نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تا شروع سال تحصيلي چه کار کنيم؟

بعد از اعلام نتايج اوليه آزمون سراسري و انتخاب رشته، اکثر شما داوطلبان عزيز، اگر انتخاب رشته درست و خوبي کرده باشيد، از الان منتظر هستيد تا خودتان را در رشته دلخواه و دانشگاه مورد نظرتان ببينيد و حتماً براي رسيدن اين زمان لحظه شماري مي‌کنيد. ضمن تبريک به شما، بايد به آن دسته از داوطلبان عزيز که رتبه خوبي کسب نکرده و تصميم گرفته‌اند تا با تجربه‌هايي که از آزمون سراسري 95 کسب کرده‌اند، با آمادگي بهتر و بيشتري در کنکور سال آينده شرکت کنند هم به خاطر اين تصميم عاقلانه تبريک گفته و براي آنها آرزوي موفقيت روزافزون کنيم.
افرادي که مي‌خواهند در آزمون سراسري سال آينده شرکت کنند بايد پس از رفع خستگي و يک برنامه‌ريزي دقيق و درست، دوباره با تکيه بر نقاط قوت و ضعف خود شروع به مطالعه کنند، اما گروه ديگر تقريباً بيست و چند روز وقت دارند تا به دور از استرس‌هاي مطالعه و امتحان، از وقت خود به هر شيوه‌اي که علاقه‌مند هستند استفاده کنند. مي‌خواهيد روزهاي باقي مانده تابستان را چگونه بگذرانيد؟ احتمالاً گروهي پاسخ مي‌دهند که: «مي‌خواهم با خيال راحت تفريح کنم يا بيشتر بخوابم با دوستانم باشم» و پاسخ‌هاي ديگري از اين دست. گرچه تصميم‌گيري براي گذراندن اين اوقات با خود شماست و شما بهتر مي‌دانيد که نياز روحي و جسمي شما پس از يک دوره پيوسته مطالعه و آمادگي براي کنکور چيست، اما در اينجا پيشنهادهايي براي شما عزيزان داريم که در صورت تمايل مي‌توانيد همه يا بعضي از آنها را به کار بريد.
الف- زماني را به ورزش کردن اختصاص دهيد
اگر در ميان شما داوطلبان عزيز کساني هستند که علي‌رغم توصيه مشاوران به ورزش کردن در زمان آمادگي براي کنکور، وقتي را براي اين کار اختصاص نمي‌داده‌اند، اين زمان بهترين اوقات براي ورزش کردن است؛ چون شما مي‌توانيد پس از يک دوره مطالعه و کار سخت فکري و احتمالاً استرس‌هاي ناشي از کنکور، اوضاع جسمي و روحي خود را با ورزش به طور چشمگيري تغيير دهيد و شرايط بهبودي‌تان را فراهم آوريد.
فوايد ورزش کردن
1- کمک مي‌کند که بهتر و راحت‌تر بخوابيد؛
2- باعث مي‌شود که ديرتر پير شويد و از مرگ نابهنگام هم جلوگيري مي‌کند؛
3- مفصل‌ها، استخوان‌ها و ماهيچه‌هاي شما را سالم‌تر نگاه خواهد داشت؛
4- سيستم دفاعي بدنتان را تقويت خواهد کرد؛
5- حافظه‌تان را قوي‌تر خواهد کرد؛
6- اعتماد به نفس شما را بالا مي‌برد؛
7- انرژي و تحمل شما را بالا مي‌برد؛
9- فشارهاي عصبي، افسردگي و اضطرابتان را کاهش مي‌دهد؛
10- احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌ها را کاهش مي‌دهد؛
11- باعث چربي سوزي شده و از چاقي‌تان جلوگيري مي‌کند.
در ورزش کردن به اين نکته توجه داشته باشيد که اگر تا الان ورزش نمي‌کرده يا کم ورزش مي‌کرده‌ايد، حتماً تمرينات ورزشي را با اعتدال شروع کنيد و قدم به قدم پيش برويد. اگر بخواهيد بعد از يک مدت طولاني ورزش نکردن، با حجم بالا ورزش کنيد، مطميناً دچار مصدوميت يا نااميدي خواهيد شد؛ پس کم کم شروع کنيد و با اعتدال جلو برويد.
