نتایج در این بخش نمایش داده می شود

۴۰ نکته برنامه‌ریزی کنکور ۹۹ برای ۱ میلیون کنکوری

کنکور۹۹ در رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر  و زبان های خارجی، با مشارکت بیش از ۱ میلیون داوطلب، تیر ماه سال ۹۹ برگزار می شود و تا هفته سوم شهریور ۹۹، تکلیف راه یافتگان به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی کشور مشخص می شود.

در کنکور ۹۸، بیش از ۶۵۰ هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند و برای چندمین بار در سال های اخیر، مشتاقان مهندس شدن، کم تر از داوطالبان گروه علوم تجربی شد. این رویه نشان می دهد که بازار کار، هم سودای مهندس شدن را کمرنگ کرده و هم توسعه صنعت بهداشت و سلامت کشور، توجه به رشته های علوم تجربی را که در دهه شصت و هفتاد، کم تر مورد توجه بود را در کانون توجه داوطلبان قرار داده است.

گروه انسانی هم با افزایش استقبال داوطبان به خصوص در رشته های حسابداری روبرو شده  است. تعداد صندلی، از تعداد داوطلب بیشتر است.  اما هم چنان رقابت برای ورود به رشته های خوب در دانشگاه های ممتاز ایران بالاست. به خصوص رشته های داروسازی وپزشکی و دندان پزشکی در گروه  تجربی و مهندسی برق و عمران شریف و حقوق دانشگاه تهران.

برای کسب حداکثر اثربخشی و نتیجه مطلوب در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، بایستی  از مدت ها قبل و حتی از ۲ سال قبل برنامه ریزی کرد. هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی برای بسیاری از داوطلبان در مقطع کارشناسی گران است و برای قبولی در دانشگاه دولتی که مشتاقان بسیار دارد، باید خیلی تلاش کرد. موفقیت، برنامه می خواهد و روزیاتو تلاش کرده در این گفتار، اصول صحیح برنامه ریزی کنکور را برای داوطلبان ۳ گروه آزمایشی پر مخاطب (انسانی-ریاضی و تجربی) بیان کند.

تجاربی که نظرات برخی از داوطلبان حائز رتبه تک رقمی در کنکور های سال های اخیر است را جمع کردیم تا شما اطلاعات خوبی درباره نکته های طلایی اصول صحیح برنامه ریزی کنکور ریاضی، تجربی و انسانی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی

پله پله تا راه و رسم زندگی
نسخه نهایی بودجه‌بندی آزمون‌های آزمايشی مرحله‌ای و جامع سازمان سنجش (كنكور۹۹)
چگونه برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی کنیم؟
۵ راه برای غلبه بر ترس و رسیدن به موفقیت

سایت سازمان سنجش تا روز برگزاری کنکور و زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته، بهترین مشاور شما خواهد بود

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

برای برنامه ریزی در کنکور، بایستی حتما از اهل فن،  کمک بگیرید. مثل مدرسان، مشاوران کنکور، نفرات برتر کنکور در سال  های پیش، دوستان و آشنایانی که سال  های پیش، رتبه خوبی در کنکور کسب  کردند. دوستان و آشنایانی که در زمینه برنامه ریزی درسی، اهل نظر و روش هستند. اگر هیچ کدام از این ها در دسترس نبود، بایستی کتاب های اصول برنامه ریزی را مطالعه کنید تا با مبانی برنامه ریزی آشنا شوید.

اولین اصل در برنامه ریزی کنکور، نگاه کردنه به قضیه کنکور مثل یک پروژه است.  هر پروژه،نقطه شروع و پایان دارد. هر پروژه، نقشه راه مکتوب دارد.در هر پروژه، مشخص است که می خواهیم به چه چیزی دست پیدا کنیم. هر  پروژه، منابع محدود دارد. هر پروژه، مثل پروژه  کنکور، بایستی در یک زمان مشخص به اتمام برسد.

