نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کلاس‌هاي کنکور: مفيد يا بي‌فايده؟

وقتي حرف کنکور به ميان مي‌آيد، داوطلبان، کارهاي مختلفي براي موفقيت در اين آزمون در نظر مي‌گيرند. در حال حاضر و با وجود افزايش دانشگاه‌ها، قبولي در رشته‌هاي بسيار خوب و دانشگاه‌هاي عالي، به يکي از دل مشغولي‌هاي اصلي بيشتر داوطلبان تبديل شده است. گروهي به برنامه خوب، عده‌اي به گردآوري جزوه‌هاي عالي و کامل، و گروهي به نحوه مطالعه و … فکر مي‌کنند تا بتوانند از وقت و توان خود، بهترين استفاده را بدين منظور ببرند. عده‌اي هم در اين ميان، براي هر چه بهتر شدن وضعيت خود، تصميم مي‌گيرند تا از کلاس‌هاي تقويتي کنکور استفاده کنند. بيشتر داوطلبان فکر مي‌کنند که يکي از راه‌هاي ورود به دانشگاه، شرکت در کلاس‌هاي آموزش خصوصي يا کلاس‌هاي جمعي در مؤسسه‌ها يا مراکز آموزشي مختلف است، و اگر از اين مؤسسات و خدمات آنها استفاده نکنند، نمي‌توانند در آزمون سراسري رتبه خوبي کسب کنند.
پس ‌از انتخاب و تصميم خانواده‌ها به اينکه هزينه‌هايي را براي اين موضوع در نظر بگيرند، نوبت به انتخاب آموزشگاه معتبر و استادان حرفه‌اي مي‌رسد. نکته‌اي که اهميت دارد اين است که اصلاً اين کلاس‌ها ضرورت دارد يا نه و تا چه اندازه مي‌تواند براي داوطلبان، مفيد و کمک کننده باشد. با توجه به اينکه فصل تابستان، دوران اوج تکاپوي داوطلبان براي شرکت در کلاس‌هاي تقويتي کنکور است و تبليغات و هياهوي گسترده‌اي هم در ميان مؤسسات مختلف براي برگزاري اين‌گونه کلاس‌ها برپاست، در اين مقاله مي‌خواهيم درباره کلاس‌هاي کنکور و فوايد و مشکلات آنها با شما عزيزان صحبت کنيم.
قبل از اينکه در کلاس‌هاي تقويتي کنکور شرکت کنيد، حتماً به نکات زير توجه داشته باشيد:
1-    کنکور، آزموني غير عادي نيست
وقتي صحبت کنکور به ميان مي‌آيد، برخي از داوطلبان دچار استرس و اضطراب زيادي مي‌شوند و همين استرس باعث مي‌شود که آنها براي موفقيت در کنکور، هر راهي را که به ذهنشان مي‌رسد امتحان کنند؛ البته کوشا بودن و تلاش کردن و به کار بستن راه‌هاي مختلف براي آمادگي در کنکور، اصلاً بد نيست؛ به شرط اينکه اين راه‌ها کمک کننده و مفيد باشد. يکي از کارهايي که اين گروه از داوطلبان با تقليد از برخي ديگر از داوطلبان انجام مي‌دهند، همين شرکت در کلاس‌هاي کنکور است. به ياد داشته باشيد که کنکور، يک آزمون عادي، مانند هر آزمون ديگر است و مهم‌ترين کاري که بايد براي موفقيت در آن انجام دهيد اين است که تلاش کنيد و پشتکار به خرج دهيد. اگر پشتکار و تلاش و برنامه نداشته باشيد، هيچ کلاس کنکوري نمي‌تواند شما را به هدفتان برساند؛ پس مهره اصلي در اين ميانه، خود شما هستيد و باور اينکه مي‌توانيد موفق شويد؛ بنابراين، باورتان را تقويت کنيد و به همه راه‌هايي که شما را براي رسيدن به هدفتان کمک مي‌کند، فکر کنيد.
2-   به زماني که اين کلاس‌ها از شما مي گيرد، توجه کنيد
سالي که هر يک از شما داوطلبان عزيز در آن کنکور مي‌دهيد، سالي بسيار مهم براي مطالعه و آمادگي براي آزمون سراسري است؛ به گونه‌اي که بايد بهترين استفاده را از اين زمان براي شرکت در يک آزمون عالي و مثال زدني ببريد. يکي از کارهايي که انجام آن، بخشي از زمان شما را خواهد گرفت، رفتن به کلاس‌هاي کنکور است. علاوه بر اينکه زمان در نظر گرفته شده براي کلاس، مهم است، زماني که شما صرف رفت و آمد و استراحت بعد از کلاس مي‌کنيد نيز اهميت دارد. يکي از موضوعاتي که قبل از رفتن به کلاس‌هاي کنکور بايد به خوبي به آن فکر کنيد اين است که آيا با توجه به وقت و زماني که مي‌گذاريد، مي‌توانيد از اين کلاس‌ها بهره کافي ببريد. در واقع بايد بررسي کنيد و ببينيد که آيا نمي‌توانيد با صرف همين زمان در منزل، درس مورد نظر را مطالعه کنيد. به طور خلاصه، وقت خود را درنظر بگيريد و بسنجيد که رفتن به اين کلاس‌ها، با توجه به وقتي که براي حضور در آنها کنار مي‌گذاريد، درست است يا نه.
