نتایج در این بخش نمایش داده می شود

آیا بیش از ۳۰۰ هزار داوطلب نظام قدیم کنکور ۹۸ قربانی خطای سازمان سنجش شده‌اند؟!

داوطلبان نظام قدیم کنکور امسال معتقدند که سازمان سنجش در برگزاری کنکور ۹۸، تخلفاتی را مرتکب شده که این امر منجر به تضییع حقوق آنان در کنکور امسال شده و آنها با ضرایب بالاتر از کنکور سال قبل، رتبه‌هایی بسیار بدتری کسب‌ کرده‌‌اند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری  تسنیم؛ کنکور کارشناسی امسال پس از کش‌وقوس‌های مختلف از تقاضای داوطلبان برای تأخیر در برگزاری کنکور آن هم به دلیل وقوع سیل در برخی مناطق کشور تا مخالفت با این  درخواست و در نهایت اختصاص سهمیه به داوطلبان مناطق سیل‌زده، برگزار شد و به اتمام رسید.

در کنکور امسال برای نخستین‌ بار داوطلبان نظام آموزشی جدید 6.3.3 حضور داشتند و همین مسئله موجب طراحی دو نمونه سؤال برای دو گروه از داوطلبان نظام جدید و قدیم شد؛ در کنکور امسال حدود نیمی از داوطلبان از نظام قدیم و حدود نیمی دیگر از دانش‌آموزان نظام جدید بودند.

اما در کنکور امسال، برای نخستین شیوه عجیب و غیرمعقولی برای طراحی سؤالات از منابع نظام جدید و قدیم به کار گرفته شد که همین مسئله اعتراضات گسترده و همه‌جانبه داوطلبان نظام قدیدم کنکور را در پی داشته است.

داوطلبان نظام قدیم کنکور امسال(حدود 400 هزار شرکت‌کننده) معتقدند که سازمان سنجش در برگزاری کنکور امسال، تخلفاتی را مرتکب شده که این امر منجر به تضییع گسترده حقوق کنکوری‌های نظام قدیم در آزمون امسال شده و این امر عملاً باعث شده که آنها با ضرایب بالاتر از کنکور سال قبل، رتبه‌هایی بسیار بدتر از سال قبل عایدشان شود!

اما سازمان سنجش پس ازبرگزاری کنکور امسال و در پی بالا گرفتن اعتراضات داوطلبان نظام قدیم به نحوه طراحی سؤالات به نفع داوطلبان نظام جدید، اعلام کرد برای جبران این مسئله روش جدید “همترازسازی کارنامه داوطلبان” را برای نخستین بار در کنکور امسال اعمال می‌کند!

بيشتر بخوانيد :

وبينار بزرگ هدف و هدف گذاري تحصيلي

رتبه های تک رقمی که در کنکور قبول نشدند!

جزییات خرید صندلی پزشکی در دانشگاه

مشاهده کارنامه نهایی ( کارنامه سبز ) کنکور ۹۸

ساماندهی سهمیه‌های کنکور در طرح مطالعاتی نظام کنکور در ایران

چطور انگیزه خود را بالا نگه داریم؟

حالا جمعی از داوطلبان کنکور 98 با حضور در خبرگزاری تسنیم، به روایت وقایع عجیبی که در کنکور امسال اتفاق افتاده، پرداختند و آنچه آنها “تخلفات سازمان سنجشدر برگزاری کنکور امسال می‌دانند را توضیح دادند؛ مشروح گفت‌وگوی تسنیم با تعدادی از داوطلبان برتر گروه علوم تجربی که بیشتر آنها هم‌اکنون در رشته پزشکی و پرستاری البته در شهرستان  پذیرفته شده‌اند را در ادامه می‌خوانید اما بنا به درخواست آنها، اسامی این افراد به‌صورت اختصاری منتشر می‌شود:

آقای “ح. ز” از داوطلبان نظام قدیم کنکور امسال در تشریح مشکلات داوطلبان نظام قدیم در کنکور 98 گفت: از قبل قرار بود دو نمونه سؤال برای کنکور امسال طراحی شود یا یک نمونه سؤال مشترک داشته باشیم و ترازدهی جداگانه باشد اما بعد از برگزاری آزمون آن را ندیدیم و نمره هم‌ترازی اعلام کردند که نمره هم‌ترازی تأثیر چندانی در اختلاف نتایج نداشت؛ به این صورت که مثلاً در درس ریاضی یک دهم به نمرات داوطلبان نظام قدیم  اضافه شد اما تأثیری در رتبه افرد نداشت.