پس در کنکور، بایستی به منظور برنامه ریزی صحیح، هدف را مشخص کرد. هدف گذاری بایستی بر اساس علایق  و توانایی ها و به خصوص نگاه به برنامه بلند مدت شما در زندگی و دانشگاه باشد. باید بدانید که خواهان قبولی در چه رشته ای، چه دانشگاهی، چه شهری هستید. فکر شما باید روی این هدف، تمرکز کند.

دومین اصل در برنامه ریزی هدفمند کنکور به خصوص در گروه علوم آزمایشی تجربی، کسب مشورت از اهل فن است. تنوع رشته در کنکور تجربی زیاد است. آن قدر زیاد که دانستن معنای برخی از رشته ها، هفته ها مطالعه نیاز دارد. مشورت، شما را در برنامه ریزی درست، یاری می دهد.

اصول تست زنی در برنامه  ریزی صحیح کنکور باید رعایت شود و دیده شود. شما بایستی به موازات مطالعه خوب کتب  و منابع آزمون، حتما اصول تست زنی را تمرین کرده تا بتوانید در روز موعود (روز آزمون)، با کم ترین استرس، در مدت آزمون، پاسخ حداکثری به سوالات بدهید و نمره خوبی  بگیرید. برنامه ریزی شما بایدبه گونه ای باشد که در پاسخ به  سوالات دفترچه سوالات عمومی و دفترچه سوالات تخصصی، در کم  ترین زمان، به  بیش ترین تعداد سوالات ۴ گزینه  ای پاسخ دهید.

در برنامه  ریزی  کنکور، محل زندگی شما اهمیت دارد. محل ساکت، بدون عکس، با کم ترین صدا، نیاز است. هیچ چیز نباید حواس و تمرکز شما را منحرف کند. مدتی که برای مطالعه کنکور اختصاص می دهید، بایستی مربوط به کنکور باشد. گوشی هوشمند و رایانه واین چیزها در اتاق مطالعه شما نباشد.

در برنامه ریزی  کنکور، اولین منبعی که باید جدی گرفته شود، کتاب درسی  است. مطالعه و مرور چند باره کتب درسی و پاسخ به سوالات کتب و نکته برداری و آشنایی با یادداشت برداری اصولی را باید مد نظر قرار دهید. یادداشت برداری حین مطالعه به خصوص برای داوطلبان گروه انسانی و هنر که  موضوعات حفظی و غیر محاسباتی زیادی دارند، اهمیت فراوان دارد.

یکی از علل موفقیت رتبه های برتر کنکور سراسری در هر ۵ گروه آزمایشی، پاسخ حداکثری به دفترچه سوالات عمومی است. مخصوصا درس زبان که خوشبختانه یا متاسفانه!، اکثریت داوطلبان، قادر به کسب نمره بالای ۴۰ درصد در این درس نیستند و می توان با برنامه ریزی خوب، بیش از ۷۰ درصد سوالات زبان را پاسخ داده و تراز خود را ارتقا دهیم

بيشتر بخوانيد :

کنکوري‌ها، مدرسه و کنار آمدن با مشکلات ريز و درشت

مطالعه هدفمند؛ رمز و راز موفقيت در آزمون سراسري

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۹۹

رمز موفقیت در کنکور چیست؟ پول یا قول ؟

از این به بعد، رمز موفقیت در کنکور، صرفا میلیون ها تومان هزینه جهت کلاس های کنکور شبانه روزی و اردوهای تخصصی و استفاده  از فوق تخصصی های ریاضی و فیزیک و زیست شناسی نیست. مهم آن است که شما تسلط کامل به مفاددرسی داشته و اصول تست زنی را بارها تمرین و در آزمون های آزمایشی، عیار کیفیت کار خود را بسنجید.

الان رسم شده است که پیامک هایی مبنی بر قبولی تضمینی با قرارداد کتبی به داوطلبان ارسال می شود تا با صرف ۱ تا ۵ میلیارد ریال، صندلی فلان رشته در فلان دانشگاه را بدست آورند!

