نتایج در این بخش نمایش داده می شود

از شنبه نه! از همين امروز درس بخوانيد

«از شنبه ورزش مي‌کنم، از شنبه رژيم مي‌گيرم، از شنبه برنامه‌ريزي مي‌کنم، از شنبه جدي درس مي‌خوانم.» حتماًً شما نيز با ده‌ها جملۀ مشابه جمله‌هاي ياد شده آشنا هستيد که با «از شنبه» يا «از فردا» آغاز مي‌شود و شايد خودتان نيز بارها همين جملات را به کار برده‌ايد؛ جملاتي که بيشتر بهانه‌اي براي به تعويق انداختن کارها و به عبارت ديگر، براي در رفتن از زير کار است. اين جملات، به خصوص وقتي در ارتباط با درس خواندن باشد، براي کنکوري‌ها بسيار آشناست؛ بچه‌هايي که کل تابستان را کوتاهي کرده‌اند و با اين ذهنيت روزهاي بلند تابستان را به سر برده‌اند که از مهر شروع مي‌کنند.

اين دسته از داوطلبان تصور مي‌کنند که اگر تابستان درس بخوانند، از لحاظ روحي خسته خواهند شد و توانايي اين را ندارند که تا زمان کنکور، يکسره درس بخوانند. به اين دسته از دوستان بايد گفت که اکنون مهر آغاز شده است و ديگر شما بهانه‌اي براي کوتاهي کردن و پشتِ گوش انداختن درس‌ها نداريد! از همين امروز، که يک هفته از آغاز مهر گذشته است، ساعت مطالعه‌تان را ثابت کنيد و با يک روند آرام و برنامه‌ريزي دقيق، ميزان مطالعه‌تان را افزايش دهيد و منظم بوده و در مطالعه و جزوه نويسي و حضور در مدرسه، ثابت قدم باشيد.  من از ساير داوطلبان عقب افتاده‌ام يکي از بزرگترين دغدغه‌هاي داوطلبان آزمون سراسري اين است که از ساير داوطلبان عقب نيفتند؛ زيرا کنکور، يک مسابقۀ علمي است، و مهم اين است که هر داوطلبي، در مقايسه با ساير داوطلبان، از وضعيت علمي و آمادگي روحي خوبي برخوردار باشد. حال سخن اينجاست آيا داوطلبي که از تابستان شروع نکرده و حدود ده هفته نسبت به داوطلباني که به موقع مطالعه براي کنکور را شروع کرده‌اند، ديرتر براي کنکور آماده شده است، مي‌تواند در اين مسابقۀ علمي، با بهترين‌ها رقابت کند؟ به عبارت ديگر، آيا مي‌توان کوتاهي کردن در تابستان را جبران کرد؟

بيشتر بخوانيد :

از شنبه نه! از همين امروز درس بخوانيد

سال تحصيلي جديد و درک فرصت‌ها

آمادگي براي يک رقابت سالم …

با کدام نگرش به دانشگاه مي‌رويم؟

نکتۀ مهم اين است که شما هر روز که مطالعه را ديرتر آغاز کنيد، از ساير داوطلبان توانمند عقب خواهيد افتاد. نمي‌توان منکر اين واقعيت شد که عده‌اي از داوطلبان، که سال‌هاي دهم و يازدهم يا حتي متوسطۀ اول را با جديّت درس خوانده و از همان ابتدا نگاهي کنکوري به دروس داشته‌اند، از ساير داوطلبان، که از مهر ماه سال دوازدهم به فکر درس خواندن مي‌افتند، جلوتر هستند و به قول معروف «هر کسي آن دِرَود عاقبت کار که کِشت».نآ ما در واقع شاهد داوطلباني هستيم که از مهرماه يا حتي کمي ديرتر، مطالعۀ جدي خود را شروع مي‌کنند و در نهايت در بهترين رشته‌ها نيز پذيرفته مي‌شوند. دليل اين امر را مي‌توان بروز چيزي شبيه يک «معجزه» دانست؛ چيزي که برخلاف منطق و عقلانيت عمل مي‌کند و جالب اين است که هر انساني، توانايي انجام شبه «معجزه» را در خود دارد! چون از همان زمان که خداوند از روح خود در ما دميد، قدرت معجزه را در وجود هر انساني به وديعه گذاشته است! کافي است که نگاهي به تجربيات شخصي خود بکنيد تا با اين شبه معجزه، بيشتر آشنا شويد. آيا دقت کرده‌ايد که هر کجا با عشق، نشاط و خواست قلبي خود جلو رفته‌ايد، فراتر از توانايي‌ها و انتظارات خود و ديگران ظاهر شده‌ايد؟! آيا جز اين است که در اين گونه موقع، داراي قدرتي جسمي و روحي شده‌ايد که با قانون «دو دو تا چهار تا» جور در نمي‌آمده است؟