موضوع دیگر این است که فرمولی که سازمان سنجش برای هم‌ترازی ابداع کرده از نظر علمی غلط است مثلاً برای نمره منفی درصدی اضافه شده است اما برای 5 درصد یک داوطلب هیچ درصدی اضافه نشده است؛ اگر هم‌ترازی می‌خواست این موارد را هم‌تراز کند و درصدی به نظام قدیمی‌ها اضافه شود، چرا به درصد منفی اضافه شد و به درصد مثبت اضافه نشد و این نخستین موضوعی است که در هم‌ترازی تناقض دارد.

او به شکایتشان به کمیسیون اصل 90 و حضور در جلسه این کمیسیون که رئیس سازمان سنجش هم حضور داشت، اشاره و تصریح کرد: وقتی این موارد را به آقای “خدایی” رئیس سازمان سنجش مطرح کردیم، در پاسخ گفت که “دوست داشتیم از مباحث مربوط به نظام قدیم سؤال طرح نکنیم و تمایل داشتیم از مباحث نظام جدید سؤال طراحی کنیم!” ما اعلام کردیم که چرا سؤالات داوطلبان نظام قدیم بدین صورت بود و مطابق بودجه‌بندی تعیین شده نبود، گفتند برای ما اولویت با نظام جدیدی‌ها است.

وی افزود: یکی از اشکالات آزمون امسال این بود که بیشتر سؤالات از منابع درسی نظام جدید بود و در اعتراض ما گفتند که ملاک عملشان، داوطلبان نظام جدید هستند و اولویت با آنهاست؛ حال با این اوصاف اگر بخواهید نمره مشترک به آنها بدهید، هر نرم‌افزاری اشتباه خواهد کرد که چگونه بخواهد نمره‌ یکسانی بدهد؛ ما هیچ مشکلی به هم‌ترازی نداریم و می‌‌پذیریم که هدفشان اضافه کردن نمره‌ای به داوطلبان نظام قدیم است تا معادل شوند اما این نمره دادن برچه اساسی بوده است؟! به همین دلایل به کمیسیون اصل 90 شکایت کردیم اما روزی که به این کمیسیون رفتیم صرفاً سه نفر از داوطلبان دعوت شده بودند که به آنها هم اجازه نداند اشکالات را بیان کنند! متأسفانه اصلاً متوجه اشکالات سؤالات کنکور امسال نشدند و ظاهرا صرفاً قرار بوده جلسه‌ای با این موضوع تشکیل شود!

24 درصد سؤالات در درس مهم زیست مشترک بود

“ف. م” داوطلب دیگری که امسال از گروه علوم تجربی و نظام قدیم شرکت کرده است با اشاره به اینکه سؤالات کنکور امسال را آنالیز کرده‌ایم، عنوان‌ کرد: در درس زیست فقط 24 درصد سؤالات مشترک بود یعنی از 50 سؤال فقط 12 سؤال مشترک بود و آقای خدایی این موضوع را در کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد و  12 سؤال مشترک می‌شود 24 درصد سؤالات؛ در اینجا دو بحث مطرح می‌شود که آیا 24 درصد سؤالات مشترک برای اعمال هم‌ترازی کافی است؟! قطعا می‌توان گفت 24 درصد برای این امر، مبنای صحیحی نیست تا افراد را از نظر هم‌ترازی تمیز دهد و مستدل باشد.

طراحی سوالات مشترک بر مبنای کتب نظام جدید

وی ادامه داد: بحث دیگر این است که 24 درصد سؤالات مشترک به چه شکل طرح شده است، حتی اگر بگویید 24 درصد سوالات مشترک، کفایت می‌کند باز هم این موضوع مطرح است که  آیا کیفیت لازم را برای هم‌ترازی داشته‌اند؟ پاسخ “خیر” است چرا که 24 درصد سؤالات مشترک در درس زیست‌شناسی خیلی جانبدارانه طراحی شده بود و اگر چه گفتند یکسان است اما برمبنای کتب نظام جدید طراحی شده بود البته در درسی مثل ریاضی 90 درصد سؤالات مشترک بود و این می‌تواند تمیز خوبی را بین داوطلبان قائل شود.