برای موفقیت در کنکور۹۹ و برنامه  ریزی در کنکور، نیازی به پول خرج کردن نیست. آن چیزی که باید درست خرج شود، وقت است که باید با مطالعه درست و دقیق کتب درسی همراه شود. برای برنامه ریزی کنکور،‌ بایستی برای تفریح و گردش و طبیعت گردی، وقت بگذارید. نگرش شما بایستی انرژی مثبت باشد. رتبه های برتر کنکور، انرژی مثبت بودند. اهل مطالعه کتب غیر درسی و ورزش بودند. این ۲ موضوع را در برنامه خوب قرار دهید.

۲۰ نکته مهم برای افزایش شانس قبولی در کنکور سال ۱۳۹۹

  • یکی از مهم ترین  موضوعات برای داوطلبان کنکور ۹۹ اطلاع از سهمیه ها، تاریخ برگزاری آزمون، پرینت کارت، تغییر رشته پس از اعلام نتایج اولیه و مسائلی از این دست است. برای کاهش استرس خود، با هر پرسشی مواجه شدید، به سایت سازمان سنجش در نشانی: sanjesh.org رجوع کرده و پرسش خود را به صورت اینترنتی مطرح  کنید. ظرف ۴۸ ساعت به سوال شما پاسخ می دهند.
  • برای برنامه ریزی صحیح کنکور سراسری، بایستی به تغذیه خود بها دهید. این فقط نحوه درس خواندن نیست که نیاز به برنامه ریزی دارد. اصول تغذیه صحیح برای امادگی کنکور نیز نیاز به برنامه ریزی دارد. همه چیز، برنامه می خواهد. سعی کنید سبک زندگی خود را با برنامه، هدایت کنید.
  • برنامه ریزی صحیح کنکور۹۹ ، مثل  یک پروژه، تاریخ آغاز (امادگی برای کنکور) و  تاریخ پایان (خروج شما از جلسه آزمون ) دارد. نیاز به سازماندهی و هماهنگی و هدایت منابع (کتب و لوازم کمک آموزشی  و مشورت با مشاوران مجرب تحصیلی و روانشناسی) دارد. یعنی کنکور، یک پروژه است که شما باید هدایت کنید و از هر منبعی برای ارتقا بازدهی خود استفاده کنید.
  • برنامه ریزی در کنکور را حتما بر اساس تجارب موفق رتبه های برتر کنکور سال های قبل، طراحی کنید. نکات مهمی که ان ها می گویند، نقشه راه شما در طی کردن مسیر موفقیت است.
  • این یک واقعیت مهم در آزمون سراسری سال های اخیر است. شمار داوطلبان زن، بیش از داوطلبان مرد است. خانم ها با حوصله و صبوری بیشتری مطالعه می کنند. لذا، شما برای رقابت با داوطبان خانم، بایستی زیاد درس بخوانید و درست مطالعه کنید.
  • زیاد مطالعه کردن، به معنی یادگیری کافی و کامل نیست. در پروژه کنکور، بایستی همه چیز، با حداکثر بازدهی  همراه شود نا نتیجه مطلوب که ورود شما به رشته و دانشگاه مورد نظر در شهر مورد علاقه است، حاصل شود.
  • از همین الان به فکر انتخاب رشته باشید. انتخاب رشته معمولا در مردادماه انجام  می شود. اگر نیاز به مشاوره و بررسی رشته ها دارید، از هم اکنون روی رشته های مورد علاقه خود در گروه آزمایشی که امتحان می دهد، مطالعه و بررسی کنید. افرادی که مشاور خوبی برای شما در انتخاب رشته و شناخت هر رشته هستند را از هم اکنون شناسایی کرده و با آن ها رایزنی کنید.
  • اصول برنامه ریزی صحیح کنکور می گوید که نیاز نیست روزی ۱۸ ساعت مطالعه کنید. نفر ۳کنکور انسانی سال  ۱۳۹۸، روزی حدود ۱۰ ساعت  مطالعه کرد. او معتقد بود در روند آمادگی کنکور، اصلا از فضای مجازی فاصله نگرفت! آری! نیاز نیست خود را به چیز خاصی محدود کنید! مهم، درست مصرف  کردن است.
