نتایج در این بخش نمایش داده می شود

خواب کافی؛ بهترین راه جلوگیری از کسالت دانش آموزان

خوابیدن مثل یک چالش یا یک معامله بسیار بزرگ است. هر چقدر کیفیت خواب شما در طول شب بیشتر و بهتر باشد ، صبح فردا سرحال تر بیدار می شوید. به واقع آنچه که شما برای خواب شبانه تان برنامه ریزی می کنید به چالش روز بعدی تان تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ باید این را بدانید که بین کم خوابی و بالا رفتن میزان استرس و تاثیراتی که این اتفاق بر سلامت شما می گذارد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بااین تفاسیر اینکه شما بتوانید عادت های قبل از خواب صحیحی را برای زندگی تان تعریف کنید میزان موفقیت شما را در روزهای کاری بالا می برد، در غیر این صورت باید بدانید افرادی که عادت های خواب مناسب ندارند بدون اینکه خبر داشته باشند در حال تخریب آینده خود هستند.

با این عادت های غلط ویژه افراد ناموفق بیشتر آشنا شوید:

برای فردا برنامه ای ندارند!

وقتی دست کم یک برنامه جزئی برای فردایتان داشته باشید ، صبح روز بعد را با طمانینه بیشتری شروع می کنید. افراد ناموفق همان هایی هستند که شب را بدون اینکه برای فردا برنامه ای تعریف کرده باشند گذرانده اند و این نکته را بدانید که شما این بی برنامگی را با خود به روز بعد خواهید برد. به این ترتیب بد نیست اگر هر از گاهی برای مثلا مدت مشخصی از آینده یک برنامه ریزی بکنید و روزهایتان را طبق روتینی که پیش بینی کرده اید جلو ببرید.

به بازتاب روزهایشان فکر نمی کنند

افراد ناموفق همان هایی هستند که شب ها قبل از خواب به بازتاب آنچه که اتفاقات روز زندگی شان بوده فکر نمی کنند. شاید آنها با خودشان فکر می کنند که زندگی شان اینقدر به هم ریخته هست که دیگر نیازی ندارد خودشان را برای فکر کردن به آن تحت فشار بگذارند. البته که ما در طول روز وقت این را نداریم تا بی صدا گوشه ای بنشینیم و به زندگی مان فکر کنیم ؛ برای همین اختصاص دادن زمانی هر چند کوتاه به تفکر درباره بازتاب عملکردمان در زندگی یک ایده فوق العاده است. این ایده به ما کمک می کند به فردی صاحب فکر تبدیل شویم.

موقع خواب سراغ تکنولوژی می روند

افراد ناموفق با این حرکت انتقام ویران کننده ای از چرخه خواب خود می گیرند. در واقع آنها حتی قبل از خواب هم دست از سر تکنولوژی برنمی دارند. محققان به همه افراد توصیه می کنند پیش از خواب مانیتورهایشان را خاموش کنند. نور آبی مانیتورها مغز شما را که برای خواب آماده می شود دچار اختلال کرده و خوابیدن را سخت می کند. دقیقا به همین دلیل است که خواندن کتاب های کاغذی قبل از خواب توصیه می شود. فعالیتی که باید جایگزین استفاده از تکنولوژی حین خواب کنید.

در گذشته گیر کرده اند

شما می توانید خیلی ساده درگیر افکار و اتفاقات منفی بشوید که در طول روزی که گذرانده اید برایتان پیش آمده و حالا فکر می کنید می توانستید آنها را طور دیگری مدیریت کنید. افراد ناموفق همان هایی هستند که قبل از خواب در افکار منفی غرق می شوند. چیزی که استرس و ناراحتی بسیاری را با خود به همراه دارد.

