نتایج در این بخش نمایش داده می شود

حذف برخی از سهمیه‌های پر سروصدای کنکور

همین سروصداها موجب شد تا وزیر علوم اعلام کند که سهمیه‌ها قانون مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و برای هرتغییری در این نوع سهمیه‌ها مجلس باید ورود کند. البته وزارت علوم سال گذشته لایحه‌ای برای تغییر بعضی از شرایط سهمیه‌ها بویژه شرایط سهمیه ایثارگران به مجلس داده است اما این لایحه برای بررسی رأی نیاورد. این روزها سهمیه‌های کنکور به یکی از ابهام‌آمیز‌ترین موضوع علمی در کشور تبدیل شده است. مسأله‌ای که حالا مخالفان و موافقان جدی را با خود همراه کرده است. عده‌ای می‌گویند به‌خاطر اعمال سهمیه‌ها، با وجود داشتن رتبه‌های علمی خوب مردود شناخته شده‌اند و نباید در آزمونی به این مهمی به افراد خاص سهمیه دهیم. عده دیگر اما بر این باورند تسهیلاتی را که به فرزندان اعضای هیأت علمی داده می‌شود حذف کنیم اما سهمیه‌های خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران باید برای جبران ایثارگریشان باشد.

بيشتر بخوانيد :