ب- وقتي را براي گذراندن با دوستان خود اختصاص دهيد
دوستان و همسالان، يکي از مهم‌ترين عوامل مؤثر در رشد و تکامل شخصيت آدمي به شمار مي‌آيند و دوستي اين دوران باعث کسب تجاربي مي‌شود که در توسعه شخصيت شما نقش دارد. اين تجارب باعث ايجاد دوستي‌هاي عاقلانه‌تري در دوران بزرگسالي مي‌شود؛ دوستي‌هايي که بر اساس علاقه و اعتماد متقابل استوار است و اولين احساس نوع‌دوستي را در نوجوان برمي‌انگيزد. در دوران نوجواني، شخصيت اجتماعي شما در حال شکل گرفتن است و بر اين اساس، رفاقت نقش عمده‌اي را در اجتماعي شدنتان ايفا مي‌کند. دوستان و همسالان، شما را در «ابراز خود» ياري مي‌دهند؛ چرا که يکي از نيازهاي مهم اين دوره، نياز به ابراز خود است و دوستان و همسالان شما زمينه‌هاي ممکن را براي برآورده ساختن اين نياز، برايتان فراهم مي‌نمايند. شما در معاشرت با آنان در مورد افکار و عقايد خود آزادانه گفت و گو  کرده و توانايي‌ها و قابليت‌هاي خود را ظاهر مي‌کنيد. اگر شما با دوستان خود معاشرت نداشته يا روابط خيلي محدودي داشته باشيد، در ارتباطات اجتماعي‌تان با مشکلات جدي روبرو خواهيد شد؛ بخصوص اينکه شما قرار است وارد يک محيط بزرگ يعني دانشگاه شويد که بسياري از افکار و شخصيت شما در اين محيط و در کنار هم سالانتان شکل مي‌گيرد؛ از طرف ديگر، گذراندن اوقاتي با دوستان خوب، باعث ايجاد انگيزه‌هاي مثبت در شما و طي کردن اوقاتي سرشار از شادي و لذت مي‌شود؛ البته در اينجا بايد حتماً تاکيد کنيم که انتخاب دوست، اولين و مهم‌ترين قدم در اين مسير است و شما با مشورت با خانواده‌تان ‌بايد دوستاني را انتخاب کنيد که از نظر اخلاقي و تربيتي مورد تاييد آنان باشند.
پ- به مسافرت برويد
يکي از کارهايي که شما، و حتي کساني که داوطلب شرکت در آزمون سال آينده هستند، مي‌توانيد در روزهاي باقي مانده تابستان انجام دهيد، اين است که زمان مناسبي را براي مسافرت چند روزه با توجه به امکانات مالي و … خود کنار گذارند.رفتن به مسافرت، يکي از بهترين کارهايي است که شما عزيزان مي‌توانيد انجام دهيد؛ زيرا سفر کردن فوايد و مزاياي بسياري دارد و باعث مي‌شود تا شما پس از يک دوره مطالعه فشرده و خستگي ناشي از آن، انرژي بگيريد و خود را براي يک سال تحصيلي جديد بهتر آماده کنيد. برخي از فوايد سفر کردن عبارتند از:
1ـ کاهش استرس و اضطراب
سفر به شما اين امکان را مي‌دهد که تا حد قابل توجهي، فشارهاي روحي و جسمي را از خود دور کنيد  و اين کاهش فشار و استرس روحي، به سلامتي شما کمک خواهد کرد.
2ـ تنوع در زندگي
مسافرت از هر نوعي که باشد باعث مي‌شود که براي مدتي از زندگي عادي خود دور شويد و همين مساله به تنهايي انرژي زيادي به شما مي‌دهد. اينکه بخواهيد برنامه روزانه خود را کمي تغيير دهيد، مي‌تواند به عنوان نوعي درمان محسوب شود و انجام اين کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم جلوگيري مي‌کند.
