نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نگذارید که بی انگیزه شوید

تعطیلات نوروزی به پایان رسید. بسیاری از داوطلبان در این ایام بیش از استراحت و دید و بازدید به مطالعۀ دروس و رفع عقب ماندگی‌های درسی پرداختند. عده‌ای نیز خود را برای آزمون‌های آزمایشی جامع تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور یا سایر مؤسسات آموزشی آماده می‌کنند و امیدوارند که در این آزمون‌های آزمایشی، نتایجی بهتر از گذشته کسب کنند.

عده‌ای به نتایجی قابل قبول دست می‌یابند و عده‌ای دیگر نیز به آنچه انتظار داشتند نمی‌رسند. گروهی نیز متاسفانه دچار یاس و ناامیدی می‌شوند؛ زیرا از یک سو می‌دانند که فرصت زیادی تا آزمون سراسری باقی نمانده است و از سوی دیگر انتظار داشتند که آن همه مطالعه در تعطیلات نوروز، نتیجه‌ای بهتر از این داشته باشد. احساس یاس باعث می‌شود تا انگیزه درس خواندن را از دست بدهند و بعد از نوروز به جای جدیت بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، وقت خود را به بطالت بگذرانند و به درس و تست پشت کنند.
چه باید کرد؟
بی شک، تفاوت میان موفقیت و شکست، در بیشتر مواقع به دلیل توانایی ایجاد انگیزه است. این انگیزه است که باعث می‌­شود استقامت کنید و پیروزمندانه از خط پایان عبور کنید.
پیشنهادهای زیر می­تواند به شما کمک کند که انگیزه لازم را برای ادامۀ راه داشته باشید.
* به دوستان و نزدیکان خود بگویید که قصد انجام چه کاری را دارید؛ زیرا آشکار و اعلام کردن نقشه‌هایتان، برگشتن یا رها کردن آنها را سخت می­کند.
* کار را به گام­های کوچک، آسان و قابل دست­یابی تقسیم کنید.
* با یکی از جوانب کار شروع کنید و به اینکه چقدر انجام آن طول می‌کشد یا اینکه چگونه آن را تمام کنید، فکر نکنید؛ برای مثال، اگر در درس فیزیک ضعف ­دارید، به مجموعه مباحثی که بلد نیستید، فکر نکنید؛ چون حجم زیاد باعث می­شود که از مطالعه منصرف شوید؛ اما اگر فقط به مطالعه یک فصل یا یک مبحث فکر کنید، راحت‌تر از پس آن برخواهید آمد و بمرور خواهید دید که چقدر در آن درس پیشرفت خواهید کرد. یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید: «دست مرد است، چشم نامرد»؛ یعنی چشم، عظمت کار و حجم زیاد را می‌بیند و منصرف می­شود، اما دست اقدام می‌کند و موفق می‌گردد.
* به درسی فکر کنید که قبلاً آن را به کندی مطالعه کرده‌اید. چگونه آن را پیش بردید؟ آیا هیچ بخش از آن مطالعه برایتان رضایت بخش بود؟ آیا می­توانید از راهکارهایی مشابه برای پیشبرد شیوۀ مطالعۀ فعلی استفاده کنید؟
* لیستی از تکالیف و همچنین کارهایی که انجام داده‌اید، تهیه کنید. علامت زدن موارد انجام شده همیشه سبب افزایش اراده و انگیزه می‌شود.
*تعیین زمان پایان کار باعث متمرکز شدن ذهن ما می­شود و به ما حرکت می‌دهد و ما را متمرکز نگاه می­دارد؛ البته اگر زیاد تحت فشار زمان باشیم، افزایش اضطراب می­تواند مخرب باشد و روی عملکرد ما تاثیر منفی بگذارد یا حتی ممکن است که در مسیر حرکت یخ بزنیم و دست از عمل کردن برداریم؛ بنابراین، به نقطۀ پایان به شکل یک پایان مثبت برای رسیدن به هدفتان نگاه کنید، نه به صورت هیولایی که از دور پدیدار می­شود!
اگر به هر دلیل، در چند مرحلۀ کلیدی، کار از دستتان خارج شد و از برنامه عقب ماندید، علت را پیدا و ثبت کنید و یک تاریخ مشخص برای تکمیل برنامۀ خود تعیین کنید تا با آمادگی و روحیه ای بهتر، دوباره شروع کنید.

* وقتی بی حوصله هستید و انگیزه لازم را ندارید، راست بنشینید و لبخند بزرگی بر چهره بنشانید؛ خواهید دید که واقعاً شادتر می­شوید؛ بنابراین، به جای اینکه به دنبال انگیزه و اشتیاق برای مطالعه کردن باشید، خود را مشتاق و شاد نشان دهید؛ خواهید دید که اشتیاق لازم ایجاد می­شود.

* هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.