نتایج در این بخش نمایش داده می شود

رتبه هایی که از دانشگاه جا ماندند

فصل تابستان را می توان فصل به آخر رسیدن انتظار داوطلبان کنکور و فصل اعلام نتایج نامید، ماهی که بالاخره معلوم می شود هر کسی به کدام دانشگاه رسیده است، اما اعلام نتایج برای برخی دانشجویان، آخر خط مسابقه کنکور نیست چراکه آنها باید از سد مصاحبه های دانشگاه نیز بگذرند، فیلتری که به ویژه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا طراحی شده است.

برخی داوطلبان بودند که امسال به رغم کسب رتبه های خوب در بخش تئوری کنکور از راهیابی به دانشگاه به خاطر عدم قبولی در مصاحبه های دانشگاه بازماندند. مصاحبه هایی که گاه خود دوباره از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده است.

تعدادی از داوطلبان از دغدغه های خود در رابطه با مصاحبه ها گفتند. یکی از این دانشجویان که مایل به ذکر نامش نبود به ایرنا گفت که با رتبه بسیار عالی در یکی از دانشگاه های دولتی در پایتخت در مقطع دکترا پذیرفته شد اما به رغم داشتن مدارک خوب و سابقه کاری و پاسخ دادن به سئوالات در روز مصاحبه ، قبول نشده است.

این دانشجو ادامه می دهد: اینطور به نظر می رسد که دانشگاه مربوطه در این رشته هیچ دانشجویی را قبول نکرده است.

بیشتر بخوانید :

پنجشنبه آخرین فرصت ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور سال ۹۸

شرایط قبولی ذخیره دانشگاه آزاد
جدول آماری داوطلبان و پذیرفته شدگان در کنکور ۹۸
نتایج کنکور ۹۸ اعلام شد/ ۱۹۱ هزار نفر قبول شدند
لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۸ – ۹۹
اعتراض به نتایج کنکور سراسری

برای این دانشجو و البته تعداد دیگری از دانشجویان که با رتبه های خوب از قبولی در دانشگاه به خاطر ر د شدن در مصاحبه جا مانده بودند این شائبه پیش آمده است که شاید رشته محل هایی حذف شده باشد. این درحالی است که مسئولان دانشگاه ها سابقه پژوهشی را علت آن عنوان می کنند و معتقدند که دانشجویان سابقه پژوهشی کافی نداشته است.

منظور از سابقه پژوهشی داشتن کتاب، مقالات علمی و پژوهشی مرتبط با رشته ، ثبت اختراع، کسب مقام در جشنواره های علمی معتبر و کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد است و این مساله موجب شده تا برخی دانشگاه ها در برخی ر شته ها اصلا دانشجویی پذیرش نکرده باشند.


دانشگاه، ظرفیت دانشجوی دکتری را در صورت احراز شرایط، تکمیل می کند

معاون آموزشی دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: اگر دانشجویی به رغم اعلام ظرفیت در آزمون اولیه دکترای سازمان سنجش، شرایط آزمون تخصصی دانشگاه را احراز نکند، قبول نمی شود و گاهی پیش می آید که هیچ دانشجویی در رشته خاصی به دلیل کسب نکردن حدنصاب نمره آزمون دانشگاه، در مقطع دکترا پذیرفته نمی شود.

سیدحسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: دانشگاه ملزم به تکمیل ظرفیت مقطع دکترای خود نیست و ظرفیت را در صورتی که افراد واجد شرایط باشند و از توانایی علمی مناسب برخوردار باشند، تکمیل می کند.

وی تصریح می کند: قبولی دانشجویان در مقطع دکترا دو بخش دارد، بخشی از آن مربوط به سنجش عمومی از طریق سازمان سنجش و بخش دیگر آن مربوط به دانشگاه از طریق آزمون تخصصی است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران می گوید: اگر داوطلبی شرایط آزمون تخصصی دانشگاه را احراز نکند، دانشگاه نیز هیچ دانشجویی را نمی پذیرد چون آن داوطلب از نظر  کمیته تخصصی، شرایط لازم را احراز کرده است.

حسینی می افزاید: ممکن است رتبه یا سوابقی برای دانشگاه غیرانتفاعی مناسب باشد اما برای پذیرش در دانشگاه سطح یک، علاوه بر رتبه با طراز بالا مساله احراز شرایط تخصصی افراد نیز خیلی مهم است چون آزمون سازمان سنجش، یک آزمون عمومی است و نمی تواند تعیین کننده شرایط کامل فرد باشد.

وی تاکید می کند: مهم ترین آزمون برای داوطلبان دکتری مربوط به دانشگاه است که در آن سوابق آموزشی، پژوهشی و تخصصی ارزیابی می شود. جمع این سه مرحله سوابق در کمیته تخصصی دانشگاه به نمره سازمان سنجش اضافه می شود و سپس نمره قبولی یا عدم قبولی داوطلب به سازمان سنجش اعلام می شود و سازمان سنجش نیز براساس حد نصاب های خود اسامی پذیرفته شدگان را اعلام می کند.

حسینی خاطرنشان می کند: دانشگاه تهران برای پذیرش دانشجوی مقطع دکترا، حدود ۱۳۰۰ نفر ظرفیت اعلام کرده بود که ۱۱۰۰ نفر ظرفیت به ما معرفی شده است و درصد رشته های پذیرفته نشده کم است.

البته توجه به سوابق پژوهشی و آموزشی برای پذیرش دانشجوان در مقطع دکترا در تمام کشورهای جهان کم و بیش انجام می شود اما باید توجه داشت که اطلاعات لازم در این زمینه به دانشجویان از همان مقاطع پایین تر داده شود و از سوی دیگر نیز امکانات پژوهش برای داوطلبان مهیا شود. مساله اینجاست که آموزش نه در دوران مدرسه و نه در دوران  دانشگاه، اغلب پژوهش محور نیست و به یکباره از داوطلبان خواسته می شود که پژوهشگر باشند و اغلب سوابق پژوهشی آنان محدود شود به چاپ کتاب هایی که ایده تازه ای در خود ندارند یا مقالاتی که واقعا کاربردی نیستند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.