3ـ تغيير در رفتار
سفر کردن، ديد و احساس تازه‌اي نسبت به فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف به شما مي‌دهد و کمک مي‌کند که از زندگي خود بيشتر لذت ببريد. سفر کمک مي‌کند تا شما افراد مختلفي را ملاقات کنيد؛ ضمن آنکه اجتماعي بودن و معاشرت کردن، نوعي درمان به حساب مي‌آيد و باعث مي‌شود که با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف نيز آشنا شويد.
از طرف ديگر، سفر با مجموعه‌اي از فعاليت بدني اضافي همراه خواهد بود. ممکن است که شما در برنامه سفرتان شنا در دريا يا گردش و بازديد از مکان‌هاي ديدني يا واليبال ساحلي را گنجانده باشيد، ولي حتي اگر بخواهيد تمام روز را نيز به استراحت بپردازيد، باز هم از ماندن در خانه بهتر است و بيشتر پياده روي خواهيد کرد، و در کل در مقايسه با برنامه عادي هميشگي‌تان فعاليت جسمي بسيار بيشتري خواهيد داشت.
اگر به دلايل مختلفي امکان سفر کردن براي شما مهيا نيست، حتماً به اين نکته توجه داشته باشيد که نبايد تمام طول روز را در خانه بمانيد. در خانه ماندن، بخصوص پس از روزهايي که شما به طور فشرده مطالعه کرده و پس از آن به دليل انتظار براي نتيجه آزمون در وضعيت مطلوبي به سر نمي‌بريد، ممکن است که باعث رکود و رخوت جسمي و فکري شما شود؛ پس براي جلوگيري از بروز چنين وضعيتي، سعي کنيد که يک برنامه تفريحي مختصر براي خود ترتيب دهيد و يک روز تعطيل را به همراه خانواده يا دوستانتان به مناطق سرسبز و تفريحي اطراف شهرتان برويد و در صورت امکان اين برنامه را چند بار اجرا کنيد تا جسم و روح شما آرامش بيشتري پيدا کند.
ت- مطالعه کنيد
حتماً بسياري از شما با خواندن اين تيتر و تيتر بعدي صداي اعتراضتان بلند خواهد شد و خواهيد گفت که «چقدر مطالعه کنيم؛ از مطالعه خسته شديم!» اما منظور ما از مطالعه در اينجا با مطالعه درسي تفاوت دارد. مطميناً شما نمي‌توانيد تمام وقت خود را صرف گذراندن با دوستان يا تماشاي تلويزيون کنيد و حتماً زمان‌هاي خالي هم در دست داريد که براي پر کردن آنها برنامه خاصي نداريد. با اينکه هنوز مدت زمان زيادي از برگزاري کنکور سپري نشده است و شما به تازگي مطالعه دروس خود را کنار گذاشته‌ايد، اما در صورت تمايل مي‌توانيد بخشي از وقت خود را به مطالعه کتاب‌هاي غير درسي اختصاص دهيد؛ مثلاً مي‌توانيد براي آرامش فکري و جسمي خود يک کتاب شعر يا رمان بخوانيد. خواندن کتاب‌هايي با موضوعات ديني نيز بسيار مفيد است و باعث مي‌شود که ديدگاه و نظر شما درباره بسياري از مسايل تغيير کند و با اميد و انگيزه بيشتري به آينده و برنامه‌هاي خود فکر کنيد.
حتماً شما هم در جامعه با افرادي برخورد داشته‌ايد که در عين اينکه از معلومات اندکي برخوردار هستند، از برقراري ارتباطات اجتماعي نيز عاجزند؛ در واقع درصدي از اين رفتار به خاطر نبودن مطالعه در زندگي شخصي است. کتاب، روزنه‌اي است که با آن مي‌توان ديد بازتري نسبت به دنياي اطراف داشت و همچنين موجب مي‌شود که بينش فرد نسبت به مسايل روزمره آگاهانه‌تر ‌شود و در برابر چالش­هاي اجتماعي با استطاعت کامل برخورد ‌کند. مطالعه و داشتن اطلاعات کافي در زمينه‌هاي اجتماعي و فرهنگي، در شخص نوعي درک و حس مثبت ايجاد مي‌کند و اين موضوع خود موجب بالا بردن سطح نگرش‌ها و توانايي‌هاي شخص مي‌شود.