این داوطلب معتقد است که خواسته آنها غیرمعقول نیست و آنچه مطالبه می‌کنند، روال سازمان سنجش است و نخستین بار نیست که نظام آموزشی در کشور تغییر می‌کند؛ در گذشته موقعی که سیستم آموزشی تغییر می‌کرد برای برگزاری کنکور رویه دیگری داشتند یعنی دو دفترچه جداگانه ارائه می‌شد و داوطلبان را مجزا سنجش کرده و رتبه می‌دادند و به صورت جداگانه نیز در دانشگاه پذیرش می‌شدند اما در کنکور 98 هم‌ترازی را اعمال کردند که برخلاف رویه سابق بود.

هم‌اکنون داوطلبان را رتبه‌بندی کرده‌اند و در رتبه‌ها نمی‌گویند شما نظام جدید هستید یا نظام قدیم، یعنی ظرفیتی نداده‌اند و رتبه‌بندی انجام شده است و هر فرد رتبه‌ای دارد و طبق این رتبه انتخاب رشته کرده‌، نتایج اعلام شده و به دانشگاه می‌رود اما اگر ظرفیت اختصاص داده و می‌گفتند دانشگاه تهران قرار است امسال 10 صندلی برای فلان رشته بگیرد ما می‌گفتیم 6 صندلی برای نظام جدید و 4 صندلی برای داوطلبان نظام قدیم باشد و رتبه‌بندی انجام شود و افراد براین اساس به دانشگاه بروند.

سازمان سنجش می‌گوید اولویت با داوطلبان نظام جدید https://www.sanjeshy.org/است!

این داوطلب افزود: سال گذشته رتبه سه رقمی رشته ریاضی بودم و امسال تصمیم گرفتم در گروه تجربی شرکت کنم و اینکه آقای خدایی می‌گوید “شما پشت کنکور مانده‌اید و درس نخوانده‌اید!” از پایه غلط است؛ به ما می‌گویند، اولویتشان با نظام جدید است و ما باید همان سال اول به دانشگاه می‌رفتیم! چنین حرفی چه مبنای قانونی و منطقی می‌تواند داشته باشد؟!

اعتراض به مقایسه دو گروه داوطلبان نظام جدید و قدیم

وی متذکر شد: اتفاقی که افتاد دو مجموعه سؤال متفاوت برای دو نظام متفاوت طراحی شد و ما با این مشکل داریم که دو گروه متفاوت داوطلبان نظام جدید و قدیم با هم مقایسه شدند، برگزاری دو کنکور مجزا خواسته ما بود اما اینکه دو گروه با هم مقایسه شدند از لحاظ عقلی جای  سؤال است و چنین روندی برای آزمون‌هایی به این گستردگی انجام نمی‌شود.

او معتقد است که هم‌ترازی موضوعی نیست که بخواهیم به آن ایراد بگیریم چون اساساً یک مفهوم آماری در آزمون‌سازی است و در واقع تمام افرادی که در کل دنیا آزمون طراحی می‌کنند بعضی جاها مجبور می‌شوند از هم‌ترازی استفاده کنند؛ اتفاقی که می‌افتد این است که اگر بررسی کنید در هیچ کجای دنیا  هم‌ترازی برای آزمونی با این وسعت، ابعاد و گستردگی کنکور ایران اجرا نمی‌شود یعنی اینکه در کشورهای دیگر‌ اگر آزمونی را همترازی می‌کنند آن آزمون فقط شامل یک مبحث بوده است مثلا زیست را با زیست هم تراز کرده‌اند.

البته برای هم‌ترازی روش‌های متفاوتی وجود دارد و یک امر تخصصی و پیچیده است و روش‌های مختلف هم‌ترازی نتایج متفاوت دارد، کارشناسان موضوع هم‌ترازی بر این عقیده هستند که روش‌های متفاوتی برای آن وجود دارد اما هیچ یک از آنها کاملاً دقیق نیست.

