نتایج در این بخش نمایش داده می شود

آیا امکان تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور وجود دارد؟

رشته مامایی از زیرمجموعه‌ های گروه علوم پزشکی محسوب است که نقش های بسیار گسترده‌ای از جمله نقش مشاوره‌ای،حمایتی،‌درمانگری آموزشی، مراقبتی، و تحقیقاتی در زمینه ارتباط مادر با کودک دارد و تحصیل در رشته پر طرفدار مامایی باعث شده است که علاقه مندان به این رشته به دنبال آگاهی از شرایط تحصیل بدون کنکور در این رشته باشند و این سوال برایشان بوجود بیاید که آیا امکان تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور وجود دارد یا خیر؟! خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است و برخلاف اینکه تحصیل در رشته های پزشکی بدون کنکور و دندانپزشکی بدون کنکور صحت ندارد، تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور امکان پذیر است اما شرایط خاص خودش را دارد.دانشگاه علوم پزشکی در مقطع کاردانی در صورت داشتن شرایط لازم که در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد، به صورت بدون کنکور اقدام به پذیرش داوطلبان می نماید.بنابراین امکان تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته در دانشگاه علوم پزشکی به صورت بدون کنکور و دریافت مدرک کارشناسی (لیسانس) به صورت بدون کنکور وجود نخواهد داشت.
شرایط تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور در دانشگاه های علوم پزشکی
  • تحصیل در رشته های بدون کنکور در دانشگاه های علوم پزشکی فقط در مقطع کاردانی امکان پذیر است نه مقطع کارشناسی.
  • بومی بودن.داوطلبان نظام جدید باید یکی از 3 سال محل اخذ مدرک تحصیلی شان ،2 سال آخر دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی را ارائه دهند و داوطلبان نظام قدیم یکی از 3 سال آخر دبیرستان و یا هنرستان را ارائه دهند.( امسال محل اخذ دیپلم هم به عنوان استان بومی محسوب می شود).
  •  امکان ثبت نام برای متقاضیان تحصیل مجدد شامل دانش آموختگان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی، دکتری حرفه ای و دکترای تخصصی وجود ندارد ولی دانش آموختگان در صورت پرداخت شهریه ی مربوطه امکان شرکت در دوره را خواهند داشت .
  • به دلیل نیمه متمرکز بودن رشته های دانشگاه علوم پزشکی،پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی و انجام مصاحبه صورت می گیرد.داوطلبان  باید جهت پذیرش آمادگی لازم را برای مصاحبه بدست آورند.
  • داوطلبان پذیرفته شده باید تعهد خدمت خود را جهت پذیرفتن شرایط تعهد خدمت که 3 برابر مدت تحصیل آنها می باشد به دانشگاه محل قبولی خود ارائه دهند.(البته این مشمول شهریه پردازان دوره فراگیر نمی شود).
  • حداکثر سن مجاز برای خانم ها 25 سال تمام و برای آقایان 27 سال  از شرایط سنی تحصیل در رشته های بدون کنکور در این دانشگاه می باشد.(با احتساب دو سال خدمت سربازی).
  • داوطلبان پس از پایان دوره تعهد خدمت امکان ادامه تحصیل را خواهند داشت.
  • عدم دارا بودن نقص عضو و تایید شدن از نظر سلامت روحی روانی.
شرایط تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد
از دیگر سوالات متداولی که در خصوص رشته مامایی توسط داوطلبان پرسیده می شود این است که آیا امکان تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد ؟ یا خیر. تحصیل در رشته پرستاری بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای داوطلبان دارای شرایط استعداد درخشان امکان پذیر است.
داوطلبانی که قصد ثبت نام در رشته مامایی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد را دارند باید با به همراه داشتن مدارک به مرکز استعداد درخشان دانشگاه خود مراجعه نمایند.زمان این کار معمولا 1 یا 2 ماه پیش از اعلام نتایج آزمون ارشد وزارت بهداشت خواهد بود که قبل از آن مرکز سنجش اعلام خواهد کرد.نتایج کارشناسی ارشد مامایی بدون کنکور همزمان با نتایج آزمون کارشناسی ارشد پزشکی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.شرایط تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر می باشد:
  • 1% داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺮﺗﺮ ﻫﺮ رﺷﺘﻪ ﺑﺎ ورودی ﻣﺸﺘﺮک در ﻫﺮ داﻧﺸﮕﺎه در ﭘﺎﯾﺎن ﻫﺮ ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (ﺣﺪاﻗﻞ ﯾـﮏ داﻧﺸـﺠﻮ ) ﺑﻪ ﺷﺮط ﮐﺴﺐ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻌﺪل 18/5 ﺑﺮای دوره ﮐﺎرداﻧﯽ، ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻌﺪل 18 ﺑﺮای دوره ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺑﺮای ﻣﻘـﺎﻃﻊ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﮐﺴﺐ ﻣﻌﺪل 17 ﯾﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ در آن ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ.
  • داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﻮرای ﭘﮋوﻫﺸﯽ داﻧﺸﮕﺎه و ﺑﺮ اﺳﺎس دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻠﯽ ﮐـﻪ از ﺳـﻮی ﻣﻌﺎوﻧـﺖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻓناوری وزارت ﺗﺪوﯾﻦ و ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ اﺑﻼغ ﻣﯽ ﺷﻮد.
نحوه پذیرش استعداد های درخشان رشته مامایی بدون کنکور در مقطع ارشد 
نحوه رتبه بندی و پذیرش افراد واجد شرایط استعداد درخشان به این صورت است که مرکز سنجش وزارت بهداشت بر اساس اولویت از بالاترین امتیاز (امتیاز توسط دانشگاه اعلام می شود) اقدام به پذیرش افراد متقاضی البته در صورت داشتن ظرفیت می نماید. همچنین در صورتی که امتیاز دو یا چند نفر کاملا یکسان باشد، معدل متقاضیان در رتبه بندی آنها لحاظ خواهد شد.
رشته محل هم از دیگر عوامل موثر در پذیرش متقاضیان خواهد بود.به عنوان مثال در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی تهران بخواهد اقدام به پذیرش 2 تن از دانشجویان در رشته مامایی به صورت بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد نماید، فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران که خواستار تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور در مقطع ارشد هستند حتی اگر امتیاز آنها پایین تر باشد باز هم در اولویت خواهند بود.
ضمن اینکه نحوه پذیرش داوطلبان در رشته مامایی به صورت بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها متغیر می باشد. به عنوان مثال اگر در رشته مامایی، چند دانشگاه علوم پزشکی از طریق آزمون ارشد وزارت بهداشت، دانشجوی مامایی پذیرش می کنند، معمولا 1 یا 2 نفر را علاوه بر افراد سهمیه آزاد، به صورت بدون کنکور و براساس اعلام اسامی آنها از سوی مرکز سنجش وزارت بهداشت، پذیرش خواهند کرد.
متقاضیان علاقمند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مامایی بدون کنکور، به دلیل نداشتن هیچگونه تداخلی می توانند در بهمن ماه در آزمون ارشد رشته علوم مامایی (کنکور ارشد وزارت بهداشت) نیز ثبت نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.