    نکته مهمي که بايد به آن توجه داشت اين است که شما داوطلب عزيز از ابتداي تحصيل تا الان در اکثر اوقات پيوسته در حال مطالعه کتاب‌هاي درسي بوده و امکان مطالعه ساير کتاب‌ها را نداشته‌ايد. تقريباً بيست و چند روز ديگر وارد دانشگاه مي‌شويد و بايد دروس مربوط به رشته تخصصي خود را فراگيريد؛ اين در حالي است که شما وارد دنياي جديدي مي‌شويد؛ دنيايي که با محيط سابق تحصيلي شما فرق دارد؛ حتي ممکن است که بسياري از شما عزيزان در دانشگاه‌هايي دور از محل سکونت خانواده‌تان تحصيل کنيد؛ در چنين شرايطي آگاهي و ديد فکري شما در نحوه زندگي و روابط شما با ديگران، بخصوص با هم دانشگاهي‌هايتان که از مناطق و شهرهاي ديگري به آنجا آمده‌اند، تاثير بسيار زيادي بر شما خواهد گذاشت؛ پس اگر مي‌خواهيد که نوع روابط خود را در دوره جديد زندگي و دوران تحصيل خود درست تنظيم کنيد و در روابط و نوع زندگي خود در اين مرحله موفق باشيد، حتماً کمي مطالعه کنيد.
ث- زبان انگليسي خود را تقويت کنيد
مانند مورد بالا احتمالاً اين يک توصيه هم ممکن است به مذاق شما خوش نياييد؛ اما چه بخواهيد و چه نه، زبان انگليسي جزو آن دروسي است که تا پايان دوره دکتري تخصصي نيز همراه شماست و موفقيت شما در اين درس تاثير مستقيمي بر موفقيتتان در ساير زمينه‌هاي تحصيلي خواهد گذاشت؛ پس سعي کنيد که وقت بسيار کمي از زماني را که تا رفتن به دانشگاه در اختيار داريد، به رفع مشکلات زبان انگليسي خود يا تقويت آن اختصاص دهيد؛ البته در اينجا بايد تاکيد کنيم که يادگيري زبان، نه در اين مدت کوتاه امکان‌پذير است و نه فايده چنداني دارد، اما نکته مهم اين است که در اين مدت به زبان انگليسي، نه به عنوان يک درس که به عنوان يک مهارت توجه کرده و از خود بپرسيد که نقاط ضعف و قوت من در يادگيري اين زبان چيست و چه کارهايي مي‌توانم براي يادگيري آن انجام دهم.
اگر تا الان يادگيري زبان انگليسي را جدي نگرفته و در کنکور هم در اين درس درصد پاييني داشته‌ايد، به شما پيشنهاد مي­کنيم که در اولين فرصت براي رفع مشکل خود در اين زمينه اقدام کنيد؛ اما اگر در اين درس در سطح متوسطي هستيد، براي اينکه از يادگيري اين زبان خسته نشده و از طرف ديگر اوقات بيکاري خود را نيز به صورت مثبتي پر کنيد، حتماً ديدن فيلم‌هايي به زبان اصلي را همراه با زير نويس فارسي در برنامه روزانه خود بگنجانيد. ديدن اين فيلم‌ها باعث مي‌شود تا شما علاوه بر اينکه از اوقات فراغت خود لذت مي‌بريد، بر دانسته‌هاي خود در زمينه‌هاي شنيداري، مکالمه و گرامر زبان انگليسي نيز مکث کنيد، و اگر مشکلي در اين زمينه داريد، آن را رفع نماييد.
