نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اکنون زمان نااميدي نيست

بسيار شنيده‌ايم که ايام نوروز را دوران طلايي مي­نامند؛ دوراني که داوطلبان با يک برنامه‌ريزي دقيق و حساب شده، مي­توانند بهرۀ بسياري از مطالعۀ خويش ببرند؛ اما من معتقدم که ارديبهشت و خرداد ماه، دوران طلايي هر داوطلب آزمون سراسري است؛ دوراني که تعداد قابل توجهي از داوطلبان به بهانۀ خستگي، بي‌حوصلگي، نااميدي يا اينکه نمي­دانند چه بايد بخوانند، به مطالعه پشت مي­کنند و زمان گرانبهاي خود را به بطالت مي­گذرانند. توجه داشته باشيد که اگر دوران طلايي تعطيلات نوروزي  14 يا 15 روز است، شما در ارديبهشت و خرداد 60 روز ارزشمند را در دسترس داريد و چون در اين ايام، کتاب‌هاي درسي تمام شده است، مي­توانيد با جمع‌بندي و دوره کردن دروس، به مباحث درسي مسلط شويد و با زدن تست‌هاي زمان‌دار و مجموعه‌اي، خود را براي آزمون سراسري آماده سازيد.
يکي از بزرگترين مشکلاتي که برخي از داوطلبان در اين ايام دارند، حس نااميدي است؛ چرا که با خود مي‌گويند در اين مدت کوتاه باقي مانده، نمي­توانند ضعف­هاي خود را پوشش دهند و عقب ماندگي­هايشان را جبران کنند تا بتوانند به رتبه و در نهايت رشتۀ ايده‌آل خود دست يابند. اين حس ويرانگر، باعث مي‌شود که از توانايي‌ها و امکانات موجود بخوبي بهره نبرند و زحمات چندين ماهه يا حتي چندين ساله‌شان به ثمر ننشيند و در آزمون سراسري در حد توانايي‌ها و آمادگي خود پاسخگوي سؤال­ها نباشند.
حال با توجه به گذشت نيمي از اين دوران طلايي، کارهايي را که در اين نيمه باقي مانده از دوران ياد شده بايد انجام دهيم، بررسي مي‌کنيم.
چه بايد کرد؟
پيروزي­هاي کوچکتان را جشن بگيريد
به اهداف کوچکتر بينديشيد؛ براي مثال، به جاي اينکه به درصدي که در درس شيمي خود در آزمون سراسري کسب خواهيد کرد، فکر کنيد، هدفتان را مطالعۀ يکي از مباحث شيمي که در آن ضعف داريد، قرار دهيد و همان مبحث را به دقت بخوانيد و به تست‌هاي مرتبط با  آن پاسخ دهيد (مبحثي را که برايتان خيلي سخت نيست، اما کاملاً هم به آن مسلط نيستيد، انتخاب کنيد. دقت کنيد که اگر مبحثي را بلد نباشيد و برايتان خيلي سخت باشد، بيشتر عامل نااميدي شما خواهد شد). هنگامي که توانستيد به تست­ها پاسخ دهيد، به خودتان جايزه بدهيد و اظهار شادماني کنيد.
در نظر گرفتن اهداف کوچک، به عنوان پله‌هايي براي رسيدن به هدف غايي، علاوه بر ايجاد حس تنوع، احساس پيروزي را در شما تشديد مي­کند و باعث مي­شود که حس موفقيت و اقتدار و تسلط بر زندگي، در شما استمرار يابد.
نااميدي، محصول بي‌تحرکي است
نااميدي، محصول بي‌تحرکي، و بي‌تحرکي، محصول نااميدي است. اگر در راستاي هدفتان به جاي دست روي دست گذاشتن، اقدامي کنيد، احساسي که در گذشته مبني اينکه هرگز نمي‌توانيد به آن چه مي‌خواهيد برسيد داشتيد، ناپديد مي­شود؛ در واقع فعاليت براي دستيابي به اهدافتان، به شما حس قدرت را القا مي­کند. انجام اين کار، پيامي را به مغز مخابره مي­کند مبني بر اينکه شما کنترل کامل زندگي خود را عهده دار هستيد.
بعضي از داوطلبان مي­گويند با آنکه اقدام کرده‌اند، اما به آنچه که خواسته‌اند نرسيده‌اند. به اين دسته از دوستان بايد گفت موقعيت شما با حرکت کردن در مسيري که به آن تمايل داريد، به طور طبيعي از موقعيت امروزتان بهتر خواهد شد، و البته احتمالاً به مقصدتان هم خواهيد رسيد.
در زمان حال زندگي کنيد
چرا وقتم را بيهوده هدر دادم؟چرا در مطالعۀ دروس پايه کوتاهي کردم؟ چرا و چرا ….
اين روزها، به جاي اينکه دايماً به فکر گذشته باشيد و خودتان را به خاطر کارهايي که انجام نداده‌ايد، سرزنش بکنيد يا اينکه نگران آينده باشيد و به حوادثي که ممکن است رخ بدهد يا شرايطي که امکان دارد برايتان پيش بيايد، فکر کنيد، در زمان حال زندگي کنيد و ذهنتان را به موقعيت کنوني‌تان معطوف کنيد.
براي اينکه بتوانيد ذهنتان را در زمان حال نگه داريد، روزتان را به بازه­هاي دو ساعته تقسيم کنيد و در پايان دو ساعت، هر زمان که به چيزي غير از زمان حال فکر کرديد، روي يک برگۀ کاغذ، علامت ضربدر بزنيد و تلاش کنيد که افکارتان را به هر آن چه در زمان حال انجام مي­دهيد، معطوف کنيد، و حتي اگر به اين فکر مي‌کنيد که چه وقت اين دو ساعت تمام مي­شود، دوباره روي کاغذتان نيز ضربدر بزنيد؛ يا اگر به اين فکر مي­کنيد که پس از پايان دو ساعت چه کاري بايد انجام دهيد، باز هم روي کاغذ ضربدر بزنيد و در زمان حال باقي بمانيد. هر روز سعي کنيد تا تعداد ضربدرهايي را که روي کاغذ مي­زنيد، کاهش دهيد. در پايان هفته، بايد پيشرفت قابل ملاحظه­اي داشته باشيد.
اين دنيا فاني و گذراست

واقعيت غير قابل انکار اين است که هيچ چيز در زندگي، جاودانه نيست؛ پس بهترين راه براي شما اين است که به جاي آنکه به گذشته‌اي که از دست رفته يا به آينده‌اي که نامعلوم است فکر کنيد، به هر آن چه که در زمان حال اتفاق مي­افتد، واکنش نشان دهيد؛ البته اين سخن، بدان معنا نيست که نبايد براي آينده‌تان برنامه­ريزي نماييد؛ بلکه نبايد خود را براي حوادث احتمالي که ممکن است پيش بيايد، نگران کنيد و زجر دهيد. لازم است که براي آيندۀ خودتان، به طور منطقي برنامه‌ريزي کنيد، اما از زمان حال نيز لذت ببريد. 

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.