نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بهترین روش خواندن درس زیست شناسی آزمون سراسری گروه علوم تجربی

با هر سطح تحصیلی و آمادگی که هستید، یک روش مطالعه خاص رو باید در پیش بگیرید. اینجا بهتون میگیم که با هر سطح آمادگی، چطوری باید درس زیست شناسی رو برای آزمون سراسری گروه علوم تجربی مطالعه کنید.

رویای من اینه …،

نه، دنیای بی کینه نیست! رویای من اینه که زیست رو تو کنکور صد بزنم. می فهمی صد. اما زیست رو چطوری بخونیم؟ اصول خوندن زیست چیه؟ از چه میانبری استفاده کنیم که زیست رو صد بزنیم؟ اصلاً میشه قرصش رو داشته باشیم تا روز کنکور بخوریم و بدون خوندنش صد بزنیم؟

واسه این درس اگه دنبال قرص خوردن هستید، شما دکتر نمیشید؛ بلکه باید برید پیش دکتر تا بهتون قرص بده تا خوب بشید. اما بپردازیم به اصل مطلب. اصول خوندن زیست در سه کلمه خلاصه میشه: روش مات. مات یعنی مفهومی، ارتباطی و ترکیبی. با این روش می تونید درس زیست رو مات کنید. باید یک نوع تکنیک خاص رو توی درس خوندتون استفاده کنید تا بتونید هم مفهومی بخونید و هم ارتباطات بین مطالب مختلف رو کشف کنید و در نهایت این ارتباطات رو به هم بچسبونید. علاوه بر این که این اصول ثابت هستند، چیزهای دیگه هم در این امر دخالت دارند. مثلاً یک نفر زیست رو دوست داره و از زمان دبیرستان خوب خونده و یک نفر زیست رو دوست نداره و زمان دبیرستان هم ناپلئونی پیش رفته.

کسانی که در درس زیست شناسی مهارت دارند و با عشق تمام این درس رو خوندند.

این افراد باید در ابتدا سعی کنند خط به خط کتاب رو نکته به نکته و مو به مو بخونند. نکته به نکته یعنی این که نکات مهم رو ببینند و خوب یاد بگیرند و مو به مو یعنی اینکه به واژه هایی مثل “و”، “یا”، “برخی”، “بعضی”، “ها”، “ترین” و حتی ویرگول ها توجه کنند. تمامی شکل ها و فعالیت ها و نمودارها رو باید از بالا تا پایین بررسی کنند و نکته برداری کنند. برای نکته برداری و یادداشت برداری، دفتر جداگانه نداشته باشند و تو خود کتاب این کار رو انجام بدن. باید تمام زوایا و گوشه های کتاب پر از یادداشت برداری بشه. بعد از خوندن اون فصل پیشنهاد اکید میشه که حتماً تستها رو بزنند و نکات تستی رو به بقیه یادداشت ها اضافه کنند. همراه با مرور باید کتاب تموم بشه. یعنی فقط نخونید و برید جلو بلکه دائماً مرور کنید. خیلی مرور کنید. بعد از تموم شدن این پروسه خطیر و البته زمانبر، نوبت میرسه به خوندن کل کتاب. حالا باید تمام فصلهای اون کتاب رو در صورت وجود ارتباطات کوچیک، به هم وصل کنید. اگر نکته ای درباره فلان عضو بدن اومده و در یه فصل دیگه اسمی از همون عضو اومده باید اونها رو به هم مرتبط کنید. بعد از اتمام هر کتاب و همچنان مرور های مستمر، شما فاز ارتباطی رو هم تموم می کنید و حالا باید برید تو فاز ترکیبی. فاز ترکیبی یعنی وحدت هر سه کتاب با هم. باید هر سه کتاب رو حالا ترکیبی بخونید. در قسمت قبل ارتباطات رو مشخص کردید و حالا باید همه رو به هم بچسبونید. حالا شما درسهایی به نام زیست 2 و 3 و پیش ندارید، بلکه درسی دارید به نام زیست شناسی. به این عمل می گن رسیدن به عرفان در درس زیست شناسی!

اما یک موضوع مهم. اینایی که گفته شد مخصوص خوندن خود درس بود. باید تستها رو چجوری بخونیم؟ برای خوندن تستها باید به نحو زیر عمل کنید:

در فاز اول تست زنی، شما تست می زنید تا نوع خوندنتون بر مبنای تفکر طراح نظم پیدا کنه و نکات تستی رو به یادداشتهاتون اضافه کنید.

در فاز دوم تست زنی، شما تست می زنید تا بیشتر مطالبی که خوندید مرور بشه. شما باید همزمان با مرور درسها، تستها رو هم مرور کنید. بعد از این مرحله، باید تستها رو عمقی تر بزنید. پس تا الان داشتیم چی کار می کردیم؟ تا الان داشتید با جو تست آشنا و سپس همگام می شدید. از اینجا به بعد شما در نقش طراح و آنالیزور تست هستید. در اینجا باید گزینه های غلط رو هم بررسی کنید تا کل مطالب تو ذهنتون مرور چندین باره بشه. شما باید برای گزینه های غلط سؤال پیدا کنید و یا دلیل غلط بودن اون رو برای خودتون توضیح بدید.

در برنامه ریزی 3گام دقیقاً چنین مدل مفهومی، ارتباطی و ترکیبی برای این درس به کار برده شده تا گام به گام جلو برید و سردرگم نشید.  مرورهای مکرر و لایتنری در این سیستم، حتی مرور شما رو هم منظم می کنه. همچنین بزرگترین اشتباه بچه های تجربی اینه که زمانی برای ریاضی و فیزیک نمی ذارن و کل زمان رو می ذارن روی زیست.

منبع : 3 گام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.