به خاطر داشته باشيد که دانستن زبان انگليسي باعث مي‌شود تا شما در دانشگاه در مقايسه با ساير دانشجويان در زمينه‌هاي زير در موقعيت بهتري قرار بگيريد:
1ـ دسترسي به اطلاعات
شما در هر رشته‌اي که مشغول به تحصيل باشيد، مجبوريد که از بانک‌هاي اطلاعاتي و کتابخانه‌هاي ديجيتال براي انجام تحقيق و پژوهش‌هاي خود استفاده کنيد. رسانه‌هـاي امروز از قبيـل اينترنت، شبکه‌هاي اجتماعي تلويزيون و مطبوعـات، دسترسي تقريباً نامحدودي را به اطلاعات درباره موضوعات مورد علاقه‌تان فراهم کرده است؛ ضمناً فراموش نکنيد که ما در عصر اطلاعات زندگي مي‌کنيم. تنها يک مشکل در اين مورد وجود دارد و آن اينکه بيشتر اين اطلاعات به زبان انگليسي است؛ پس بهتر است که اين زبان را براي رفع نيازهاي خود در اين زمينه بخوبي فراگيريد.
2ـ پيشرفت هاي تحصيلي و شغلي
 اگر مي­خواهيد که دانشجو و محقق بهتري باشيد، بايد از مقالات و تاليفات جديد در زمينه رشته تحصيلي خود، که ممکن است بسياري از آنها به زبان انگليسي باشد استفاده کنيد، در همايش‌هاي بين‌المللي شرکت کنيد و با مطالعه مجلات و کتب از يافته‌هاي جديد علمي با خبر شويد. دانستن بيش از يک زبان به معني دسترسي گسترده به انسان‌ها و منابع است؛ از طرف ديگر، پس از فارغ‌التحصيلي در مقطع کارشناسي، ورود به مقطع بالاتر يا دستيابي به بسياري از مشاغل، مستلزم دانستن زبان انگليسي يا يک زبان ديگر است و شما مي‌توانيد که از همين الان، براي ارتقاي اين بخش از دانش خود تلاش کنيد. همان گونه که در بالا اشاره کرديم، زمان باقي مانده تا شروع تحصيلاتتان در دانشگاه عمدتاً زمان استراحت و تجديد نيروي شماست و شما نبايد چون گذشته درس خوانده و پيوسته مطالعه کنيد؛ بلکه بايد سعي کنيد که در صورت تمايل به ديدن فيلم به عنوان بخشي از برنامه تفريحي خود، مزاياي دانستن زبان دوم را در نظر گرفته و فيلم‌هايي را انتخاب کنيد که علاوه بر اينکه اوقات فراغت شما را بخوبي پر مي‌کند و باعث رضايت خاطرتان مي‌شود، نکاتي را به يادگيري‌هاي قبلي شما نيز اضافه ‌کند.
ج- در صورت تمايل، مهارتي مناسب با رشته خود را بياموزيد

امروزه دانستن نکات تيوري و علمي مربوط به يک رشته، بدون دانستن مهارت‌هاي عملي آن کامل نيست. اگر مطمين هستيد که در چه رشته‌اي در دانشگاه مشغول به تحصيل خواهيد شد، در صورت عدم خستگي ناشي از مطالعه در ماه‌هاي قبل و داشتن انرژي کافي، سعي کنيد که مهارتي مربوط به رشته دانشگاهي خود را بياموزيد. اکثر اين مهارت‌ها در مراکز فني و حرفه‌اي به طور رايگان ارايه مي‌شود و دوره‌هاي زماني برگزاري آنها نيز کوتاه است و شما مي‌توانيد بخشي از وقت خود را صرف گذراندن اين دوره‌ها کنيد؛ مثلاً اگر فکر مي‌کنيد که در دانشگاه در رشته عمران يا مکانيک تحصيل خواهيد کرد، دوره‌هاي آموزشي 3dmax را بياموزيد؛ ضمناً به اين نکته توجه داشته باشيد که آموختن مهارت‌هاي مربوط به رشته تحصيلي خود و داشتن اطلاعات در اين زمينه، امتيازي براي کسب يک شغل يا ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر است؛ زيرا ممکن است که ساليانه چند صد نفر در يک رشته فارغ‌التحصيل شوند، ولي افرادي موفق‌ترند که زمينه‌هاي عملي رشته خود را نيز بخوبي دانسته و توانايي کاربرد آن را داشته باشند.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.