نتایج در این بخش نمایش داده می شود

پزشکی بدون کنکور ، از شایعه تا واقیعت …

پزشکی بدون کنکور از شایعه تا واقعیت !!! یکی از متداول ترین سوالاتی که برای همه مردم (و نه فقط داوطلبان کنکور) پیش میاد اینه که آیا می توان بدون کنکور وارد رشته های پزشکی شد یا خیر سوالی که مدام بچه ها میپرسن از ما اینه که پزشکی بدون کنکور داریم؟؟
شاید نبود یه مقاله جامع و کلی باعث شکل گیری این  سوالات میشه همونطور که خیلی از بچه ها از ما میپرسن که همه سایت هارو گشتیم ولی آخرشم نفهمیدیم چی شد!! ما تو این مقاله خیلی پرگویی نمی کنیم و کاملا دقیق ومنطقی و جمع و جور مقصود رو بیان می کنیم.
رشته های بدون کنکور گروه پزشکی
در ابتدا و قبل از هر چیز لازمه بدونین الان که داریم این مقاله رو می نویسیم برای سه تا رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در هیچ کجای کشور و هیچ دانشگاهی اعم از پردیس، آزاد و.. پذیرش بدون کنکور نداریم و همه داستان از طریق آزمون سراسری هست اما برای رشته ها زیر بدون کنکور داریم اول بدونین چه رشته هایی هستن  تا تو قسمت بعدی بگیم چه دانشگاه هایی بر میدارن

کاردانی اتاق عمل، کاردانی هوشبری، کاردانی مامایی، کاردانی علوم آزمایشگاهی، کاردانی تکنسین سلامت دهان
کاردانی دامپزشکی، کاردانی تجهیزات فنی اتاق عمل، کاردانی آزمایشگاه تشخیص پزشکی، گیاه‌پزشکی، مهندسی پزشکی

این ها رشته هایی هستند که تو سال ۱۳۹۵ بدون کنکور میتوان ثبت نام و تحصیل کرد اما اینکه چه دانشگاه هایی این رشته هارو دارند مهم است
۱) دانشگاه های علوم پزشکی (دولتی)
شاید این یه کم عجیب باشه واستون که دانشگاه های علوم پزشکی هم بدون کنکور تو اینجور رشته های پرطرفدار پذیرش داشته باشند ولی عجیب تر باید بگیم که این رشته ها در دانشگاه های علوم پزشکی دوره روزانه هستند یعنی تحصیل رایگان!! پس میشه حتی بدون دادن شهریه و بدون دادن کنکور تو رشته های گروه پزشکی وارد شد اما یه سری شرط های دیگه گذاشتن تو این رشته ها که ممکنه یه مقدار مشکل ایجاد بکنه که توصیه اکید میکنم قبل از اینکه بخواهید هر تصمیمی راجع به این گروه بگیرید به این موارد توجه بکنید:
الف) این رشته ها فعلا فقط در مقطع کاردانی بدون کنکور هستند و کارشناسی پیوسته شون بدون کنکور نیست یعنی شما مستقیم نمی تونید بدون کنکور لیسانس بگیرید!!
ب)این رشته ها در دانشگاه های علوم پزشکی و مقطع کاردانی نیمه متمرکز هستند یعنی با توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان (معدل دیپلم) بچه ها را گزینش می کنند و دعوت به مصاحبه می کنند پس برای تحصیل در این رشته ها باید از سد مصاحبه هم عبور بکنید.
ج) این رشته ها در سال ۹۵ حالت  بومی گزینی داشت یعنی شما فقط ملزم بودین استان خودتون رو انتخاب بکنید بومی هم به این معناست که شما سه سال آخر دبیرستان رو در آنجا بوده باشین یا اگر سه سال آخردبیرستان تون باهم متفاوته محل تولدتون رو به عنوان استان بومی شما در نظر می گیرند.
د) اما شاید مهم ترین ویژگی رشته های کاردانی بدون کنکور گروه پزشکی تعهدی بودن اونا باشه به این مفهوم که شما باید تعهد بدین که به ازای سه برابر طول دوره تحصیلتون (که اگر خرابکاری نکنین و به موقع تموم کنید میشه ۶ سال)  در استان خودتون برای مراکز وابسته به وزارت بهداشت خدمت بکنید و نکته مهم قضیه هم اینه که شما در طول این مدت تعهدتون حق ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رو ندارید و حتما باید تعهدتون تموم بشه بعد ادامه تحصیل بدین.
ه) این رشته ها شرط سنی هم داشتن امسال یعنی در سال ۹۵ خانم ها باید حداکثر سن مجازشون واسه شرکت تو این رشته ها ۲۵ سال تمام می بود و برای آقایون هم باید ۲۷ سال تمام می بود(البته با احتساب دو سال خدمت سربازی)
مجموعه رشته های ارائه شده در دفترچه ۹۵: کاردانی علوم آزمایشگاهی، کاردانی هوشبری، کاردانی تکنسین سلامت دهان، کاردانی مامایی، کاردانی بهداشت محیط، کاردانی مدارک پزشکی
نکته: برای اطلاع از این موضوع که  در سال ۹۵ کدام رشته در کدام استان ارائه شده است می توانید  سوال خود را در ذیل این مطلب با مشاوران حامی  مطرح کنید.
مطلب پیشنهادی ۱
برای اطلاع از تحصیل رایگان در رشته های پزشکی (ضوابط داوطلبان تحصیل مجدد) به مقاله “تحصیل رایگان در رشته های پزشکی (ضوابط داوطلبان تحصیل مجدد)” مراجعه نمایید.
۲) دانشگاه آزاد اسلامی
در چند سال گذشته دانشگاه آزاد تقریبا هر رشته ای رو که می تونسته بدون آزمون ارائه داده و توی همه رشته ها پرطرفدار گروه انسانی و گروه ریاضی پذیرش بدون آزمون داره اما برای رشته های گروه پزشکی (اعم از پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های پیراپزشکی) در هیچ واحدی پذیرش بدون کنکور نداره اما دوتا رشته داره که فقط لفظ پزشکی روی اونا هست و بدون آزمون هم پذیرش داره اونم رشته ی مهندسی پزشکی و گیاه پزشکی و کاردانی دامپزشکی هست که بدون کنکور دانشجو می گیره. همین !!
مطلب پیشنهادی ۲
برای آشنایی با تفاوت رشته های با کنکور و بدون کنکور داشنگاه آزاد به مقاله “تفاوت رشته های با کنکور و بدون کنکور داشنگاه آزاد” مراجعه نمایید.
مطلب پیشنهادی ۳
برای اطلاع از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد به مقاله “ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد” مراجعه نمایید.
۳) دانشگاه جامع علمی کاربردی
دانشگاه علمی کاربردی درسته که از لحاظ اعتبار مدرکی یه کم جایگاه پایینی داره ولی از لحاظ تنوع رشته‌ سطح قابل قبولی داره که همشونم بدون کنکور هستند و به راحتی میشه وارد اونا شد. حالا چون این مقاله راجع به رشته های پزشکی بدون کنکور هست کاری به بقیه رشته ها نداریم. دانشگاه علمی کاربردی مقطع کارشناسی پیوسته نداره و فقط کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته داره یعنی شما باید اول با اتکا به مدرک دیپلمتون کاردانی بگیرید و بعد از اون دوباره ثبت نام کنید برای کارشناسی ناپیوسته و گرفتن مدرک لیسانس.
دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته های زیر را مرتبط با پزشکی دارد:

الف) تجهیزات فنی اتاق عمل
ب) تجهیزات فنی آزمایشگاه تشخیص پزشکی
ج) تجهیزات آزمایشگاه پزشکی- تجهیزات کنترل عفونی و استریلیزاسیون

مطلب پیشنهادی ۴
برای آشنایی با رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی به مقاله “رشته های بدون کنکور دانشگاه های علمی کاربردی” مراجعه نمایید.
مطلب پیشنهادی ۵
برای اطلاع از زمان ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی به مقاله “ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چند بار در سال و درچه زمان هایی انجام می شود؟” مراجعه نمایید.
سوالات متداول کاربران
سامیار: آیا این گونه تحصیل برابر است با استخدام در وزارت بهداشت؟

هرگز وزارت بهداشت چنین حرفی رو نزده ک استخدام میکنه اما در طول مدت تعهدتون به شما حقوق میده مطابق تعرفه خود وزارت بهداشت

جواد: اگه تا کاردانی رشته ی نیمه متمرکزی بخونی میشه برخلاف تعهد ی که دادی دوباره کنکور داد؟

اگردانشجو باشین و انصراف بدین و بار اولتون باشه که انصراف میدین (تاکید میکینم بار اول) می تونین مجددا کنکور بدین اما اگر درستون تموم شده باشه باید تعهدتون تموم بشه تا مجددا بتونید کنکور بدین در ضمن شما ک آقا هم هستید در صورت کنکور مجدد به مشکل نظام وظیفه هم برمیخورید این مشکل واسه وقتیه که شما درستون تموم بشه و بخواید دوباره کنکور بدین اما اگر بحث انصراف باشه و بار اول هم باشه مشکل نظام وظیفه وجود نداره.

شازی: یعنی با این حساب یکی بخواد لیسانس دامپزشکی بگیره بعد از کار دانی باید ۳ سال کاردانی رو که تموم کرد ۳ سالم واسه کار کنه بعد اقدام کنه برای امتحان دادن واسه لیسانس گرفتن؟
دقت داشته باشین اون مقطع از دامپزشکی که دوره دکتری عمومی محسوب میشه فقط با آزمون هست و شما فعلا در سال ۹۵ نمی تونید با این مدارک کاردانی بدون کنکور در دوره دکتری عمومی ادامه تحصیل بدین در واقع تنها راه گرفتن دکتری عمومی دامپزشکی کنکور سراسری تجربی هست و این مقاطع کاردانی هم گرچه اسم دامپزشکی دارند ولی با اون دوره متفاوت هستند.
  • حامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.