نگران فردا هستند

افراد ناموفق صرفا در گذشته گیر نیفتاده اند ؛ آنها بابت آینده هم حسابی نگران هستند و دغدغه دارند. خب این کاملا طبیعی است اگر شما هر از گاهی بابت اتفاقاتی که ممکن است در آینده واقع شود دلواپس شوید اما اینکه بخواهید هر شب قبل از خواب از آنچه که آینده نامیده می شود وحشت کنید و نگران باشید اصلا نشانه خوبی نیست. منفی بافی های شما می تواند تمام ذهن شما را آزار بدهد و همین اتفاق باعث خواهد شد نتوانید با فراغ بال چشم هایتان را ببندید و خواب آرامی را تجربه کنید.

بهداشت را رعایت نمی کنند

بهداشت قبل از خواب یک عادت ضروری و به قولی یک “باید” است. مسواک زدن های قبل از خواب و دوش گرفتن های منظم یعنی اینکه شما به خودتان اهمیت می دهید. یکی از دغدغه های افراد ناموفق رعایت کردن ضروریات بهداشتی قبل از خواب است که جزئی ترین آن می تواند همان مسواک زدن دندان ها باشد. اگر شما به خودتان اهمیت ندهید قطعا نمی توانید به موفقیت خود هم اهمیت بدهید.

وقتی استرس در طول روز اوج می گیرد و انباشته می شود ، آرام کردن مغز و خوابیدن به مراتب سخت تر خواهد شد. بنابراین بهترین راه شناسایی راه هایی روتین به عنوان برنامه های قبل از خواب است. وقتی به این برنامه ها عادت کنید ، و وقتی آنها را انجام بدهید ، این پیام به مغز شما مخابره می شود که باید برای خواب آماده شوید.

بعد از ساعت 2 بعدازظهر کافئین می خورند

این یک موضوع واضح است اما همواره تکرار می شود. کافئین خوردن قبل از خواب هرگز ایده خوبی نبوده است.پزشکان متعددی بر این عقیده اند که نباید بعد از ساعت 2 بعد از ظهر نوشیدنی های کافئین دار مصرف کرد.

آنها میان وعده های نصفه شبی دارند!

در فاصله سه ساعت پایانی که به زمان خواب شما مانده پرخوری کردن مترادف است با سخت خوابیدن و البته چاق شدن.

خوردن غذای سنگین و پس از آن بلافاصله به رختخواب رفتن نمی تواند خواب عمیقی را برای ما به ارمغان بیاورد چون سیستم هضم غذا در بدن ما در حال فعالیت است در نتیجه بدن نمی تواند با آرامش در استراحت باشد و خودش را برای روز آینده شارژ کند.

این نکته را هم یادتان باشد مواد قندی و شیرین می تواند بدترین گزینه برای خوردن های قبل از خواب باشند در حالیکه دمنوش های گیاهی بهترین آنها هستند.

در معرض نور می خوابند

یکی از اصلی ترین مسائلی که می تواند خواب شما را مختل کند ، قرار گرفتن چشم هایتان در معرض نور است. این نور ممکن از روزنه چشم های نیمه باز عبور کند و آرامش خواب را از شما بگیرد. حالا این نور ممکن است نور چراغ باشد ، یا تلویزیون یا موبایل یا مانیتور کامپیوتر. این نور مانع از خواب عمیق شما خواهد شد. حتما از نفوذ نور به چشم هایتان جلوگیری کنید. در این راستا می توانید از چشم بندهای حین خواب استفاده کنید یا اینکه یک شال یا روسری را به نرمی روی چشم هایتان ببندید. در اینصورت مطمئن باشید خواب عمیق تری را تجربه خواهید کرد.

ساعت های خواب منظمی ندارند

شاید بهانه آدم های ناموفق برای بد خوابیدن نداشتن زمان کافی برای خواب باشد در حالیکه آنها اولویت های خود را اشتباه انتخاب کرده اند.

خواب کافی برای سلامت شما یک امر ضروریست. تحقیقات متعدد ارتباط قوی بین مشکلات سلامت و فقر خواب پیدا کرده اند. طبق یکی از گزارش های منتشر شده رویترز ، مردانی که به مقدار کافی نمی خوابند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

گرما را زیاد می کنند

اگر می خواهید راحت تر بخوابید، بهتر است درجه حرارت اتاق خوابتان را پایین بیاورید حتی اگر فرد سرمایی هستید. طبق تحقیقات جدید انسیتوی بین المللی سلامت وقتی در اتاق سرد بخوابید بدن شما کالری بیشتری می سوزاند و این برای سلامت تان مفید است.