چند راه‌حل برای افزایش حافظه كوتاه‌مدت

چطور حرف به کرسی می نشیند؟

روش برخورد با مشکلات

تصمیماتی که شما را آدم موفقی می کند

این موضوع البته برای مخالفان سهمیه غیر قابل قبول است. با این همه تصمیم‌گیری درباره این موضوع به وزارت علوم و وزارت بهداشت سپرده شده است. دولت از این دو وزارتخانه خواسته است لایحه‌ای تدوین کنند تا مسأله سهمیه‌ها حل و فصل شود. حالا رئیس سازمان سنجش هم اعلام کرده که لایحه ساماندهی سهمیه‌ها بزودی تهیه و به دولت ارسال می‌شود. بر اساس آماری که ابراهیم خدایی می‌دهد، در کنکور 97 دانشگاه‌ها 297نفر از خانواده شهدا، 10 هزار و 735نفر ایثارگر 25 درصد، 49 نفر رزمنده، 37 هزار و 581 نفر ایثارگر 5درصد بر اساس قانون سهمیه‌ها پذیرش گرفته‌اند. همچنین موضوع سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی هم یکی از موضوعات مهم مورد بحث منتقدان است. بسیاری از داوطلبان کنکور اعلام کرده‌اند که چه دلیلی دارد هزار و 448 نفر از فرزندان اعضای هیأت علمی در کنکور امسال سهمیه خاص بگیرند. موضوعی که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌و‌گو با «ایران»، به آن پاسخ می‌دهد: در بحث پذیرش دانشجو ضوابط و قوانینی وجود دارد و ما بر اساس آن قوانین رفتار می‌کنیم. مصوبات سهمیه برای دولت نیست، بلکه ما بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم. سازمان سنجش، وزارت علوم و دولت هیچ اختیاری درباره سهمیه‌ها ندارند و دولت مصوبه‌ای درباره سهمیه‌ها نداشته است. بر این باوریم هر داوطلب باید بر اساس نمره خودش پذیرش شود، اما سهمیه‌ای که قانون به ما داده می‌گوید به یک دسته از افراد 10 درصد سهم بدهید.سهمیه یعنی یک قیدی را برای برخی از داوطلبان بگذاریم که باوجود نداشتن نمره به آنها سهمی داده شود.
وی درباره لایحه ساماندهی سهمیه‌ها می‌گوید: در ارتباط با اصلاح ماده 90 برنامه ششم توسعه ما اصلاحیه داشتیم که در حقیقت اصلاح قانون ایثارگران بود و چون قانون برنامه بود ما لایحه‌ای به مجلس دادیم که سهمیه ایثارگران اصلاح شود. این لایحه رأی نیاورد. با این حال چندی پیش دولت وزارت علوم و وزارت بهداشت را موظف کرده است تا لایحه ساماندهی سهمیه‌ها را به هیأت دولت ارائه کنند. حالا دولت تصمیم می‌گیرد این لایحه را به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کند. ما با دوستان حقوقی وزارت بهداشت و وزارت علوم در حال تنظیم این لایحه هستیم که هر چه سریعتر انجام شود. در این لایحه آن موضوعی که دنبال می‌شود ساماندهی جامع سهمیه‌ها است.می خواهیم برخی از سهمیه‌ها را حذف و برخی‌های دیگر را تسهیل یا ساده‌سازی کنیم.
رئیس سازمان سنجش در پاسخ به اینکه برای حذف برخی از سهمیه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد اظهار می‌کند: به‌عنوان دولت موظف هستیم کار کارشناسی خودمان را انجام دهیم و بر اساس وضعیت موجود طرح را ارائه کنیم حالا اگر مقاومتی شود ما کارمان را به‌عنوان دولت انجام داده‌ایم. البته در همه کشورهای دنیا برای کسانی که برای کشور ایثارگری کردند و زحمت کشیدند، تسهیلاتی قائل می‌شوند که این تسهیلات هم باید شفاف و مازاد بر ظرفیت‌ها باشد. ما نباید از داوطلب عادی کم کنیم و داوطلب احساس بی‌عدالتی کند. فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان را بنیاد شهید معرفی می‌کند. آنها هر کسی را که به ما معرفی کنند ما سهمیه را اختصاص می‌دهیم.
خدایی درباره حذف تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی هم می‌گوید: فرزندان اعضای هیأت علمی از تسهیلاتی برخوردارند. آنها وقتی قبول شدند می‌توانند بر اساس آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آیین نامه نقل و انتقال برای رفتن به شهر محل خدمت پدرشان استفاده می‌کنند. اگر امتیاز‌ها را نداشته باشند به‌صورت انتقال مشروط یا میهمان می‌روند. این هم تسهیلات قابل توجهی است و معتقدم کل سهمیه‌ها باید ساماندهی مجدد شود.اصولاً سازمان سنجش موافق هیچ سهمیه‌ای نیست. با هر قید و بند سهمیه مخالفیم. اگر نظام تصمیم می‌گیرد سهمیه‌ای بدهد باید مازاد باشد و در داخل ظرفیت نباشد. باید در دفترچه مازاد بر ظرفیت و به‌صورت معقول به افراد خاص سهمیه دهیم. اینجا لازم است بگویم که در بحث سهمیه‌ها سازمان سنجش، وزارت علوم و دولت هیچ دفاعی نمی‌کنند و استدلالی ندارند.
رئیس سازمان سنجش می‌گوید: این سهمیه‌ها به گروه‌های مختلف هم داده می‌شود یک دسته گروه ایثارگران هستند و مشخصاً باید 25 درصد به افراد مطابق تعریف قانون جامع ایثارگران بدهیم که عبارتند از جانبازان بالای 25 درصد و فرزندانشان، فرزندان آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان و همسران خود رزمندگانی که بالای 6 ماه سابقه حضور در جبهه دارند. سهمیه 5 درصدی وجود دارد برای فرزندان رزمندگان که 6 ماه بیشتر سابقه جبهه دارند و فرزندان جانبازان زیر 25درصد. لذا باید بگویم ما در رشته‌های پرمتقاضی مثل کل رشته‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های پرمتقاضی مثل دانشگاه برترمان این 30درصد تکمیل می‌شود. البته سهمیه مناطق هم وجود دارد سهمیه منطقه یک، دو و سه است که بر اساس عدم توزیع امکانات آموزش و پرورش این مناطق را سطح‌بندی کردند. مصوبه دیگر هم وجود دارد که سهمیه بومی گزینی است که رشته‌هایی که در همه استان‌ها وجود دارد براساس 80درصد ظرفیت به خود استان بدهیم. این مصوبه برای کنترل مهاجرت دانشجویی بود. یکسری سهمیه‌ها هم در رشته‌های کشاورزی وجود دارد که به دیپلم کشاورزی اختصاص داده می‌شود یا در رشته‌های پرستاری به دیپلم‌های بهداری داده می‌شود.
در لایحه ساماندهی سهمیه  موضوعی که ما دنبال می‌کنیم ساماندهی جامع سهمیه‌ها است.می‌خواهیم برخی از سهمیه‌ها را حذف و برخی‌های دیگر را تسهیل یا ساده‌سازی کنیم
اگر تصمیم گرفته می‌شود سهمیه‌ای داده شود باید مازاد باشد و در داخل ظرفیت نباشد. باید در دفترچه مازاد بر ظرفیت و به‌صورت معقول به افراد خاص سهمیه دهیم

بيشتر بخوانيد :

اهدافمان را با چه کسی در میان بگذاریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.