  • نفر اول کنکور ریاضی سال ۱۳۹۸ گفته بود که برای قبولی در کنکور، از سال  ۱۳۹۶ برنامه  ریزی کرده  است. او گفته بود که اگر مطالعه سال  های قبل، به درستی انجام نشود، مطالعه سال آخر، بی فایده است.
  • نفر اول کنکور تجریی سال ۱۳۹۸ گفته بود که کلاس کنکور نرفته اما اصول تست زنی را در برنامه ریزی صحیح کنکور  تجربی اموخته بود.
  • رتبه ۵ کنکور تجربی سال  ۱۳۹۸ از دیار «اولین های ایرانی» یعنی شهر تبریز بود. او گفته بود که اعتماد به نفس وتقویت آن، اهمیت بسیاری در ارتقا توانایی و موفقیت داوطلبان در امادگی کنکور سراسری دارد.
  • رتبه ۴ کنکور علوم انسانی در سال  ۱۳۹۸ گفته بود که اصلا کلاس کنکور  نرفته ودر کلاس های تست زنی همش  شرکت نکرده  است. او گفته بود که از سال  اول دبیرستان، خود را برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸،  آماده کرده بود. یعنی از ۳ سال جلوتر، پروژه کنکور را استارت زده  است.
  • رتبه ۱۰ گروه علوم انسانی در سال ۱۳۹۸، با این که پدر و مادرش پزشک هستند، اما با عدم شرکت در  کلاس کنکور و روزی ۵ ساعت  مطالعه هدفمند، توانسته یکی از برترین های کنکور انسانی در سال نود و هشت شود. آن هم در خانواده ای اهل طبابت.
  • رتبه۲گروه زبان سال ۹۸ گفته بود که با وجود خانواده پزشک، عاشق زبان بوده و بدون کنکور، موفق به کسب این رتبه شده است. نکته جالب درباره موفقیت این فرد آن است که وی گفته بود، صبح تا شب سریال ها و فیلم های زبان اصلی را می دیده و نکته برداری می کرده است.
  • رتبه ۶ گروه ریاضی در کنکور  ۹۸ گفته بود که کلاس های تقویتی، هیچ نقشی در موفقیت و برنامه ریزی  او نداشته و هرگز در کسب  موفقیت عالی، نا امید نشده است.
  • رتبه ۱۰ گروه آزمایشی تجربی در کنکور ۹۸ گفته بود که در مدت برنامه  ریزی کنکور، از فضای مجازی دور بوده است.
  • رتبه ۵ کنکور ریاضی که مدال نقره المپیاد شیمی را هم در اختیار دارد گفته بود ۷ ساعت در روز درس خوانده و همه  وقتش را صرف مطالعه نمی کرد. این نشان می دهد که اصول برنامه ریزی صحیح کنکور به معنی اختصاص ۱۸ ساعت وقت به مطالعه کنکوری نیست!
  • برای آمادگی کنکور ۹۹ باید کار خود را از تابستان ۹۸ آغاز می‌کردید. کنکور ۹۹ احتمالا با افزایش شمار داوطلبان گروه تجربی مواجه شود. زمان برگزاری دقیق کنکور ۹۹ را در سایت سنجش دنبال کنید.

از شما مخاطب گرامی همشاگردي میخواهیم تا نظرات و دیدگاه های خود را درباره امادگی آزمون سراسری سال  ۱۳۹۹ و تجارب خود در شرکت در گروه آزمایشی تجربی، انسانی و ریاضی از طریق بخش نظرسنجی با ما به اشتراک بگذارید. برای  برنامه ریزی کنکور، خوط مطالعه کنید و کنکور را مثل یک پروژه بدانید و به زمان بندی آن، متعهد بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.