نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سهميه منطقه سه بهتر است يا جانبازي زير ۲۵%

به طور کلي سهميه ها براي ايجاد شرايط نسبتاً يکسان براي تمام داوطلبان و شرکت کنندگان کنکور ايجاد شده و اعمال مي شوند.يعني هدف اصلي از قائل شدن سهميه براي برخي داوطلبان ايجاد شرايط عادلانه مي باشد به طوري که تمام افراد با توجه به شرايط زندگي و خانوادگي و محل تحصيل و زندگي و برخورداري از امکانات و … از شانس يکساني براي قبولي در رشته و دانشگاه انتخابي خود بهره مند گردند.
سهميه منطقه سه بهتر است يا جانبازی کمتر از 25%
 داشتن دانش کافي نسبت به اين موضوع که اولاً هر داوطلب تنها حق استفاده از يک نوع سهميه را دارد (حتي اگر شرايط استفاده از بيش از يک سهميه را داشته باشد بايد تنها يکي را انتخاب کند)، ثالثاً اينکه هر سهميه به چه شکل و به چه ميزان بر نتايج کنکور تأثير مي گذارد، باعث مي شود در شرايطي که داوطلبي امکان استفاده از دو سهميه ي مختلف را داشته باشد، با انتخابي آگاهانه از سهميه ي مؤثرتر در بهبود نتايج کنکور خود استفاده کند و فرصت خود را از دست نداده و به بهترين نحو از حق و حقوق خود برخوردار شود.
در اين مقاله قصد داريم به مقايسه ي دو سهميه ي مختلف يعني سهميه منطقه ي سه با سهميه ي جانبازي زير 25% بپردازيم. يعني با فرض اين مطلب که شخصي شرايط استفاده از هر دوي اين سهميه ها را دارد، مي خواهيم بدانيم انتخاب کدام سهميه براي او منطقي تر و مؤثرتر است.
در ابتدا لازم است بدانيم سهميه منطقه سه و سهميه 5% جانبازان هر کدام به چه معنا هستند، به چه مناطقي و يا چه کساني تعلق مي گيرند و شرايط استفاده از آن ها چگونه است.
سهميه منطقه سه مربوط به مناطقي مي شود که از لحاظ دسترسي به امکانات آموزشي و تحصيلي در ضعيف ترين حالت ممکن قرار دارند و مناطق محروم به حساب مي آيند. اما کدام شهرها و استان ها جزو منطقه ي سه محسوب مي شوند؟ اين سهميه به بوميان استان هاي ايلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، کهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان تعلق مي گيرد. ملاک تعيين منطقه نيز  محل سه سال آخر تحصيل داوطلب مي باشد.
سهميه پنج درصدي جانبازان زير 25% (از 1% تا 24%) که به جانبازان زير 25% و همسر و فرزندان آن ها تعلق مي گيرد، همچنين به افرادي که 6 ماه و يا بيشتر در جنگ حضور داشته اند و همسر و فرزندان آن ها نيز تعلق مي گيرد. نکته اي که بايد بدان توجه نمود اين است که اين سهميه به ساير بستگان اين افراد تعلق نمي گيرد و تنها همسر و فرزندان آن ها امکان استفاده از اين سهميه را دارند.
نکته اي که دانستن آن در اين مقايسه مي تواند به داوطلبان در تصميم گيري کمک کند اين است که مشمولين سهميه جانبازي زير 25% ميتوانند دست کم از تخفيف 30% مبلغ شهريه دانشگاه آزاد، دانشگاه پيام نور و دوره هاي شبانه ي دانشگاه دولتي برخوردار شوند.
نکته ي ديگر اينکه استفاده از سهميه ي منطقه سه تنها در صورتي امکان پذير مي باشد که داوطلب بوميِ شهر انتخابي باشد، اما سهميه جانبازان محدوديت منطقه اي و استاني نداشته و داوطلب در هر صورت از اين سهميه بهره مند مي گردد.
به طور کلي مي توان گفت سهميه ي جانبازي مزاياي بيشتري از سهميه منطقه سه دارد اما اين بستگي به شرايط شخص هر داوطلب دارد که با توجه به شرايط خود بهترين گزينه را انتخاب کند. زيرا ممکن است براي يک داوطلبِ بومي که مي خواهد در شهر خود به تحصيل بپردازد استفاده از سهميه ي منطقه ي سه انتخاب بهتري باشد و شانس بيشتري براي قبولي در رشته ي دلخواهش داشته باشد، اما براي داوطلب ديگري که مي خواهد در سطح وسيع تر و براي دانشگاه هاي پر متقاضي تر به رقابت بپردازد، سهميه ي 5 درصدي جانبازان زير 25% انتخاب منطقي تري باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.