تمام آخر هفته را می خوابند

بیدار ماندن در تمام طول هفته و خوابیدن صرفا در آخر هفته یک عادت بسیار بد است.شاید گاهی زندگی تان اینقدر شلوغ شود که مجبور شوید شب ها بیدار بمانید و خواب را به آخر هفته موکول کنید.بر طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه روانشناسی شمال تگزاس وقتی افراد در ساعت های متفاوتی از خواب بیدار شوند در واقع ریتم خواب خود را به هم زده اند. به این ترتیب از خواب کامل و ضروری محروم می شوند و سلامت شان به خطر می افتد.

بی خوابی ، درحالیکه مشخص شده است که خستگی مفرط می تواند بر بسیاری از فرایندهای فیزیکی، شناختی و احساسی تاثیر گذارد، این اولین مطالعه ای است که چگونگی تاثیر یک شفیت کاری 24 ساعته را برعملکرد قلب بررسی می کند.

پدر مادرها بدانند:

– برای انطباق کودکان با برنامه زمانی جدید مدرسه نباید تا چند روز مانده به مدرسه دست روی دست گذاشت و منتظر ماند. برای اینکه بچه‌ها خود را با برنامه زمانی مدرسه عادت دهند، حدود 2 تا 3 هفته قبل از آغاز مدرسه باید برنامه بیدار شدن و به رختخواب رفتن‌شان تغییر کند. برای همین بهتر است زودتر دست به کار شوید.

– به یاد داشته باشید که خواب بچه‌ها باید به میزان کافی باشد. بر اساس استاندارهای علمی، کودکان 3 تا 5ساله نیاز به 13-11 ساعت خواب (البته با احتساب چرت در روز)، و کودکان 5 تا 12 ساله نیز نیازمند 11-10 ساعت خواب می‌باشند. بیشتر بچه‌ها ظرف 20-15 دقیقه به خواب می‌روند و این مساله نیز در برنامه‌ریزی برای خواب آنها باید مد نظر قرار گیرد. برای انتقال ساعت خواب و بیداری به زمان مناسب در فصل مدرسه هر 3-2 روز یک‌بار، زمان خواب کودک را 15 دقیقه زودتر قرار دهید (البته بستگی دارد که چند روز به زمان آغاز مدرسه وجود دارد). همچنین زمان بیداری را نیز باید 15 دقیقه به عقب بکشید.

– در حین تغییر تدریجی زمان خواب و بیداری، کودکان باید در طول روز فعالیت جسمی‌کافی داشته باشند تا در هنگام رفتن به رختخواب واقعا خسته بوده و احساس خواب آلودگی کنند.
– محیط اتاق خواب کودک تان را بررسی کنید. دمای اتاق خواب باید مناسب بوده و در ضمن اتاق باید به‌اندازه کافی تاریک باشد.

– برنامه خواب و بیداری باید در هر 7 روز هفته یک دست باشد. تا دیر وقت بیدار ماندن و دیرتر برخاستن از خواب در روز تعطیل سبب خواب آلودگی کودکان در نخستین روز هفته در مدرسه می‌شود.

– همه ابزارهای مدرن (نظیر تلویزیون، رایانه و تبلت) را 60 تا 90 دقیقه قبل از خواب کودکان خاموش کنید. این دستگاه‌ها نباید در اتاق خواب کودک قرار داشته باشد و اگر هست باید به جایی دیگر منتقل شود.

