نتایج در این بخش نمایش داده می شود

منو تنها نزار

این روزها برای فرزند شما دوران سختی است؛  نه‌تنها درس خواندن باعث خستگی و کلافه شدنش میشود بلکه دانستن این موضوع که تلاش‌ های این روزها  آینده‌اش را رقم میزند هم اضطراب زیادی برایش ایجاد میکند. در این شرایط خیلی مهم است که برای فرزندتان همراه خوبی باشید. این روزها در شرایطی هستید که فرزندتان احتمالا زمان و انرژی زیادی را صرف درس خواندن کرده است. خیلی اوقات ممکن است دانش‌آموزان دراین شرایط از درس خواندن خسته شوند و به اصطلاح تسمه پاره کنند.  همانطور که گفتیم این مساله ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. یکی از مهمترین دلایل این است که او  میداند این  لحظه ها برای آینده‌اش چقدرسرنوشت‌ساز است و این موضوع اضطرابش را بیشتر میکند. از طرفی درس خواندن به مدت طولانی  میتواند بسیار خسته کننده باشد. برای خیلی از دانش‌آموزان درس خواندن در این روزها چیزی شبیه مسابقه دو است و خودشان را موظف میدانند که با آخرین سرعت و تا آخرین قطره انرژیشان بدوند. اصطلاح  مسابقه دو برای شرایط  کنکوریها تشبیه مناسبی است اما باید در رابطه با این مسابقه چند نکته آخرین  قطره انرژیشان بدوند. اصطلاح مسابقه دو برای شرایط  کنکوریها تشبیه مناسبی است اما باید در رابطه با این مسابقه چند نکته  را در نظر میگیریم:

کنکور شبیه دوی استقامت است نه دوی سرعت :

درست است که برای شرکت در رقابتی سنگین مثل کنکور دانش‌آموزان باید خوب زیاد درس بخوانند اما نکته مهم‌تر این است که بدانند استمرار و ادامه دادن  به درس خواندن از سریع درس خواندن مهم تر است بنا بر این  اگر احساس می‌کنید که خسته و بی‌انگیزه شده است، او را برای ادامه راه تشویق و یادآوری کنید که چقدر ادامه دادن به درس خواندن مهم است.

مطمئن شوید که به اندازه کافی میخوابید:

پژوهش ها نشان داده است که خواب خوب و کافی باعث تثبیت مطالب یادگرفته‌شده در ذهن می‌شود در زمان خواب مغز کاری شبیه مرور و دسته بندی اطلاعات را  انجام میدهد  بنابر این مطمعن شوید که فرزندتان به قدر مافی و در شرایط خوب می‌خوابد  زیرا  خواب خوب و کافی انرژی لازم برای ادامه راه را برایش فراهم میکند .

برایش تفریح سالم فراهم کنید :

یکی‌از دلایلی‌ که بسیاری از دانش‌آموزان پس‌از مدتی‌از درس خواندن خسته می‌شوند این است که‌ در دوران درس‌خواندن تمام تفریحاتی که داشته‌اند را حذف می‌کنند.در‌این شرایط مغز با کمبود برخی مواد شیمیایی مواجه می‌شوند که‌ در‌حین تجربه‌ لذت ترشح می‌شود.
این کمبود خودش را‌با علائم خستگی، افسردگی و گاهی پرخوری نشان می‌دهد. بسیار مهم است که فرزندتان را تشویق کنید درطول درس‌خواندن برای چند ساعت درهفته یک فعالیت خوشایند انجام دهد. این کار باعث می‌شود دیرتراز قبل از درس خواندن خسته شود.

به تفاوت‌های فردی احترام بگذارید:

با فرزندتان درباره شرایطی که درآن بهترین بازده را دارد، صحبت کنید. ببینید فرزندتان درچه شرایطی بهتردرس می‌خواند؛ آیا شب ها بهتراز روزها درس می‌خواند؟ دراین صورت ممکن‌است یکی‌از دلایل خستگی‌اش این باشد که تلاش می‌کند خود را با یک برنامه بیرونی ناسازگار باخودش وفق دهد، مهم است که به او کمک کنید بهترین راه وروش منحصر‌به فرد خودش را پیدا کند.

با اوهم‌فکری کنید :

خیلی‌ مهم است که دراین مرحله زمانی را برای‌این اختصاص دهید که همراه با فرزندتان راهی‌را که تا به حال آمده‌اید، مرورکنید. ازاو بپرسید چطورمی‌توانید بیشتر کمکش کنید؛ آیا سروصدای خانه زیاد است؟ آیا دوروبرش زیادی خلوت است؟ چه تغییراتی درمحیط  و شرایط خانه می‌تواند برای‌بهتر درس خواندن کمکش کند؟ مهم است که از خودش‌ در‌این‌باره‌ بپرسید.

نقاط ضعف فرزندتان را پیدا کنید :

با همکاری فرزندتان این موضوع را بررسی کنید که‌چه چیزی ممکن است باعث خستگی و افت عملکردش شده‌باشد. اگر مشاور یا رابط تحصیلی دارد، از‌اوهم دراین مورد بپرسید؛ چه چیزهایی باعث می‌شود که تمرکزش کم شود ؟ علائم اضطراب را چک کنید و درصورت لزوم بررسی کنید که برای برطرف کردن این موانع چه کار باید کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.