همترازی برای آزمون‌هایی به گستردگی کنکور ایران در هیچ کجا اجرا نمی‌شود

وی تصریح کرد: مسئله همترازی را “ساموئیل لیوینگستون” مطرح کرده و گفته شده که هم‌ترازی روش‌های متفاوتی دارد و از دو بعد تشکیل می‌شود یعنی اینکه از چه روش و چه طرحی استفاده کنیم و در مجموع اجرای آن بسیار  پیچیده است و از روش‌ها و طرح‌های متفاوتی می‌توان استفاده کرد، کارشناسان این موضوع گفته‌اند روش‌های متفاوت، نتایج مختلفی می‌دهد و هیچ وقت از یک روش برای هم ترازسازی استفاده نمی‌کنیم و بعضی جاها آن قدر موضوع مهم است که مجبوریم ترکیبی از چند روش را برای هم تراز‌سازی استفاده کنیم اما موضوع مهم این است که همترازسازی برای آزمون‌هایی به گستردگی کنکور ما اجرا نشده یعنی آزمون‌هایی داشتیم که گستردگی آنها کمتر بوده است و یک مبحث را می‌سنجید.

این داوطلب گفت: مثلاً امتحان‌هایی داشتیم که گستردگی آن کمتر بود و یک مفهوم را هم‌ترازسازی کرده‌اند اما در کنکور سراسری تجربی 9 مبحث و 9 درس متفاوت داریم و عملاً قابل هم‌ترازسازی با 9 درس دیگر در نظام جدید نیست و این کاملاً غیرمنطقی است و نتایج آن قابل استناد نیست، همترازسازی به شیوه‌ای که سازمان سنجش انجام داده است، علمی نیست.

اگر بخواهیم هم ترازسازی را معنا کنیم یعنی اینکه می‌خواهیم دو گروه را به هم برسانیم و همترازسازی روش‌های آماری است که تفاوت‌های دو گروه را نادیده می‌گیرد و باعث می‌شود تبعیض بین آنها اتفاق نیفتد و باعث تعدیل تبعیض بین دو گروه می‌شود.

سازمان سنجش درباره همترازسازی تمام واقعیت را نمی‌گوید

او به نامه رئیس‌ سازمان سنجش به آقای ابطحی عضو کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد و گفت: در این نامه آقای خدایی توضیحاتی را درباره همترازی مطرح و چنان از آن دفاع کرده است که وقتی فردی نداند همترازی چیست و آن را بخواند، مجاب می‌شود! چون گفته‌اند این روش در سطح دنیا استفاده می‌شود و بسیار علمی است و … متأسفانه سازمان سنجش کلی‌گویی می‌کند و بخش‌های درست موضوع را بیان کرده اما نمی‌گوید که از روش هم‌ترازسازی در آزمون‌هایی به وسعت کنکور ما استفاده نمی‌شود و برای نخستین بار این روش در کنکور 98 اجرا شد!

طبق قانون، همترازسازی باید قبل از کنکور اطلاع‌رسانی می‌شد

وی یادآور شد: طبق مصوبه 10 شهریور 92 شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تعیین پذیرش دانشجو براساس ظرفیت رشته‌محل‌ها و تقاضای داوطلبان  به صورت سالانه از طریق سازمان سنجش قبل از ثبت‌نام اعلام می‌شود اما در کنکور امسال بعد از ثبت‌نام و کنکور شرط همترازی اعلام شد! و ما به عنوان داوطلب طبق قانون حق داریم قبل از ثبت‌نام از شرایط مطلع شویم و چون این مسئله قبل از کنکور اعلام نشد باور داوطلبان این بود که کار مانند روال گذشته انجام می‌شود.

صحبت‌های متناقض مسئولان سازمان سنجش

این داوطلب با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان سنجش گفت: او در دو جا حرف‌های خود را نقض کرد،  یک هفته بعد از کنکور گفت که آزمون را به گونه‌ای طراحی کردیم که سؤالات غیرمشترک هم کاملاً همسطح هستند اما بعد خلاف آن عمل کردند و زمانی هم که نتایج کنکور اعلام شد، داوطلبان نظام قدیم دو نمره داشتند، نمره خودشان و نمراتی که چند درصد به آن اضافه شده بود یعنی بنده فیزیک را 60 درصد زده بودم و به من 62.5 داده بودند، سازمان سنجش هم گفت چون سطح سختی سؤالات یکسان نبود مجبور شدیم به داوطلبان نظام قدیم درصدهایی  را اضافه کنیم و این نقض صحبت‌های قبلی درباره همسطحی سؤالات غیرمشترک بود!