-بهتر است که کودکان با نور خورشید بیدار شوند و 45 تا 60 دقیقه قبل از خوابیدن هم در معرض نور خورشید در غروب قرار بگیرند. نور صبحگاهی خورشید سبب ایجاد تغییراتی هورمونی در بدن شده که حس شادی را در افراد برمی‌انگیزاند و سبب هشیاری بیشتر آنان می‌شود. نور خورشید در هنگام غروب نیز با ایجاد نوعی دیگر از تغییرات هورمونی، حس آرامش به افراد داده و آنها را بهتر برای خواب آماده می‌سازد.

– مصرف مواد کافئین و سرشار از قند پس از نهار باید محدود شود. این مواد می‌توانند سبب از بین بردن خواب در کودکان (و البته بزرگسالان) شوند.

-بهتر است که کودکان شام خود را حداقل یک ساعت قبل از به رختخواب رفتن بخورند و بدین ترتیب هضم غذا برای آرامش خواب مشکل‌ساز نخواهد شد.

-دوش آب گرم گرفتن، نوشیدن شیر گرم و خواندن کتاب می‌تواند سبب تسهیل به خواب رفتن کودکان شود. بهتر است برای کودکان کم‌سن‌تر خودتان قصه تعریف کنید. کودکان بزرگ‌تر خودشان می‌توانند قبل از خواب کتاب بخوانند. درواقع کتاب خواندن قبل از خواب گذشته از تاثیرات مثبتی که بر هوش کودکان دارد، می‌تواند سبب راحت‌تر به خواب رفتن آنها شود.

– از وقت خواب می‌توان برای ایجاد گفتگویی صمیمانه و خودمانی با فرزند استفاده کرد. در نتیجه، کودک تدریجا به وقت خواب علاقه‌مند می‌شوند. بچه‌ها از اینکه «زمانی را تنها با» مادر یا پدر خود بگذراند، خوشحال می‌شوند.

کودک از این که وقت رفتن به مدرسه، مادر به اتاق وی بیاید و پتو را از روی او بردارد و بگوید: «بلند شو، دیر شده!!» وحشت دارد.

نیاز آدم ها با توجه به سن آنها متفاوت است:

پیش‌دبستانی ( 3 الی 5 سال)

پیش‌دبستانی‌ها به 10 تا 13 ساعت خوابیدن در طول شب نیاز دارند.
کودکان مدرسه‌ای ( 6 تا 13 سال)
در هر 24 ساعت 9 الی 11 ساعت خوابیدن را تجربه کنند.
نوجوانان ( 14 تا 17 سال)
نوجوانان را 8 تا 10 ساعت در طول شب باید داشته باشند.

چه ساعتی باید خوابید؟

این که شب راس چه ساعتی بخوابید، چندان اهمیت ندارد. فقط در تعیین زمان به خواب رفتن باید دو چیز را در نظر داشت: اول آن که بر اساس نیازتان ساعت خواب و بیداری خود را ثابت کنید، دوم آن که پیوستگی و طول زمان خواب را رعایت کنید. برای مثال به هشت ساعت خواب متمرکز شبانه نیاز دارید و از سویی اگر مجبورید ساعت6 صبح به مدرسه بروید، باید زمان خوابیدن خود را ساعت 10شب در نظر بگیرید که هم به اندازه کافی و هم به موقع خوابیده باشید. در این قسمت به شما می‌گوییم که برای منظم کردن خواب و بیداری چه باید کرد؟

– زمان خوابیدن خود را مشخص کنید و راس آن ساعت به رختخواب بروید و اصلا به این که شب قبل چه اندازه خوابیده اید، توجه نکنید. صبح هم راس ساعت معین بیدار شوید. سعی کنید از ساعت زنگ‌دار استفاده نکنید. شش هفته وقت لازم است تا به این ساعت‌ها شرطی شوید و بتوانید خود به خود راس زمان معینی بخوابید و بیدار شوید.