به خاطر بياوريد شب‌هايي را که از دل و جان خواسته‌ايد تا صبح بيدار بمانيد و چنين کاري را نيز انجام داده‌ايد؛ در حالي که ساير شب‌ها، سر موعدي خاص خواب آلود مي‌شويد و توانايي باز نگه داشتن چشم‌هايتان را نداريد؛ يا زماني که بيمار بوده و کسالت داشته‌ايد، اما به خاطر قولي که داده و به آن متعهد بوده‌ايد، از بستر بيرون آمده و بدون توجه به بيماري‌تان، با تمام توان، کاري را که نياز به آمادگي و سلامت جسمي و روحي کامل داشته است، انجام داده‌ايد. مي‌خواهيم بگوييم که «نمي‌توانم» يا «من از ديگران عقب‌ترم»، فقط مجموعه‌اي از واژگان هستند که شما مي‌توانيد به آنها معنا بدهيد يا با عشق، انرژي و خواستن خودتان، آنها را بي‌اثر کنيد.

مقايسه کردن، ممنوع! درست است که در يک مسابقه بايد به سطح رقباي خود توجه داشته باشيد، اما اينکه شما هر روز خود را با ديگران مقايسه کنيد، بزرگترين اشتباه است؛ اينکه تصور کنيد بايد ساعت مطالعاتي، تعداد تستي که مي‌زنيد يا مقدار زماني را که براي هر درس مي‌گذاريد، با ساير داوطلبان توانمند، يکسان باشد، صحيح نيست؛ زيرا توانايي، آمادگي و علايق هر فرد و همچنين موقعيت وي با ديگران، متفاوت است؛ به همين خاطر، بهترين کار اين است که امروزِ خودتان را با ديروزتان مقايسه کنيد و به فکر پيشرفت هر روزه خود باشيد. همين که هفته‌اي ۲۰ تست بر تعداد تست‌ها يا مثلاً يک ساعت بر ساعات مطالعاتي هفته گذشته خود بيفزاييد، بهترين نوع مقايسه است. پس اين روزها با عزم راسخ و تصميم جدي، در مسير کنکور قدم بگذاريد و بدون نگاه کردن به ديگران و هفته‌هايي که از دست داده‌ايد، فقط به آينده توجه کنيد و با علاقه و شور و نشاط مطالعه کنيد. براي موفقيت در کنکور بايد عزم راسخ و اشتياق سوزان به موفق شدن و ايمان به خود داشته باشيد؛ چرا که اين عوامل، از مهم‌ترين ارکان موفقيت در کنکور سراسري هستند.  

هر انساني، توانايي  انجام «معجزه» را در خود دارد! کافي است که نگاهي به تجربيات شخصي خود بکنيد تا با اين شبه معجزه، بيشتر آشنا شويد

«نمي‌توانم» يا «من از ديگران عقب ترم»، فقط مجموعه‌اي از واژگان هستند که شما مي‌توانيد به آنها معنا بدهيد يا با عشق، انرژي و خواستن خودتان، آنها را بي‌اثر کنيد 

*هفته نامه پيك سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.