وی گفت: رئیس سازمان سنجش، سال گذشته در حاشیه المپیادهای علمی دانشجویی درباره کنکور سال 98 که قرار بود دو مجموعه سؤال باشد اظهارنظر کرد و گفت: “سال آینده (98) دو کنکور برای دو نظام جدید و قدیم برمبنای کتب خودشان طراحی می‌شود” اما در کنکور امسال، این امر کاملاً نقض شده و داوطلبان نظام قدیم امسال عملاً به نوعی بر اساس کتب نظام جدید امتحان دادند چون بودجه‌بندی به‌گونه‌ای بود که براساس کیفیت و اهمیت دروس نظام جدید بود و از مباحث مربوط به نظام قدیم سؤالاتی چتدانی نیامده بود یعنی بودجه‌بندی براساس کتب نظام جدید بود.

او بیان‌کرد:  رئیس سازمان سنجش در نامه به آقای ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته همتراز‌سازی را به گونه‌ای انجام دادیم که براساس آمار سال گذشته هم باشد اما  آیا آمار سال‌های گذشته واقعاً قابل استناد است، سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای به داوطلبان کنکور امسال گفته بود براساس برنامه‌های تخمین نمره، نمرات خود را با سال قبل مقایسه نکنید اما پس خود سازمان سنجش بر چه اساسی داوطلبان نظام قدیدم کنکور امسال را با پذیرفته‌شدگان سال قبل مقایسه کرده است؟!

سازمان سنجش می‌گوید، همترازسازی را به گونه‌ای انجام داده که در نهایت به نتایج سال گذشته ختم شده یعنی به سابقه  داوطلب در کنکور سال گذشته استناد کرده‌اند، اگر براساس همترازی اگر واقعا یکسان‌سازی شده بود، درصد رتبه‌های هزار تا سه هزار کشوری در دو گروه نظام جدید و قدیم باید نزدیک به هم می‌شد اما هم‌اکنون در گروه نظام قدیم، درصد ریاضی 58 و نظام جدید 71 درصد و درصد فیزیک نظام قدیم 69 و نظام جدید 80 درصد است! اگر همترازی درست بود باید اختلاف کمتر می‌بود و این نشان می‌دهد اینکه می‌گویند 90 درصد سؤالات مشترک بود، حقیقت ندارد؛ بیشترین سؤالات غیرمشترک در درس زیست‌شناسی بود که مهمترین درس است.

اگر اولویت با داوطلبان نظام جدید بود پس کنکور چه معنایی دارد؟

این داوطلب گفت: رئیس سازمان سنجش در مصاحبه‌ای، به نوعی اصل 19 قانون اساسی را زیر سؤال برده و گفته: اولویت ما با داوطلبان نظام جدید است! اگر اینگونه است پس برای چه کنکور برگزار کردند؟ همچنین در شماره 87 پیک سنجش به تاریخ 22 مرداد به طور شفاف این موضوع یکبار دیگر تکرار و اشاره شده بدون شک در سال آینده (کنکور 98) سهم اصلی پذیرش متعلق به داوطلبان سال دوازدهم است که برای اولین بار کنکور می‌دهند و سهمیه پذیرش داوطلبان پشت کنکوری محدود خواهد بود!

وی افزود: سازمان سنجش در بحث همترازی نگفته است که از چه روشی استفاده شده اما ما از یک کارشناس که پرسیدیم گفت احتمالاً از روش “لنگر درونی” یعنی سؤالات مشترک استفاده کرده‌اند که این سؤالات برای داوطلبان نظام جدید آشنا بود چون بیشتر سؤالات از کتاب‌ها آنها طراحی شده است در صورتی که یکی از اصول لنگر درونی این است که سؤالات نباید سوگیری به سمت یک گروه داشته باشد.

درصد بالای 100 برای نخستین بار در کنکور 98!

