نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تصمیم با شماست

وقتی روان‌پزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، پس از سه سال اسارت در اردوگاه­های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجه مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روان‌شناسی به نام «معنا درمانی» شد.

او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیان دیگر، نتیجه گرفت که انسان‌ها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند؛ مادام که در آن رنج و مشقت «حکمت » خاصی را درک کنند.
به عنوان مثال، اگر دو برادر همسان را به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند که کتک خوردنش جزیی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارایه ندهند، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی با اعتماد به نفس بالا، و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده‌ها و کینه‌ها تبدیل می‌شود.
کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است، اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن‌ «معنا» بخشد؛ یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه، خرُدتر و حقیرتر می شود.

در واقع اینکه چگونه با سختی‌ها و مشقت‌های زندگی کنار بیاییم و به آنها واکنش نشان دهیم،بسیار مهم است. می‌توانیم تصمیم بگیریم به سختی‌ها و مصایب اجتناب‌ناپذیر زندگی از منظر «معنا و حکمت» نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربه روحی و هر لطمه جسمی، تنومندتر، مقاوم‌تر و آگاه‌تر بیرون بیاییم؛ یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت، یک «قربانی منفعل» با حیاتی پر از غم باشیم.

* هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.