–  به هیچ عنوان در شب‌های روزهای هفته و تعطیلات، تا دیروقت بیدار نمانید و صبح تا دیروقت نخوابید. این کار نه تنها چرخه خواب شما را به هم می‌ریزد، بلکه بر انگیزه و تمرکز شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد و تلاش شما برای منظم کردن ساعات خواب و بیداری تان را از بین می‌برد. اگر کمبود خواب ندارید ولی می‌خواهید در روزهای تعطیل بیش‌تر استراحت کنید، به جای افزایش ساعات خواب بهتر است با برنامه‌های شاد و انرژی زا خستگی تان را جبران کنید.

– فعالیت‌ها و احساسات روزانه شما بر نظم خواب شب تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل در طول روز تا حد ممکن منظم کار کنید و مراقب احساسات خود باشید. از کارها و افکار تنش زا دوری کنید تا بتوانید شب‌ها طبق موعد از قبل تعیین شده بخوابید.

دیر خوابیدن در پنج گروه از دانش‌آموزان رایج است:

  شب زیست‌ها: گروهی به طور ذاتی و طبیعی زندگی شبانه دارند. آن‌ها شب‌ها فعال ترند، دیرتر می‌خوابند و دوست ندارند صبح‌ها زود بیدار شوند. ساعات اولیه روز کج خلق و بی حوصله‌اند و شب‌ها سرزنده و سرحال. این افراد معمولا در کودکی هنگام مطالعه پتو روی سر خود می‌کشیدند و اگر دقت کنید، می‌توانید الگوی دیر خوابیدن را در خانواده پدری یا مادری آن‌ها ردیابی کنید. این افراد وراثتی شب زیستند. اگر شما جزء این دسته از آدم‌ها هستید و از وضعیت کار و زندگی خود رضایت دارید، به برنامه خواب و بیداری وراثتی خود ادامه دهید. هر چند شب زیستی برای فارغ التحصیلان دردی ایجاد نمی‌کند، اما برای مدرسه ای‌ها مشکل‌ساز است. اگر شب زیست هستید ولی مجبورید ساعت 7 صبح در مدرسه باشید، باید خود را با اوضاع سازگار کنید و پیشنهاد می‌کنیم که در طول روز از نور آفتاب و شب‌ها از یوگا و موسیقی استفاده کنید تا بتوانید شب کمی زودتر بخوابید.

 گروهی از دانش‌آموزان مبتلا به افسردگی هستند؛ صبح‌ها با کسالت و خستگی بیدار می‌شوند در طول روز سست و غیرفعال ولی شب‌ها فعال‌اند و تا دیروقت بیدار می‌مانند. گروه کوچک تری از افراد افسرده هم صبح خیلی زود (نیمه خواب) بیدار می‌شوند و دیگر خوابشان نمی‌برد و معمولا دست به فعالیتی نمی‌زنند.

شمار زیادی از شما، به خاطر کارهای فردای مدرسه دچار استرس و اضطراب می‌شوید. به همین دلیل دیر می‌خوابید و این دیر خوابیدن، فایده‌ای به حال تان ندارد. چون به اندازه‌ای که بیدار می‌مانید فعال نیستید.

 گروهی از شما در ایام امتحانات، میزان خواب شبانه در خود را کم می‌کنید، شب‌ها بیدار می‌مانید تا بهتر و بیشتر درس بخوانید. شاید در نظر اول این عادت خوب باشد و بتوانید در سکوت شب، با تمرکز بهتر درس بخوانید اما در عوض مجبورید صبح، سر وقت به مدرسه بروید و همین باعث کاهش خواب متمرکز شبانه و ناقص شدن مراحل خواب می‌شود و به دنبال آن بازسازی بیولوژیکی بدن ناقص می‌ماند. در این صورت صبح در کلاس سرحال و پر انرژی خواهید بود و میانه روز خسته خواهید شد، تمرکزتان در کلاس کم می‌شود و آخرین ساعات کلاس برایتان سخت و طاقت فرسا می‌شود. برای جبران انرژی، به خواب طولانی میان روز متوسل می‌شوید و در نتیجه چرخه خوابتان را به هم می‌زنید.‏

‏شیوه تربیتی خانواده‌ها، در الگوی خواب و بیداری نقش مهمی دارد. در خانواده‌هایی که والدین، شیوه تربیتی سهل گیر و بی کفایتی دارند، بی نظمی و شلختگی در روابط خانواده حاکم است. دیر خوابیدن و بی نظمی در خواب و بیداری شایع‌تر است. نباید فراموش کرد که دیر خوابیدن هر یک از اعضای خانواده علاوه بر موارد گفته شده، خواب منظم و استراحت سایر افراد را نیز مختل می‌کند.

