نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟

روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید ریاضیات خود را تقویت کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تا بدون در نظر گرفتن سن بتوانید مفاهیم ریاضی را از ابتدایی تا دانشگاه به خوبی یاد بگیرید و بفهمید. هر شخصی می‌تواند ریاضیات را یاد بگیرد، پس مثبت فکر کنید و مراحل زیر را دنبال کنید تا به زودی شاهد موفقیت خود در علم ریاضی باشید.

به جای حفظ کردن،‌ ریاضی را بفهمید

اغلب افراد به جای دقت در درک و فهم راه حل مسائل ریاضی،‌ سعی می‌کنند این راه حل‌ها را حفظ کنند. همیشه به دنبال چرایی حل مسئله باشید نه فقط چگونگی حل آن، برای مثال نگاهی به الگوریتم تقسیم معمولی بیندازید،‌ وقتی می‌خواهیم ۷۳ را بر ۳ تقسیم کنیم،‌ اول می بینیم ۷ تقسیم بر ۳ چند می‌شود اما این ۷ در واقع ۷۰ است یا ۷ تا ۱۰ تایی، درک این واقعیت به این معناست که بدانیم در این مسئله چند گروه ۳ تایی در عدد ۷۳ وجود دارد و تقسیم کردن ۷ بر ۳ یک راه میانبر است و درک اینکه در واقع ما ۷۳ را بر ۳ تقسیم می‌کنیم مهم است. اگر الگوریتم تقسیم را به درستی درک کنیم دیگر برای ما مسئله‌ی سختی نخواهد بود.

ریاضی را فقط نخوانید، فعال باشید

بر خلاف برخی مباحث آموزشی، ریاضی را نمی‌توان بدون تمرین یاد گرفت. ریاضی مبحثی است که اغلب آسان به نظر نمی‌رسد،‌ اما نگران نباشید این کاملا طبیعی و بخشی از فرآیند یادگیری ریاضی است. سعی کنید با آن ارتباط برقرار کنید بسیاری از مفاهیم ریاضی به هم مرتبط هستند،‌ هر چقدر بیشتر این روابط را کشف کنید، ریاضی را بهتر می‌توانید بفهمید. مفاهیم ریاضی درجات سختی متفاوتی دارند، از سطحی که شما در آن هستید، شروع می‌شود و به سطوح سخت‌تر می‌رسد. اینترنت منبعی غنی از سایت‌های تعاملی مباحث ریاضی است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

حتما بخوانيد :

برترین تکنیک های یادگیری؛ ۱۰ توصیه‌ای که بهترین رتبه را از آن شما می‌کند

حفظ سریع مطالب در ۹ گام ساده اما موثر

تمرین، تمرین، تمرین

می‌پرسید چگونه ریاضی خود را قوی کنیم، جواب ساده است، کافیست تمرین کنید! حلِ بسیاری از مسائل ریاضی منوط به درک مفهوم آن است. بعضی افراد نیاز به تمرین بیشتر و برخی نیاز به تمرین کمتری دارند. شما باید یک مفهوم را آنقدر تمرین کنید تا به خوبی درک‌اش کنید و بتوانید به راحتی و به سرعت، راه حل مسائل مختلف آن را بیابید و در یک لحظه بگویید آهان فهمیدم!

اگر بتوانید ۷ مسئله‌ی مختلف را در یک مبحث ریاضی به درستی حل کنید، یا اینکه اگر مسئله‌ای را پس از چند ماه دوباره دیدید،‌ باز هم قادر به حل آن باشید٬ می‌توان گفت که آن مفهوم را درک کرده‌اید. حل کردن مسائل و تمرین‌های زیاد،‌ کلید درک یک مفهوم ریاضی است.

بیشتر کار کنید

این مورد هم شبیه تمرین است. به ریاضی مانند یک ابزار موسیقی فکر کنید. بسیاری از افراد کار کردن با آلات موسیقی را بلد نیستند،‌ بنابراین اول آموزش می‌بینند، تمرین می‌کنند و همین طور پیش می‌روند و درس‌ها را مرور می‌کنند. فرض کنید به شما برگه‌ای ۲۰ سوالی داده‌اند و از شما خواسته‌اند که فقط سوالات زوج را حل کنید، این برای بعضی از افراد کافی است اما بسیاری دیگر نیاز دارند که همه‌ی سوالات را کار کنند تا به درک کامل آن مفهوم برسند. انجام دادن تمرین اضافه‌تر به شما در درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند. همیشه مسائل را پس از چند ماه دوباره ببینید تا اطمینان یابید که باز هم قادر به حل‌شان هستید.

با دوستان‌تان تمرین کنید

می‌خواهید بدانید که چگونه ریاضی خود را قوی کنیم ؟ پس تمرین با دوستان‌تان را فراموش نکنید. بعضی افراد دوست دارند تنها کار کنند، اما وقتی می‌خواهیم مسائل را حل کنیم، بهتر است گروهی این کار را انجام دهیم. حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گویند: هر سری یک عقلی دارد. بعضی اوقات کار جمعی و بررسی یک مفهوم از دیدگاه‌های مختلف به شفاف سازی و درک آن مفهوم کمک می‌کند. یک گروه حل مسئله داشته باشید یا دو به دو یا سه نفری کار کنید. در زندگی واقعی اغلب به کمک دیگران به حل مسائل می‌پردازیم، ریاضی هم همین طور است. شما در یک گروه حل مسئله، فرصت دارید تا به بحث درباره‌ی چگونگی حل مسئله بپردازید و در ادامه خواهید دید که بحث کردن در مورد مسائل ریاضی منجر به درک دائمی این مسائل می‌شود و درک کردن در یادگیری بسیار مهم است.

توضیح بدهید و سوال بپرسید

سعی کنید در مورد راه حل مسائل مختلف برای دیگران توضیح بدهید، به دوست‌تان درس بدهید یا نکات آن را ثبت کنید. این مهم است که مسائل را بنویسید یا نحوه‌ی حل کردن آنها را شرح دهید. از خودتان بپرسید که به چه دلیلی این مسئله را به این روش حل کردید.

یافته‌های ویلیام گلاسر (William Glasser) را به خاطر بسپارید:

۱۰ درصد از آنچه می‌خوانیم

۲۰ درصد از آنچه می‌شنویم

۳۰ درصد از آنچه می‌بینیم

۵۰ درصد از آنچه می‌بینیم و می‌شنویم

۷۰ درصد از آنچه در مورد آن با دیگران بحث می‌کنیم

۸۰ درصد از آنچه به طور شخصی تجربه می‌کنیم

و ۹۰ درصد از آنچه به دیگران یاد می‌دهیم

در ذهن‌مان باقی می‌ماند.

با دوست یا معلم‌تان تماس بگیرید

به موقع از دیگران کمک بگیرید، نگذارید که در یک مسئله گیر کنید و خسته شوید. در صورت لزوم به دنبال توضیحات اضافی باشید،‌ اگر لازم است از یک دوست‌ یا معلم خصوصی کمک بگیرید. خودتان باید تشخیص بدهید که در کدام مباحث اشکال دارید و سپس آن را رفع کنید. بیشتر افراد به کمک نیاز دارند، اگر به موقع از دیگران کمک نگیرید ریاضیات هر روز برای شما خسته‌کننده‌تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.