این داوطلب کنکور 98 متذکر شد: مورد اشتباه دیگر این است که در همترازسازی به درصد 100 هم درصدی اضافه شده! و چنین چیزی ممکن نیست؛ رتبه‌های زیر هزار را بررسی کنید تا مشخص شود چه تعداد نظام جدید و چه تعداد نظام قدیم هستند؟ رتبه‌های برتر دانشگاه تهران را که بررسی کردیم از حدود 130 نفر که کارنامه آنها موجود است فقط 5 نفر از پذیرفته‌شدگان پزشکی دانشگاه تهران داوطلب نظام قدیم هستند! چرا باید اینگونه باشد آیا سال‌های قبل هم اینگونه بود؟!

او بیان‌ کرد: در کنکور 98 هر داوطلب مجبور بود در نظام مربوط به خودش شرکت کند و این موضوع در همترازسازی محل اشکال است و باید انتخاب با داوطلبان می‌بود تا بگویند از کدام مسیر می‌خواهند وارد شوند و بعد از اعتراضات، شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم گرفت در کنکور 99 داوطبان آزاد باشند و هر کدام از گروه نظام جدید یا قدیم را انتخاب کنند! همچنین امسال در مدارس خاص، رتبه‌های برتر به طور عجیبی زیاد شده مثلاً در دبیرستان البرز تعداد قبولی‌ها چند برابر شده است؛ مثلا این دبیرستان قبلا 40 رتبه زیر هزار داشت و در کنکور امسال 130 رتبه زیر هزار دارند!

شکایت به کمیسیون اصل 90 و دیوان عدالت هم راه به جایی نبرد!

“م. خ” داوطلب نظام قدیم دیگری که امسال در گروه علوم تجربی در کنکور شرکت داشت گفت:  اساتید آمار می‌گویند روشی که آقای خدایی تحت عنوان همترازسازی برای کنکور امسال اجرا کرده است در جهان اجرا می‌شود و  ساموئل لیوینگستون فردی است که در این رابطه کتابی نوشته و آقای خدایی خواسته است آن را در کنکور امسال اجرایی کند در حالی که استفاده از این روش شرایطی دارد؛ ما به مراجع مختلف نامه زده‌ایم.

وی ادامه داد: نخستین بار به سازمان سنجش شکایت کردیم و در تجمعی که مقابل این سازمان داشتیم و تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی مختلف حضور داشتند، برای ما جلسه توجیهی گذاشتند و برخی مسئولان این سازمان از جمله کارشناسان آمار توضیحاتی را بیان کردند و گفتند کار ما برای همترازی، درست و علمی بوده و از فرمول استفاده کردیم، البته گفتند که درخواست خود را به صورت کتبی بنویسید و کمیسیون آموزش مجلس باید آن را پیگیری کند ما نیز درخواستمان را نوشته و در دبیرخانه سازمان سنجش ثبت کردیم؛ درخواستمان هم این بود که ظرفیت جداگانه به داوطلبان نظام قدیم اختصاص دهند، همین مراحل را هم از کمیسیون آموزش مجلس پیگیری و به دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل 90 هم شکایت کردیم که هیچ کدام از مراحل موثر نبود و در نهایت دیوان عدالت به ما گفت حق با شما است اما نمی‌توانیم کاری کنیم چون تبعات دارد.

این داوطلب گفت که در داروخانه کار می‌کرده  و دو سال است که کار خود را برای درس خواندن کنار گذاشته تا در رشته داروسازی پذیرفته شود و امسال با درصدهای خوب، رتبه ناباورانه‌ای را آورده است.

او افزود:‌ در برنامه‌های تخمین رتبه‌ای که هستند کارنامه سال گذشته خود را ارائه کردم و در بدبینانه‌ترین حالت رتبه امسال من را 2 هزار تخمین زدند اما وقتی نتایج اعلام شد رتبه‌ام 4 هزار شد! از سوی دیگر با رتبه کشوری من، در گذشته در رشته داروسازی قبول شدند و مجموعه ظرفیت‌های سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی به رتبه بنده نمی‌رسید.

این دواطلب با اشاره به حجم منابع درسی داوطلبان نظام قدیم گفت: زمین‌شناسی در نظام جدید یک کتاب و 7 فصل است و در نظام قدیم دو کتاب و نزدیک 20 فصل است! اما حالا داوطلبان این دو گروه با یکدیگر مقایسه می‌شوند همچنین درس زمین‌شناسی در رشته داروسازی بسیار مهم است اما من امسال نتوانستم بیشتر از 45 درصد بزنم چون منابع درسی داوطلبان نظام قدیم خیلی زیاد بود.