سه توصیه بهبود خواب میان روز

استراحت و خواب میان روز همیشه مضر نیست. این خواب برای دانش‌آموزانی که بیماری تنگی عروق دارند، مستعد سردرد و میگرن هستند یا تا ساعت 3یا4 عصر در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند، به صورت محدود و کنترل شده مفید است خواب کوتاه به مدت15 تا 45 دقیقه برای جبران انرژی و شادابی مفید است ولی چرت زدن دیروقت یعنی از ساعت 4 عصر به بعد، سالم نیست و به خواب شبانه شما لطمه می‌زند.

برای کاهش مدت زمان خواب طولانی میان روز سه روش زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

ا *گر به خواب میان روز عادت ندارید ولی به دلیل کمبود خواب میل دارید وسط روز بخوابید، توصیه می‌کنیم در برابر این تمایل مقاومت کنید. چون میل به خواب طی یک دوره 90 دقیقه‌ای روی می‌دهد، پس از این مدت خواب آلودگی شما از بین می‌رود. هر چند ممکن است با نخوابیدن، تا شب احساس سرحالی نداشته باشید و نتوانید ساعات بیش‌‌تری درس بخوانید. ولی در عوض شب زودتر می‌خوابید و مانع جابه جایی چرخه خوابتان می‌شوید.
اگر * عادت به خواب طولانی وسط روز دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر 2 تا3 روز 15 تا30 دقیقه این خواب را کاهش دهید. برای بیدار شدن هم می‌توانید از یکی از افراد خانواده کمک بگیرید. در مقابل همین اندازه به ساعات خواب شبانه خود اضافه کنید تا بدنتان به شرایط جدید عادت کند.
* اگر با روش‌های قبل نتوانستید میزان خواب میان روزتان را کنترل کنید، دیگر با این خواب نجنگید. به نیاز بدنتان پاسخ دهید و به شکل کنترل شده 15تا45 دقیقه بخوابید. برای این خواب، به رختخواب نروید؛ پشت میز مطالعه، سرتان را روی میز بگذارید یا در حالت آرمیده و نشسته در مبل بخوابید. در این حالت بدن شما به خواب عمیق فرو نمی‌رود، اما همین چرت خستگی شما را رفع می‌کند.

دلایل خواب آلودگی

خواب آلودگی ممکن است ناشی از پرخوابی باشد.

  بیشتر مواقع، خواب آلودگی ناشی از کمبود خواب یا خواب زدگی است. برای رفع آن بکوشید. کمی شجاع باشید. اگر لازم بود، یک روز درس خواندن را تعطیل کنید و بی خوابی تان را جبران کنید. البته فراموش نکنید این روش را برای خواب آلودگی مزمن به کار نبرید.

خواب آلودگی ممکن است ناشی از خستگی انباشته شده از کار زیاد باشد، در این صورت خواب میان روز کوتاه به همراه خواب شبانه ی کافی و منظم آن را برطرف می‌سازد.

بیحوصلگی و افکار تنش‌زا، دلیل دیگری برای خواب آلودگی زیاد روزانه است. بنابراین بیش از حد به خود سخت نگیرید.

سندروم دیر بیدار شدن

برای گروهی دیر بیدار شدن یک عادت است، ولی بیش‌تر ناشی از کمبود خواب، افسردگی، بی رغبتی یا بی حوصلگی برای شروع یک روز تکراری و ناخوشایند است.

