نتایج در این بخش نمایش داده می شود

عطش کنکور سراسری بازهم نخوابید

12 دی ماه بود که سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش در توئیتر خود از خداحفظی با کنکور گفت و نوشت:« ورود به 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها نیاز به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب های طاقت فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است.از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم.خداحافظ کنکور. » پس از ان نیز سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه ای از حذف کنکور برای 85 درصد از ظرفیت های دانشگاهی خبر داد. از 17 بهمن ماه امسال نیز دفترچه راهنمای انتخاب رشته های پذیرش بدون کنکور ی همان پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی اعلام شد. هر چند ابتدا از خداحافظی باکنکور گفته شد اما هر چه زمان گذشت مشخص شد کنکور نه تنها حذف نشده است بلکه تغییری نیز نداشته است.

کنکور هنوز پر رقیب
بر اساس آمار اعلامی مشاور عالی سازمان سنجش تا روز گذشته تعداد یک میلیون و 76 هزار و 657 نفردر آزمون سراسری ثبت نام کرده اند، داوطلبان فرصت دارند تا روز چهارشنبه در این آزمون ثبت نام کنند. این آمار در مقایسه با سال گذشته که تعداد یک میلیون و 110 هزار و 360 نفر در آن شرکت داشته اند و اکنون 85 درصد ظرفیت های دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی است تفاوت چندانی نداشته است. اما دلیل انکه چرا داوطلبان هنوز تمایل به شرکت در کنکور و تحمل استرس و هزینه های ناشی از آن را دارند را می توان در دفترچه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دید. هر چند ظرفیت قابل توجهی از دانشگاه های کشور از این طریق اقدام به جذب دانشجو می کنند اما تنها 20 درصد از این میزان برای رشته های روزانه است.

غیبت رشته های پر طرفدار
با نگاهی  به دفترچه کنکور بدون آزمون سال 98 می توان غیبت رشته های پر طرفدار را مشاهده کرد. غیبتی که مسئله اصلی آن  را می تواند عدم سازو کار مناسب در پذیرش دانشجویان دانست. عمادی،رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌ وپرورش مبنای در توضیح مبنای رشته های بدون آزمون گفته است:‌ رقابت کنکور برای چند رشته خاص پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است و اگر سطح رقابت در این رشته‌ها کاهش یابد می‌توانند از کنکور آزاد شوند. مبنای بدون آزمون شدن رشته محل‌های دانشگاهی بدین صورت است، هر رشته محلی در دانشگاه دولتی اگر تعداد داوطلبانش از 4 برابر ظرفیت کمتر شود بدون آزمون است و این درصد در دانشگاه غیردولتی هفت برابر است.

اتفاق خاصی نیفتتاد
شاید توئیت وزیر آموزش و پرورش ابتدا خبر خوش حال کننده ای به نظر می رسید. اما مسئله ای که توسط افرادی که از حذف کنکور صحبت می کنند نادیده گرفته می شود آن است که رقابت اصلی داوطلبان کنکور برای همان 15 درصدی است که هنوز هم کرسی آن بر اساس رقابت کنکور به داوطلبان می رسد و در واقع زمانی که رقابتی بر سر صندلی وجود ندارد صحبت کردن از حذف رقابت کنکور برای آن رشته معنی پیدا نمی کند! برای مثال غیر از پذیرش 30نفر در رشته فقه شافعی در دوره روزانه دانشگاه تهران که مخصوص دانشجویان اهل سنت است، هیچ ظرفیتی به دیگر رشته‌های دانشگاه‌های تهران اختصاص داده نشده است. آنچه به عنوان پذیرش دانشجو به عنوان سوابق تحصیلی در دانشگاه های آزاد، پیام نور و فراگیر در حال رخدادن است از سالها پیش در حال انجام بود. زمانی دانشگاه پیام نور با عنوان پذیرش فراگیر دانشجو اقدام به این کار می کرد، دانشگاه های غیرانتفاعی نیز بعضا تا 70 درصد از ظرفیت خالی در دانشگاه های خود داشته اند.

چند سالی می شود که مشاوران تحصیلی از جمله «اکنون رقابت بر سر دانشگاه است، نه قبولی» برای انگیزه دادن به دانشجویان خود استفاده می کنند که البته به نکته درستی اشاره می کنند و متوجه شده اند که اکنون رقابت نه بر سر حضور بر سر دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور و … بلکه برای همان 15 درصدی است که فعلا برای آن فکری نشده است.

البته از هرکدام از زاویه دیدها می توان نتیجه ی متفاوتی گرفت از طرفی می توان گفت کنکور مدت هاست حذف شده است و افراد می توانند در هر رشته ای(نظری و مهندسی) که بخواهند تحصیل نمایند و در عین حال می توان گفت کنکور به این زودی ها حذف نمی شود، که همه این موضوع به دانشگاه و رشته بستگی پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.