نتایج در این بخش نمایش داده می شود

یکدیگر را بفهمیم اما چگونه؟

برای فهمیدن دیگران لازم است که اصولی را در نظر بگیریم و آنها را رعایت کنیم. فهمیدن دیگران را در اولویت های خویش قرار دهیم. کافی است تا بفهمید که مردم از کجا آمده اند، می خواهند چه بگویند و چه چیزی برایشان مهم است. اگر این موضوع را دریابید، موجب ارتقای روابط خود با دیگران شده اید.
در بسیاری از موارد وقتی عمیقا به برخی از مشکلات و مشاجرات موجود در بین افراد توجه کنید، به این موضوع می رسید که در بیشترین موارد، عدم درک و نفهمیدن افراد توسط یکدیگر، موجب بروز مشکلات و ناملایمتی ها می شود. باید یاد بگیرید تا به  دیگران گوش دهید تا بدانید که به واقع چه می خواهند و چه انتظاراتی دارند، بدون اینکه بخواهید به پیش داوری و قضاوت بپردازید.

شنونده خوب بودن یعنی تمرین کنیم تا حرف دیگران را قطع نکنیم یا اینکه تمام کننده جملات دیگران نباشیم. توجه داشته باشید که گاهی اوقات، باید شنیدن را روش زندگی خود قرار دهیم.

این یک مهارت است که بتوانید حالت جواب گویی را کاهش دهید و از طرف دیگر توانایی شنیدن را در خود افزایش دهید. در این صورت به یک موجود صلح جو تبدیل خواهید شد. کسی که بتواند در این زمینه خود را کنترل کند، مهارت مهمی را تجربه کرده است. مهارتی که منافع بسیاری برای خودش و دیگران، به دنبال خواهد داشت.

وقتی در اماکن عمومی در تردد هستید، احتمالا با کمی دقت، متوجه خواهید شد که اغلب مردم دائما در حال حرف زدن هستند و کمتر کسی وجود دارد که در حال گوش دادن باشد.

اگر دقت کرده باشید، زمانی که روی لبه صندلی در حالتی نا آرام می نشینید و سعی می کنید تا حدس بزنید که طرف مقابل شما می خواهد چه بگوید، مقدار قابل توجهی انرژی از دست می دهید و به وضوح، ممکن است عصبی شوید. در حالی که وقتی با دقت گوش می کنید، هم شما و هم طرف مقابلتان، بدون احساس رقابت، در صلح و امنیت، مکالمه ی آرام بخشی را ادامه می دهید.

گوش کردن موجب بالا رفتن آستانه ی تحمل تان می شود و به مراودات شما، طراوت می بخشد. هر کسی از اینکه فردی وجود داشته باشد که به خوبی به او گوش دهد، لذت می برد

در ارتباط با روابط میان زن و مرد یا روابط موجود در میان اعضای یک خانواده اعم از والدین و فرزندان و یا رابطه دوستان، رعایت و به کار گیری مهارت گوش سپردن، از جایگاه مهم و حساسی برخوردار است. آنانکه بیشتر و بهتر به اطرافیانشان گوش می سپارند، دوست داشتنی و قابل احترامند.

در بسیاری از موارد، بالا گرفتن اختلافات زناشویی نشات گرفته از عدم شنیدن یکدیگر است. چرا که به محض بروز هر نوع اختلاف نظر، طرفین یک گفتگو هر یک به نوعی سعی دارند تا بی وقفه به پاسخ گویی به طرف مقابل بپردازند بدون اینکه بخواهد مدتی صبر کنند تا طرف مقابل به طور کامل حرفهایش را بیان کند. چه بسا مدت زمان کوتاهی را به سکوت گذراندن، موجب فروکش کردن دعوا و اختلافات متعدد شود. در رابطه با مناسبات بین والدین و فرزندان هم این موضوع صادق است.

گاهی اوقات لازم است که والدین به فرزندان خود گوش دهند. یعنی ممکن است فرزندان نیاز داشته باشند تا در لحظاتی به بیان خواسته ها و مشکلات خود بپردازند، بدون اینکه نیاز داشته باشند تا توسط والدین خود نصیحت شوند و یا حتی شنونده سرزنش های آنها باشند. برای فرزندان هم لازم است تا یاد بگیرند در مواقعی، احساس پدر و مادر خود را درک کنند و در برابر گفته های انها، سکوت کنند حتی در مواردی که تصور میکنند شنونده صحبتهایی منطقی نیستند. لازم است به خود متذکر شوند که والدین آنها، نسبت به آنها دلسوزند و اگر با این تصور به پدر و مادر خود نگاه کنند، راحت تر می توانند به گفته های آنها گوش سپارند.

مهم این است که باور داشته باشیم که سکوت کردن و شنیدن دیگران، مهارتی ارزشمند و مفید است که اثرات مطلوب آن، در درجه اول برای خودتان و سپس برای تمامی کسانی که با آنها به نوعی در ارتباط هستید، مفید است. وقتی با آرامش به سخنان طرف مقابل گوش می دهید، به ایجاد روابطی آرامش بخش و سودمند، کمک می کنید و مقدمه ای برای رسیدن به نتایج مثبت و سودمند را فراهم می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.