نتایج در این بخش نمایش داده می شود

برترین تکنیک های یادگیری؛ ۱۰ توصیه‌ای که بهترین رتبه را از آن شما می‌کند

معمولا هفته‌های منتهی به امتحانات پایان ترم، ترکیبی از بی‌خوابی‌، اضطراب و در کل، بی‌حالی هستند. برای همین با مشورت با برخی مدیران دانشگاه‌ها، دانشجویان و اعضای شبکه‌های اجتماعی لیستی از تکنیک های یادگیری، برای غلبه بر امتحانات پایانی گردآوری کرده‌ایم که امیدواریم به شما کمک کند.

به خودتان جایزه بدهید

پس از به پایان رسانیدن مطالعه هر بخش، یک خوراکی خوشمزه یا هر چیز جایگزینی که از آن لذت می‌برید را به خودتان جایزه دهید، اما حواس‌تان باشد که هدف اصلی یادگیری است و نباید با مصرف نوشیدنی‌هایی که موجب اختلال در فرآیند یادگیری می‌شوند به فراموشی مبتلا شوید.

بدون نگاه کردن مستقیم به جزوه مرور سریع داشته باشید

اگر نیاز به مرور سریع دارید، جزوه را به پشت برگردانده و با صدای بلند مطالب را مرور کنید. ممکن است زمان اضافه‌تری را به این کار اختصاص دهید ولی در عین حال کارامدی بیشتری خواهید داشت. با این روش بیشتر روی مطلبی که به زبان می‌آورید دقت کرده و بهتر از زمانی است که بدون فکر کردن، به جزوه خیره شده و طوطی‌وار مطالب را تکرار می‌کنید.

بيشتر بخوانيد :

اين بار محکم‌تر قدم در راه بگذاريد !

با کنار گذاشتن اشتباهات مطالعه به تندخوانی برسید

از تمام حواس خود در زمان مطالعه استفاده کنید

تا حد امکان تمرکز خود را در هنگام مطالعه افزایش دهید و حواس‌ (از حواس پنج‌گانه) بیشتری را درگیر مطالعه کنید. برگه‌ای را که روی آن نت‌برداری می‌کنید، با دست لمس کنید، برای هشیار ماندن هنگام مطالعه و قبل از ورود به سالن امتحان، قرص نعنا را استشمام کنید، یادداشت‌های خود را با صدای بلند بخوانید و با چند رنگ مختلف نت‌برداری کنید. هر چه حواس بیشتری را درگیر مطالعه کنید، به هشیار ماندن خود کمک بیشتری خواهید کرد.

بخندید تا بعدا به گریه نیفتید

دلیل گریه هنگام خندیدن، پنهان ماندن تنش و احساسات در درون شماست. خندیدن باعث آزاد شدن تنش‌های درونی می‌شود. صرف زمانی برای خندیدن، نکته بسیار مهمی است. استرس زیاد در امتحانات پایانی منجر به گرفتن نمرات بد می‌شود. دیدن یک قسمت سریال طنز یا ویدئو‌های خنده‌دار موجود در فضای مجازی پیشنهاد خوبی است.

با یکی از هم‌کلاسی‌های‌تان مطالعه کنید

از میان هم‌کلاسی‌های‌تان کسی را انتخاب کنید تا به روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم فرآیند مطالعه را با شما دنبال کند. هر زمان که هر کدام از شما بخشی از مطلب را متوجه نشد برای دیگری توضیح دهد. این روش شما را مجبور می‌کند که مطلب را به صورت شفاهی به نحوی که دوست‌تان متوجه آن شود توضیح دهید. از او بخواهید مطلبی را که برای او توضیح داده‌اید، دوباره بیان کند و تا به جمع‌بندی نرسیدید، به صحبت کردن درباره آن موضوع ادامه دهید.

ساعت مچی ببندید

حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا ساعت روی دست نمی‌بندند، برای امتحان پایانی ساعت مچی به همراه داشته باشید. بعید است که در طول امتحان، به شما اجازه دهند تا از گوشی همراه خود برای چک کردن ساعت استفاده کنید.

مطالب آموخته شده را، تدریس کنید

برای اینکه از چگونگی میزان یادگیری مطالب خوانده شده مطلع شوید، می‌توانید آنها را به اشیاء و یا چیزهایی مثل حیوانات خشک شده توضیح دهید. قطعا تعداد بیشتر این اشیاء کمک بهتری به شما خواهد کرد. برای این کار حتی‌المقدور یک کلاس درس واقعی را بازسازی کرده و مطالبی را که آموختید، به آن‌ها آموزش دهید. روی تخت‌خواب یا اتاق مطالعه هم می‌توانند گزینه‌های دیگر شما برای انجام این کار باشند.

مزیت استفاده از وایت‌برد را فراموش نکنید

معمولا سالن‌های خوابگاه‌ها پُر از وایت‌برد‌های بزرگی است که در کلاس‌های درس نمونه‌های آن را دیده‌ایم. در روزهای منتهی به امتحانات، می‌توانید بخشی از وقت خود را به یادداشت نوشتن روی آن‌ها بگذرانید. درس ادبیات؟ نگارش موضوعات مختلف، شخصیت‌ها و هر چیز دیگری. درس فیزیک؟ نوشتن تعاریف و فرمول‌ها. درس شیمی؟ کشیدن اجزاء و عناصر. برای تمام امتحانات همین کار را تکرار کنید.

به نوشیدن آب و خوردن میوه اهمیت دهید

برای بالا ماندن انرژی و عملکرد شناختی مغز در هنگام مطالعه، به جای استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا،‌ آب کافی و هر از گاهی قهوه میل کنید. خوردن مقدار زیادی میوه فراموش نشود، مخصوصا میوه‌هایی مثل سیب و زغال‌اخته که به سم‌زدایی جریان خون و بالا بردن عملکرد حافظه کمک زیادی می‌کنند.

بین مطالبی که می‌خواهید یاد بگیرید، رابطه ذهنی برقرار کنید

بین مطالب جدیدی که می‌خواهید بخوانید و دانسته‌های قبلی‌تان ارتباط برقرار کنید. حتی اگر مجبور شوید که رابطه جدیدی بسازید. این روشی قوی و مفید به ویژه برای حفظ کردن واژگان است. برای مثال شما می‌خواهید کلمه اسپانیایی rojo به معنی قرمز که معادل آن در انگلیسی red است را یاد بگیرید. برای ارتباط دادن آن‌ها، به این نکته توجه کنید که هر دوی آن‌ها کلمات کوتاهی هستند که با حرف R شروع می‌شوند و هم‌زمان یک چیز قرمز رنگ با برچسب rojo را در ذهن تصور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.