ممکن است برنامه‌ این دسته از دانش‌آموزان آنقدر سنگین باشد که نتوانند خود را به آن برسانند. حتی ممکن است طبق برنامه نوشته شده خود درس بخوانند، اما نتوانند نتیجه مورد نظرشان را بگیرند.

با ما همراه باشید تا نکاتی که برای نوشتن یک برنامه درسی مناسب است، با هم مرور کنیم:

تنظیم یک برنامه تحصیلی

اولین گام برای ایجاد یک برنامه تحصیلی انتخاب یک تقویم یا برنامه برای تنظیم برنامه زمان‌بندی است. هرکسی برای تنظیم یک برنامه دقیق، در ابتدا نیاز به یک تقویم شخصی دارد؛ این تقویم می‌تواند تاریخ‌های امتحانات پایان سال، امتحانات میان‌ترم، امتحانات کلاسی، زمان کلاس‌ها و برنامه‌های شخصی، کلاس‌هایی که ممکن است شرکت کنید و یا انجام کارهایی که باید به طور منظم انجام دهید (مثلا مرتب کردن اتاق، کوه رفتن و…) را در بر داشته باشد.

بيشتر بخوانيد :

پیش به سوی رضایت درون!

آیا دانشجویان دانشگاه پیام‌نور می‌توانند در کنکور شرکت کنند؟

هر آنچه درباره سهمیه مناطق در کنکور سراسری باید بدانید

۱۲ راز موفقیت در زندگی

کارخانه‌های اسلحه سازی و کتاب‌های کنکور

پس از ثبت این تاریخ‌ها در تقویم‌تان، برنامه‌ریزی‌تان را طوری تنظیم کنید که آماده شدن برای امتحانات به شب‌های امتحان موکول نشود. حجمی که باید آن را مطالعه کنید، به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید حداقل یک روز قبل از موعد امتحان، یک دور آن را خوانده و فرصتی برای مرور و رفع اشکال داشته باشید.

انجام تکالیف و پروژه‌ها باید اولویت‌بندی شده و با توجه به سطح اهمیت‌شان، زمان‌بندی شوند.

۸ راهکار برای تنظیم یک برنامه زمانی کارآمد

  • تقویم و جدول زمان‌بندی خود را در محلی قرار دهید که بتوانید در طول روز به راحتی و دفعات زیاد آن‌ را ببینید.
  • تقویم فیزیکی (چاپی) خود را با مداد بنویسید تا در صورت ایجاد تغییر  بتوانید آن را اصلاح کنید.
  • برنامه‌ای که به شدت سفت و سخت باشد و هیچ انعطافی نداشته باشد، ننویسید. برنامه شما باید قابلیت انعطاف در شرایط پیش‌بینی نشده و اضطراری داشته باشد.
  • برنامه شما باید در عین انعطاف، الزام‌آور و منظم باشد تا در به وجود آوردن عادت خوب مطالعه منظم به شما کمک کند.
  • به خاطر اجرای برنامه‌تان، زمانی را که عادت دارید در آن غذا بخورید، تغییر ندهید. عادت‌های بد تغذیه‌ای می‌تواند منجر به خستگی، ناتوانی در تمرکز و در نتیجه کاهش مطالعه موثر شود.
  • برنامه مطالعه خود را زمانی بنویسید که تمرکز بالایی دارید. برنامه‌ریزی نقشه راه شماست، اگر هنگامی که آن را تنظیم می‌کنید حواس‌تان سرجایش نباشد، تمام مدتی که طبق آن درس خوانده‌اید، ممکن است اشتباه باشد.
  • بهتر است هر بخش از درس خواندن‌تان دو ساعته باشد؛ برای حفظ بازدهی مغز بهتر است هر ۵۰ دقیقه، ۱۰ دقیقه و یا هر یک ساعت، بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به خود استراحت بدهید. در مدت استراحت خود، خوردن یک میان وعده، گوش دادن به موسیقی و یا کمی راه رفتن یا دراز کشیدن خستگی شما را از بین می‌برد. یادتان باشد خواندن دو ساعت یا بیشتر به صورت متوالی اصلا توصیه نمی‌شود؛  زیرا این نوع خواندن با بازدهی کمی همراه است.
  • برنامه خود را برای بهتر دیدن و دنبال کردن، رنگی کنید. برای خودتان راهنمایی از رنگ‌های مختلف و معانی استفاده از آن‌ها را در تقویم خود تعریف کنید و به کمک آن مثلا عملکرد خود و یا برنامه‌های خاصی که نباید جا بمانند، مشخص کنید.

برنامه‌ریزی شخصی خود را تنطیم کنید و پایبند آن باشید!

