نتایج در این بخش نمایش داده می شود

انگيزة خود را تقويت کنيد

 تعطيلات نوروزي به پايان رسيد و بسياري از داوطلبان در اين ايام بيش از استراحت و ديد و بازديد به مطالعۀ دروس و رفع عقب ماندگي‌هاي درسي پرداختند. عده‌اي نيز خود را براي آزمون‌هاي آزمايشي آماده مي‌کنند و اميدوارند که در اين آزمون‌هاي آزمايشي، نتايجي بهتر از گذشته کسب کنند.

عده‌اي به نتايجي قابل قبول دست مي‌يابند و عده‌اي ديگر نيز به آنچه انتظار داشتند نمي‌رسند. گروهي نيز متاسفانه دچار ياس و نااميدي مي‌شوند؛ زيرا از يک سو مي‌دانند که فرصت زيادي تا آزمون سراسري باقي نمانده است و از سوي ديگر انتظار داشتند که آن همه مطالعه در تعطيلات نوروز، نتيجه‌اي بهتر از اين داشته باشد. احساس ياس باعث مي‌شود تا اين افراد،‌ انگيزه درس خواندن را از دست بدهند و بعد از نوروز به جاي جديت بيشتر و برنامه‌ريزي دقيق‌تر، وقت خود را به بطالت بگذرانند و به درس و تست پشت کنند.
چه بايد کرد؟
بي‌شک، تفاوت ميان موفقيت و شکست، در بيشتر مواقع به دليل توانايي ايجاد انگيزه است. اين انگيزه است که باعث مي‌­شود استقامت کنيد و پيروزمندانه از خط پايان عبور کنيد.
پيشنهادهاي زير مي­تواند به شما کمک کند که انگيزه لازم را براي ادامۀ راه داشته باشيد.
* به دوستان و نزديکان خود بگوييد که قصد انجام چه کاري را داريد؛ زيرا آشکار و اعلام کردن نقشه‌هايتان، برگشتن يا رها کردن آنها را سخت مي­کند.
* کار را به گام­هاي کوچک، آسان و قابل دست­يابي تقسيم کنيد.
* با يکي از جوانب کار شروع کنيد و به اينکه چقدر انجام آن طول مي‌کشد يا اينکه چگونه آن را تمام کنيد، فکر نکنيد؛ براي مثال، اگر در درس فيزيک ضعف ­داريد، به مجموعه مباحثي که بلد نيستيد، فکر نکنيد؛ چون حجم زياد اين مباحث باعث مي­شود که از مطالعه منصرف شويد؛ اما اگر فقط به مطالعه يک فصل يا يک مبحث فکر کنيد، راحت‌تر از پس آن برخواهيد آمد و بمرور خواهيد ديد که چقدر در آن درس پيشرفت خواهيد کرد. يک ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد: «دست مرد است، چشم نامرد»؛ يعني چشم، عظمت کار و حجم زياد را مي‌بيند و منصرف مي­شود، اما دست اقدام مي‌کند و موفق مي‌گردد.
* به درسي فکر کنيد که قبلاً آن را به کندي مطالعه کرده‌ايد. چگونه آن را پيش برديد؟ آيا هيچ بخش از آن مطالعه برايتان رضايت بخش بود؟ آيا مي­توانيد از راهکارهايي مشابه براي پيشبرد شيوۀ مطالعۀ فعلي استفاده کنيد؟
* ليستي از تکاليف و همچنين کارهايي که انجام داده‌ايد، تهيه کنيد. علامت زدن موارد انجام شده هميشه سبب افزايش اراده و انگيزه مي‌شود.
*تعيين زمان پايان کار باعث متمرکز شدن ذهن ما مي­شود و به ما حرکت مي‌دهد و ما را متمرکز نگاه مي‌دارد؛ البته اگر زياد تحت فشار زمان باشيم، افزايش اضطراب مي­تواند مخرب باشد و روي عملکرد ما تاثير منفي بگذارد يا حتي ممکن است که در مسير حرکت يخ بزنيم و دست از عمل کردن برداريم؛ بنابراين، به نقطۀ پايان، به شکل يک پايان مثبت براي رسيدن به هدفتان نگاه کنيد، نه به صورت هيولايي که از دور پديدار مي­شود!
اگر به هر دليل، در چند مرحلۀ کليدي، کار از دستتان خارج شد و از برنامه عقب مانديد، علت را پيدا و ثبت کنيد و يک تاريخ مشخص براي تکميل برنامۀ خود تعيين کنيد تا با آمادگي و روحيه‌اي بهتر، دوباره شروع کنيد.

* وقتي بي‌حوصله هستيد و انگيزه لازم را نداريد، راست بنشينيد و لبخند بزرگي بر چهره بنشانيد؛ خواهيد ديد که واقعاً شادتر مي­شويد؛ بنابراين، به جاي اينکه به دنبال انگيزه و اشتياق براي مطالعه کردن باشيد، خود را مشتاق و شاد نشان دهيد؛ خواهيد ديد که اشتياق لازم ايجاد مي­شود.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.