نتایج در این بخش نمایش داده می شود

مدت زمان دانشگاه رشته پزشکی

در رابطه با تحصیل در رشته پزشکی سوالات مختلفی پرسیه میشود ، یکی از این سوالات مدت زمان دانشگاه رشته پزشکی است.

ما میخواهیم در این مقاله در رابطه با مدت زمان دانشگاه رشته پزشکی برایتان توضیح دهیم.

مدت زمان دانشگاه رشته پزشکی

1. مقطع علوم پایه : 2 نیم سال طول میکشد که در این مدت دروسی مثل اناتومی فیزیولوژی بافت و جنین شناسی و درس سخت بیوشیمی و انگل و میکروب شناسی. نرولوژی و…… غیره رو میگذرونید. 2. مقطع فیزیوپاتولوژِی: این مقطع 1سال است. در این مقطع باید با ساز و کار بیماری ها و نشانه هاشون آشنا بشین و درس حجیم و سخت فارماکولوژِی(داروشناسی) رو هم بگذرونید. در این مقطع طب داخلی تدریس میشه. 3.مقطع استیجری: مدت این دوره 2 سال است. تو این دوره شما دیگه به لفظ دکتر شدین و هر روز بیمارستان هستید و سیر approach به بیماری ها رو نظاره گر هسیتد و یسری کارای عملی هم که تو دوره skill lab بهتون آموزش میدن رو تو بیمارستان انجام میدید 4. مقطع اینترنی: این دوره 1سال و نیم است و شما به عنوان پزشک کار درمانی بیمار رو با همیاری اتندها و رزیدنت ها انجام می دید و مهر پزشکی دارید و یه جورای بار بیمارستان به دوش شماست و از همین مقطعس که کشیش ها شروع میشه و سخترین مقطع پزشکی هستش! 

با یک توضیح دقیقتر میتوان گفت :
واحدهای درسی و طول مدت تحصیل
ماده 19 ) حداقل تعداد واحدهای درسی لازم برای فراغت از تحصیل در دوره دكتری عمومی پزشكی طبق برنامه مصوب آن دوره در شورای عالی برنامه ریزی است .
ماده 20 ) دانشجو در هر نیمسال تحصیلی از مراحل اول و دوم دوره دكتری عمومی پزشكی باید حداقل 12 و حداكثر 20 واحد درسی ، انتخاب نماید .
تبصره 1 : در آخرین نیمسال تحصیلی در هر یك از مراحل اول و دوم ، دانشجو از رعایت شرط حداقل 12 واحد معاف است .
تبصره 2 : در صورتی كه میانگین كل نمرات دانشجو در یك نیمسال تحصیلی حداقل 17 باشد می تواند با نظر استاد راهنما و موافقت دانشكده ، در نیمسال بعد حداكثر تا 24 واحد درسی انتخاب كند .
تبصره 3 : در مواردی كه دانشجو حداكثر 24 واحد باقیمانده برای گذراندن هر یك از مراحل اول و دوم را داشته باشد ، در صورتی كه در نیمسال قبل مشروط نشده باشد با تایید دانشكده می تواند كلیه آن واحدها را در آن نیمسال بگذراند .

بيشتر بخوانيد :

چگونه روياهای مان را در ذهن‌مان تقويت كنيم؟

شادکامی و روش های ایجاد آن
خرید لوازم التحریر، چند نکته خواندنی
رتبه لازم برای قبولی در پرستاری چند است
مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی
لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۷


تبصره 4 : در دوره تابستانی ، دانشجو مجاز به انتخاب بیش از 6 واحد درسی نمی باشد.
ماده 21 ) آن دسته از پذیرفته شدگان آزمون سراسری ورودی دانشگاهها كه نمره خام مواد امتحانی آنها در آزمون ورودی ، در یك یا چند درس به تشخیص شواری آموزشی دانشگاه پذیرنده ، از حد نصاب معینی كمتر باشد ، موظفند حسب نیاز رشته ، دروسی را كه آن دانشگاه تعیین می كند به عنوان دروس پیشنیاز دانشگاهی علاوه بر دروس مندرج در برنامه مصوب در اولین یا دومین نیمسال تحصیلی بگذرانند .
تبصره 1 : تعیین نوع درس ، تعداد واحد ، ریز مواد ، نحوه ارائه و زمان تدریس دروس پیش نیاز دانشگاهی بر عهده شورای آموزشی دانشگاه پذیرنده و براساس پیشنهاد گروههای آموزشی است .
تبصره 2 : ارائه دروس پیشنیاز دانشگاهی و چگونگی اجرای آنها ، در دانشگاهها از جمله ثبت نمرارت در كارنامه دانشجو ، احتساب در میانگین پایان نیمسال و مشروطی و میانگین كل نمرات دانشجو ، مانند دروس دانشگاهی و تابع مقررات آموزش عالی است .
تبصره 3 : سازمان سنجش آموزش كشور پس از اعلام نتایج آزمون ورودی ، كارنامه پذیرفته شدگان ، مشتمل بر نمره خام آنها را در هر یك از مواد امتحانی در اختیار دانشگاههای ذیربط قرار می دهد .
تبصره 4 : به حداكثر طول دوره تحصیلی دانشجویانی كه حداقل 8 واحد از دروس پیشنیاز دانشگاهی را گذرانده باشند ، حداكثر یك نیمسال تحصیلی افزوده می شود .
ماده 22 ) حداكثر مدت مجاز تحصیل در دوره دكتری عمومی پزشكی 10 سال است ، كه 5 سال اول به طی مرحله اول و دوم آموزش پزشكی و 5 سال باقیمانده به طی مراحل سوم و چهارم آن اختصاص دارد .
تبصره 1 : دانشجویی كه نتواند در مدت 4 سال اول دوره آموزش پزشكی از امتحان جامع علوم پایه ، نمره قبولی كسب كند و یا در مدت 5 سال اول ، مراحل اول و دوم آموزش پزشكی را به پایان برساند ، از ادامه تحصیل در رشته پزشكی محروم می شود و در صورتی كه میانگین نمرات درسهایی كه گذرانیده حداقل 10 باشد ، می تواند برابر دستورالعمل مندرج در تبصره 2 ماده 13 به رشته دیگری در مقاطع كاردانی ، كارشناسی پیوسته و ناپیوسته تغییر رشته بدهد .
تبصره 2 : دوره تحصیلی دانشجویی كه نتواند در مدت 3 سال از شروع دوره بالینی به دوره كارورزی راه یابد و یا در مدت 5 سال مراحل سوم و چهارم آموزش پزشكی را به پایان برساند ، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه حداكثر 12 ماه دیگر قابل تمدید است . مشروط بر آن كه مدت مجاز تحصیلی وی به پایان نرسیده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.