دیر بیدار شدن در دانش‌آموزانی که سابقه درسی خوبی ندارند و در زندگی تحصیلی خود موفقیت‌های زیادی را تجربه نکرده اند، افرادی که در خانواده‌های از هم پاشیده و بی‌نظم زندگی می‌کنند یا والدین آن‌ها شیوه تربیتی سهل‌گیر و بی‌کفایتی دارند و کنکوری‌های فارغ التحصیل که به مدرسه نمی‌روند رایج است.

چند پیشنهاد برای بیدار شدن به موقع

  واضح‌ترین پیشنهاد آن است که شب‌ها تا دیر وقت بیدار نمانید. روان شناسی پدر و مادر بزرگ‌ها می‌گوید: (خواب قبل از سرشب، مفید‌تر از خواب بعد از نیمه شب است)

  در بدن هر فرد یک ساعت بیولوژیک وجود دارد که بیداری را تنظیم می‌کند. شاید خنده دار به نظر برسد ولی یکی از روش‌های مؤثر در به کار انداختن این ساعت آن است که شب، قبل از خواب به جلوی آیینه بروید چشم در چشم خود نگاه کنید و بگویید «صبح باید ساعت….. بیدار شوی. فردا یک دنیا کار داری که باید انجام بدهی.» یا به بالش خود بگویید «بالش عزیز ساعت…. مرا بیدار کن.» بعد از مدتی، با تعجب متوجه می‌شوید که بالش قابل اعتمادتر از ساعت زنگ دار است.

 وقتی صبح بیدار شدید، به هیچ وجه نگویید «فقط 5 دقیقه دیگر» و دوباره بخوابید. یادتان باشد با این پنج دقیقه‌ها ممکن است چند ساعت بخوابید.

اگر برای بیدار شدن از ساعت زنگ‌دار استفاده می‌کنید، آن را کمی دورتر از دسترس خود قرار دهید تا مجبور شوید برای خاموش کردن آن از جای خود بلند شوید.

 پس از بیداری، فورا چراغ اتاق را روشن کنید تا ساعت بیولوژیک بدنتان که به نور حساس است سریع‌تر فعال شوید.

 هر صبح ورزش کنید. ورزش صبحگاهی با ترشح آدرنالین، موجب از بین رفتن منگی و عدم هوشیاری و کسالت پس از بیدار شدن می‌شود.

یکی از راه‌های هوشیار شدن و دفع خواب آلودگی پس از بیداری استفاده از یوگا است. یکی از سوراخ‌های بینی خود را گرفته، نفس عمیق بکشید. سپس سوراخ دیگر را بگیرید و نفس را بیرون دهید. حالا با همان سوراخ بینی دوباره، نفس بگیرید و سوراخ دیگر را بگیرید و نفس را بیرون دهید این کار را تا بیداری و هوشیاری کامل ادامه دهید.

سحرخیزی

سحرخیزی به صورت معجزه‌آسایی، انجام کارهای روزانه را تسریع می‌کند. بی‌جهت نیست که می‌گویند «سحرخیز باش تا کامروا باشی». اما هر زود بیدار شدنی هم الزاما مفید نیست.

دو گروه سحرخیز وجود دارند:

 عده‌ای با وجود آن که شب، خواب کافی ندارند، صبح خیلی زود بیدار می‌شوند. این گروه اوایل صبح سرحال‌اند ولی در طول روز بدخلق، کم دقت، بی حوصله و زودرنج‌اند. سحرخیزی آن‌ها می‌تواند ناشی از استرس یا بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، ناراحتی قلبی، اختلال غده فوق کلیوی یا تیروئید باشد.

 گروه دوم افرادی هستند که خوب و کافی خوابیده، صبح زود بیدار می‌شوند و آماده کار و درس خواندن هستند. سحر خیزی این افراد نشان از داشتن انرژی، شادابی و فعال بودن آن‌ها است. این افراد نباید به زور خود را وادار به خواب مجدد کنند.
متاسفانه از فراوانی این دو گروه دانش‌آموز سحرخیز آمار در دسترس نیست، اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که: تعداد دانش‌آموزان سحرخیز فعال رو به کاهش است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.