پایبند بودن به برنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید به اندازه ایجاد آن مهم است. هیچ‌کس زمانبندی را با قصد نادیده گرفتن آن ایجاد نمی‌کند، اما این واقعیت هم وجود دارد که بسیاری از برنامه ‌ها هیچ‌گاه عملی نمی‌شوند.

برنامه شما نه باید خیلی ساده باشد و نه خیلی سخت تا احتمال اجرای موفقیت‌آمیز آن بالاتر برود.

به علاوه اگر فعالیت‌های جانبی زیادی دارید و  مستعد حواس پرتی هستید، مطمئن شوید که در برنامه خود علاوه بر در نظر گرفتن زمان مناسب برای درس خواندن، فعالیت‌های اجتماعی و تفریحات (به اندازه معقول) را نیز برای خود در نظر گرفته‌اید تا ضمن پیشرفت درسی و منظم شدن در مطالعه، بتوانید از اجرای برنامه متعادل خود لذت ببرید و بیشتر به آن پایبند باشید.

یک راه دیگر برای پایبند ماندن به برنامه‌تان، این است که به خود در ازای اجرا کردن کامل برنامه‌تان و یا حتی داشتن عملکردی بهتر از آنچه پیش‌بینی کرده بودید، به خود پاداش بدهید. فرقی نمی‌کند پاداشی که برای خودتان درنظر گرفته‌اید بزرگ است یا کوچک، به هر حال این موضوع می‌تواند یک محرک عالی برای وفاداتر شدن شما به برنامه‌تان باشد. پاداشی که برای بیشتر متعهد بودن به برنامه‌تان به خود می‌دهید می‌تواند در پایان روز و یا پایان ترم داده شود. همان‌طور که گفتیم نوع پاداش و جایزه اهمیتی ندارد، ممکن است خوردن یک خوراکی مورد علاقه‌تان، تماشای یک فیلم و یا رفتن به گردش کوتاهی با دوستان و خانواده‌تان باشد. همان‌گونه که انتظار می‌رود پاداشی که برای پایان ترم در نظر می‌گیرید باید از پاداش روزانه بزرگتر باشد.

۴ نکته فوری برای بهتر متمرکز شدن

بعد از هر پنجاه تا شصت دقیقه مطالعه، ده تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

هنگام استراحت برای دوباره به دست آوردن انرژی‌تان، یک میان‌وعده میل کنید، فعالیت کنید، به چند آهنگ مورد علاقه‌تان گوش بدهید و  پیاده‌روی کوتاهی داشته باشد.

بخش‌های مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنید که در زمان‌‎های هوشیاری‌تان قرار داشته باشد. به عناون مثال برخی صبح زود تمرکز بیشتری دارند و مفیدتر مطالعه می‌کنند و برخی در عصر و یا شب‌ها تمرکز بیشتری داشته و هشیارترند.

به حافظه خود اعتماد نکنید!

پیش از این نیز بارها یادآور شدیم که اگر بهترین برنامه‌ریزی دنیا را تنظیم کنید اما آن را روی کاغذ یا دفتری ثبت نکنید، نتیجه نخواهید گرفت!
برنامه باید مکتوب باشد. برنامه‌ای که همان روز در ذهن‌تان می‌گذرد و با خود می‌گویید امروز این درس‌ها را مطالعه خواهم کرد، معیاری برای انجام درست و کامل برنامه‌تان نیست؛ یعنی ملاکی برای سنجش بررسی عملکرد آن روزتان ندارید، نمی‌توانید اثر شیوه‌های مختلف را بررسی کنید، آرشیوی از برنامه آنچه تاکنون مطالعه کرده‌اید ندارید، اگر مشاوری قصد کمک به شما را داشته باشد، نمی‌تواند روند گذشته شما را بررسی کند و دلایل بسیاری از این قبیل، همه تأکید بر قطعی نوشتن برنامه است. دفتر برنامه‌ریزی ستاره‌شو با کمک گرفتن از تجربه‌ سال‌ها تدریس، مشاوره و براساس اصول صحیح برنامه‌ریزی و مطالعه، شما را در نوشتن برنامه‌‌ای اصولی کمک می‌کند.

گفتنی است دفترهای برنامه‌ریزی ستاره شو بخشی به نام ایستگاه آموزش دارد که با توجه به نیازهای شما در زمان‌های مختلف سال و به‌صورت پیوسته آموزش‌های لازم را به شما می‌دهد.

علاوه بر این، در دفتر ستاره شو فقط به برنامه‌ریزی در کنار آموزش روش صحیح برنامه‌ریزی و مطالعه پرداخته نشده، بلکه جنبه‌های دیگر رشد و تعالی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور در کنار مطالب آموزشی، بهترین مطالب انگیزشی و روانشناسی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.