نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکوری‌ها چه میزان قهوه در روز مصرف کنند؟

فرصت زیادی تا برگزاری کنکور بزرگترین ماراتن علمی کشور باقی نمانده است و داوطلبان به سرعت در حال مطالعه و مرور مطالب درسی هستند؛

در این روز‌ها داوطلبان در کنار مطالعه، ناخواسته درگیر برخی از حواشی می‌شوند که ممکن است برای آنان مشکلات جدی را به وجود آورد و زحمات چندین ساله آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب را از بین ببرد؛

این حواشی و اتفاقات فارغ از استرس، سردرگمی، نگرانی و پارامتر‌های هیجانی در قالب پرخاشگری، عصبانیت و انزوا بروز خواهد داشت.



با توجه به نزدیک بودن کنکور و به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم با یک مشاور تحصیلی خبره و باتجربه صحبت کنیم و نظر وی را درباره راهکار‌های مقابله با این حواشی جویا شویم؛ در همین راستا با خدیجه رحمانی پزشک متخصص طب سنتی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.



خدیجه رحمانی متخصص تغذیه درباره فواید و مضرات مصرف قهوه برای افراد کنکوری، اظهار کرد:

برای اینکه یادگیری خوبی داشته باشید باید مواد مغذی کافی را دریافت کنید زیرا هرگونه کمبود ریزمغذی می‌تواند اثراتی سوء را به همراه داشته باشد.



وی بیان کرد: تغذیه سالم شامل چهار گروه غذایی است که باید در برنامه روزانه گنجانده شود؛ برای اینکه فرآیند یادگیری افزایش داشته باشد بحث صبحانه مطرح است و باید صبحانه را به‌طور حتم میل کنند؛

بیشتر بخوانید :

چه کار‌هایی باید قبل از آزمون انجام دهیم؟

چطور بتونیم رو یک موضوع متمرکز بشیم ؟

در دوران کنکور چه مواد خوراکی به بهبود عملکرد ما کمک میکنند؟

بیشتر این افراد شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها می‌خوابند، موضوعی که سیستم بدنی آن‌ها را با مشکل روبرو کرده و تحت تاثیر قرار خواهد داد.



رحمانی ادامه داد: افراد کنکوری باید خواب و خوراک منظم داشته باشند که با این رویه فرآیند درک یادگیری افزایش پیدا خواهد کرد؛

به اینگونه افراد خواب شبانه توصیه می‌شود چراکه این کار اضطراب را کاهش می‌دهد، همچنین صبحانه جزو مهم‌ترین وعده غذایی است که نباید از آن غافل شد.



این متخصص تغذیه تشریح کرد:

مطالعات نشان داده است کودکانی که یک هفته صبحانه مصرف نمی‌کنند با کاهش حافظه کوتاه مدت‌ رو به رو می‌شوند؛ برای افزایش قدرت یادگیری هم خواب خوب و هم تغذیه بسیار تاثیرگذار است و باید گفت صبحانه بعد از ساعت هشت معنا ندارد و قدرت یادگیری را کاهش می‌دهد.

تاثیر قهوه در هوشیاری


وی ادامه داد: مصرف قهوه و نسکافه می‌تواند به مقدار کم در هوشیاری تاثیرگذار باشد؛

برخی افراد بدن خود را خسته نگه می‌دارند و مدام به سراغ قهوه یا نسکافه می‌روند که خوابشان نبرد، در حالی که این کار درست نیست و باعث اختلال در کارکرد بدن خواهد شد.

رحمانی افزود: اصلاح الگوی رفتار خواب و غذا بسیار در تقویت حافظه کوتاه مدت بسیار مؤثر است؛ توصیه می‌شود افراد در روز سه وعده اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام را داشته باشند،

همچنین از مصرف میان وعده نباید غافل شوند، مهم‌ترین ماده انرژی‌زا فعالیت مغز قند خون است و باید حداکثر تلاش را داشت تا قند افت نکند، حتما از میان وعده و وعده اصلی استفاده کنند.

 
تاثیر مصرف قهوه در سلامت قلب و عروق



این متخصص تغذیه اظهار کرد:

میان وعده مفید و مقوی شامل میوه‌ها، خشکبار و مغز‌ها هستند و در کنار این موارد مصرف آب بسیار مفید خواهد بود. افراد باید بدانند مصرف زیاد قهوه در سیستم قلب و عروق مؤثر است و افرادی که مشکل قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.



وی یادآوری کرد: افراد کنکوری باید قهوه را در صبح و روزی ۲ فنجان مصرف کنند و از این مقدار بیشتر نشود؛ قهوه مفیدتر از نسکافه است و به هیچ عنوان نباید این نوشیدنی را قبل از خواب مصرف کنند چراکه خواب شب را به هم می‌زند، از چهار الی پنج بعدازظهر به بعد هیچ مواد کافئین‌داری نباید مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.