این داوطلب بیان‌کرد: هم‌ترازی هم که شده در حد دو دهم به درصد داوطلبان نظام قدیم اضافه کرده است مثلا داوطلبی در رشته ریاضی 100 درصد زده است و با هم‌ترازی درصد او را به 100.9 درصد افزایش یافته!! یعنی از 100 درصد هم بالاتر رفته و اولین سالی است که درصد بالاتر از 100 داشته‌ایم!حدود 380 هزار نفر از داوطلبان کنکور امسال نظام قدیم بودند و بسیاری از داوطلبان چندان نسبت به مسئله همترازی و مشکلاتی که ایجاد کرده است، آگاه نیستند البته بیشترین اعتراض به همترازی از سوی داوطلبانی است که رتبه آنها کمتر از 5 هزار شده مثلا بنده می‌توانستم در تهران قبول شوم اما هم‌اکنون در یک شهرستان بسیار دور قبول شده‌ام.

“ش.ج” داوطلب دیگری که در رشته تجربی شرکت کرده است، معتقد است سازمان سنجش می‌گوید یک دهم درصد‌هایی که در برخی دروس به داوطلبان نظام قدیم داده است، جبرانی برای آنهاست ما از آنها خواسته‌ایم اگر می‌گویند این درست است، درصد رتبه‌های هزار تا دو هزار سال گذشته را منتشر کنند به عنوان مثال گذشته، 40 درصد داوطلبان بین رتبه‌های یک تا هزار افرادی بودند که آن سال فارغ‌التحصیل نشده بودند و در واقع معادل نظام قدیم امسال بودند و امسال هم همین آمار را بدهند و وضعیت را مقایسه کنند.

وقتی می‌خواستیم برای کنکور ثبت‌نام کنیم اطلاعات مربوط به اینکه چه سالی فارغ‌التحصیل شده‌ایم، را اعلام کردیم مثلا فارغ‌التحصیلی بنده برای سال 97 است و سال گذشته نیز  در کنکور شرکت کردم، الان اگر مقایسه را انجام دهند مشخص می‌شود که کنکور امسال به نفع داوطلبان نظام جدید بوده یا داوطلبان نظام قدیم.

او درباره اعتراضات داوطلبان نظام قدیم متذکر شد: قرار بود با قانون دیگری، کنکور برایمان تراز‌گذاری شود اما بعد از برگزاری کنکور گفتند که این سیستم عوض شده و قرار است تراز جدید بگیریم این حالت همانند آن است که شما برای یک مسابقه با قوانین مشخص آماده شوید و وقتی مسابقه تمام شد بگویند قواعد مسابقه عوض شده است؛ سازمان سنجش بعد از اینکه ما کنکور را دادیم اعلام کرد که می‌خواهد تراز مشترک را اعمال کند!

“م. ا” مادر یکی از داوطلبان که دخترش در گروه علوم تجربی شرکت کرده است، گفت: طبق قانون، سازمان سنجش باید  تمام موارد را قبل از برگزاری کنکور اعلام می‌کرد که می‌خواهد همترازسازی را اعمال کند و اجرای آن پس از برگزاری کنکور، نقض مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو است چرا که طبق  این مصوبه باید هنگام ثبت‌‌نام تمام شرایط را به داوطلبان اعلام می‌کردند.

وی یادآور شد: مورد دیگری که نسبت به آن شاکی هستم این است که وقتی رفتیم دیوان عدالت دادخواست ارائه کردیم، هم نماینده شاکی و هم نماینده شکایت‌کننده باید حضور داشته باشد اما وقتی که ما دادخواستمان را دادیم، آقای محدث از معاونان دیوان عدالت اداری به ما گفت “ساعت 7:30 صبح آقای خدایی رئیس سازمان سنجش آمد و توضیح داد!” حال سؤال این است که  چرا فردی از نمایندگان داوطلبان در‌ آن جلسه حضور نداشت.

بيشتر بخوانيد :

با کدام نگرش به دانشگاه مي‌رويم؟

بودجه بندی سوالات عربی کنکور نظام جدید و قدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.