نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم

وسواس مطالعاتی و کم آوردن وقت
«چند وقتی هست که شروع به درس خوندن کردم اما هر چیزی رو که میخونم حس می‌کنم یادم رفته و باید به عقب برگردم و دوباره بخونمش؛ به همین دلیل خیلی زمان روی یک مبحث میذارم و وقتم از دست میره. چیکار کنم؟»
دوستان کنکوری ! به اتفاق بالا که برای بعضی از دانش‌آموزان میفته اصطلاحاً وسواس در مطالعه گفته میشه؛ اما جای نگرانی نیست. این مقاله را تا انتها بخونید و با به کار گیری راهکارهای عالی اون وسواس مطالعاتی خودتون رو تا حد ممکن کنار بذارید.
برای اینکه با وسواس در مطالعه مقابله کنید، راهکار های ساده ای وجود دارد:
کمک دانش‌آموز به خودش
هیچ شخصی به اندازه شما نمیتونه در رفع این مشکل بهتون کمک کنه. شما باید تصمیم بگیرید که با استفاده از روش‌های درست یکبار برای همیشه این مشکل رو از بین ببرید
بازیابی مطالب به جای بازخوانی
شما به جای اینکه مدام بر روی یک مطلب یا یک صفحه از کتاب درسی کلید کنید و خودتون رو اذیت کنید، میتونید با مرورهای منظم و از قبل تعیین شده مطالب رو مجدد بازیابی کنید. برای اینکه بتونید این کار رو هرچه راحت تر انجام بدید، باید برای درس‌های مختلف خلاصه نویسی کنید. خلاصه‌ها بهترین ابزار برای مرورهای شما در بازه های زمانی تعریف شده هست.
بالا بردن قدرت تشخیص نکات مهم
مطمئنن تو هر فصل از کتاب درسی، مباحثی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستن و طراحان سوالات کنکور سراسری توجه بیشتری به این مباحث دارن. شما باید به جای تکرار مطالب حاشیه ای تمرکر خودتون رو بر روی این مباحث مهم بذارید و با مرور این بخش‌های مهم کلیت هر فصل رو برای خودتون بازیابی کنید.
خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری از مطالب
خلاصه نویسی به شما کمک میکنه با دقت و تمرکز بیشتری مباحث رو مطالعه کنید و همواره به دنبال پیدا کردن مهم ترین و کلیدی ترین مباحث باشید. در کنار خلاصه برداری، حاشیه نویسی هم میتونه تاثیر به سزایی در مطالعه شما داشته باشه. حاشیه نویسی برای درس هایی مثل زیست شناسی و شیمی میتونه خیلی مفید باشه. این دو از بهترین ابزارها، برای مرور سریع شما در هر درسی خواهند بود که در آزمون‌های جامع و همچنین دوران جمع بندی کمک زیادی به شما خواهند کرد.
پرهیز از تکرار زیاد
تکرار زیاد مطالب هیچ کمکی به شما نمیکنه، فقط زمان و انرژی شما رو میگیره و نتیجه اون یاس و نا امیدی هست. به جای اینکه دوباره به سراغ مطلب برید، از خودتون پرسش‌هایی از متن بپرسید؛ اگر تونستید به درستی پاسخ بدید جایی برای نگرانی نیست. با این تمرین میتونید این عادت وسواس رو تا حد زیادی کنار بذارید.
تست زدن و حل نمونه‌ سؤال
تست زدن هم به تسلط شما کمک میکنه و هم به شما نشون میده کدوم مباحث از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستن. بنابراین به شما توصیه میکنیم به جای تکرار کردن مباحث، زمان خودتون رو به تست زنی اختصاص بدید. حتما در نظر داشته باشید که تست‌های مهم و تست‌هایی رو که اشتباه پاسخ میدید رو علامت دار کنید تا با زدن مجدد اون‌ها نکات مهم برای شما مرور بشن.
مشخص کردن تعداد صفحه و زمان برای مطالعه
شما اگر قبل از شروع به مطالعه مطالب، زمان تعیین کنید و خودتون رو متعهد کنید که در زمان مشخص، مطالعه یک مبحث خاص رو به پایان برسونید خیلی کمتر دچار وسواس مطالعاتی میشید و راحت تر میتونید این عادت بد رو ترک کنید. در کنار مشخص کردن ساعت، حتما تعداد صفحاتی که مایلید مطالعه کنید رو هم مشخص کنید.
اعتماد به خود
به خودتون اعتماد داشته باشید و با جرئت به خودتان بگید که من این مطلب رو یاد گرفتم و دیگر نیازی به دوباره خوندن اون نیست و اگر خیلی شک داشتید، میتونید سوالاتی  مطرح کنید در مورد موضوع و اگر به اون ها جواب دادید نشون میده مطالب رو خوب یاد گرفتید و نیاز به مطالعه مجدد نیست.
برای اینکه در مطالعه دچار وسواس نشید بهتر هست که یک مبحث رو به این شکل مطالعه کنید:
  1. در ابتدای شروع مطالعه‌ی هر مبحث، مدت‌زمان اون رو هم مشخص کنید؛ یعنی به طور مثال با خودتون قرار بزارید که ۱۷ صفحه از کتاب شیمی دوم رو در یک ساعت بخونید. اگر با گذشت نیم‌ ساعت ۷ صفحه پیش رفته بودید بدونید که باید در نیم‌ساعت باقی‌مانده ۱۰ صفحه‌ی بعدی رو حتماً مطالعه کنید.
  2. اگر این فرض ذهنی رو دارید که برای همان دور اول که یک مبحث رو میخونید باید تمام مطالب آن قسمت رو دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه هست؛ زیرا وقتی می‌خواهید با یک دور (همان دور اول) تمام مطالب رو یاد بگیرید، هم وسواس پیدا می‌کنید و هم یک مبحث کم‌حجم از شما مدت‌زمان زیادی رو خواهد گرفت. پس تصمیم بگیرید که یک مبحث رو در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید. برای مثال این روش در مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی بسیار کارآمد است.
  3. در صورتی که از ماژیک های‌لایت استفاده می‌کنید در دور اول نکات مهم و عناوین رو حتماً رنگ کنید.
  4. بعد از پایان هر دور مطالعه‌ی یک مبحث ۱۰ الی ۲۰ تست منتخب از آن مبحث بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.