هزينه صرف شده براي اين کلاس‌ها را در نظر بگيريد
يکي از کارهايي که شما عزيزان، قبل از ثبت‌نام در کلاس‌هاي کنکور بايد انجام بدهيد، اين است که بررسي کنيد چه ميزان هزينه براي اين کلاس‌ها بايد صرف کنيد و آيا صرف اين هزينه لازم است يا نه، و ببينيد که اصلاً اگر شما به اين کلاس‌ها نرويد، آيا نمي‌توانيد با مطالعه در خانه يا کمک گرفتن از دوستان يا کتاب‌هاي کمک آموزشي به هدف مورد نظرتان برسيد.
حقيقت اين است که، بسته به مؤسسه و درس مورد نظر، هزينه‌هاي مربوط به کلاس‌هاي تقويتي کنکور براي بسياري از خانواده‌ها سرسام آور و زياد است. صرف نظر از خانواده‌هاي مرفه، تعداد بسيار زيادي از خانواده‌هايي که فرزند کنکوري دارند، به سختي مي‌توانند از عهده چنين هزينه‌هاي برآيند؛ با اين همه، خانواده‌ها وقتي احساس مي‌کنند که تنها راه موفقيت فرزندانشان استفاده از اين کلاس‌هاست، با هر سختي و با صرفه‌جويي از همه هزينه‌‌‌هاي ضرور و غيرضرور زندگي‌شان، شهريه مورد نظر اين مؤسسات را فراهم مي‌کنند؛ به اين خاطر که همه پدر و مادرها آرزو دارند تا فرزندانشان در بهترين رشته‌ها و دانشگاه‌ها قبول شوند و براي اين هدف از انجام هر کاري، از جمله پرداخت هزينه سرسام‌آور اين گونه کلاس‌ها، نيز ابايي ندارند؛ اما اين شما داوطلب عزيز هستيد که بايد با سنجيدن شرايط، بهترين تصميم را بگيريد؛ اينکه اين کلاس‌ها، با توجه به هزينه‌اي که صرف مي‌کنيد، چقدر لازم به نظر مي‌رسد و آيا به صورت ديگر نمي‌توانيد مطالعه کاملي داشته باشيد.
خوب تحقيق کنيد
دلايل بسياري وجود دارد که يک داوطلب، مؤسسه خاصي را براي شرکت در کلاس‌هاي کنکور انتخاب کند.
1-    برخي ‌از داوطلبان، به توصيه دوستان و فاميل خود يا کساني که سال‌هاي پيش در کنکور پذيرفته شده‌اند، به يکي از اين آموزشگاه‌ها براي ثبت نام مراجعه‌ مي‌کنند و برخي ديگر نيز به آگهي‌هايي که گاه و بي‌گاه در حياط منزل خود و در خيابان و معابر عمومي به دست آنان مي‌رسد، اعتماد کرده و متقاضي نام‌نويسي در اين کلاس‌ها مي‌شوند. آگهي‌هاي اين آموزشکده‌ها و مؤسسه‌ها که مانند قارچ هر روز تعداد زيادي از آنها قد علم مي‌کنند، به شکل‌هاي مختلف و گاهي کاملاً بازاري، که هيچ جنبه علمي در آنها لحاظ نشده است، به چشم مي‌خورد و بسياري از داوطلبان را فريب مي‌دهد. بيشتر اين مؤسسات، به فکر منافع خود هستند و به کنکور به عنوان يک صنعت پر سود نگاه مي‌کنند. همچنين مؤسسه‌هايي هستند که فاقد مجوز رسمي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستند و فعاليت آنها نيز غيرقانوني اعلام شده است، اما آگهي‌هايشان همه روزه منتشر مي‌شود و آنها همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. در اين آشفته بازار، هر کس که از راه مي‌رسد به خود اجازه مي‌دهد تا تنها با پرداخت مبلغي ناچيز به چاپخانه‌ها، به انتشار آگهي‌هاي بازاري و اساساً دروغ بپردازد.
اگر واقعاً فکر مي‌کنيد که نياز داريد در کلاس‌هاي کنکور اين مؤسسات شرکت کنيد، به خاطر وقت و هزينه‌هايي که از اين بابت صرف مي‌کنيد، خوب تحقيق کنيد. تحقيق کافي به شما کمک خواهد کرد تا بهترين مؤسسه را از نظر هزينه‌ها، و مهم‌تر از همه به لحاظ آموزشي، انتخاب کنيد.
يکي از راه‌هايي که مي‌توانيد در اين مورد از آن به عنوان روش تحقيق استفاده کنيد اين است که از داوطلبان سال‌هاي قبل که در اين مؤسسات ثبت‌نام کرده‌اند، پي‌گير کلاس‌هاي معتبر در اين زمينه باشيد. نکته‌اي که در اينجا بايد به آن اشاره کرد اين است که در خصوص تبليغات خود مؤسسه‌ها درباره تعداد قبولي‌ها و نيز رتبه‌هاي برتر، بسيار با احتياط برخورد کنيد. راه ديگر براي دريافتن خوب يا ضعيف بودن يک مؤسسه، اين است که يک جلسه يا بيشتر، در کلاس‌هاي آن مؤسسه شرکت کنيد. مطمين باشيد که در همان يک يا دو جلسه، به کيفيت کلاس و سطح آموزشي آن مؤسسه پي خواهيد برد.
راه‌هاي ديگر را هم در نظر بگيريد
شرکت در کلاس‌هاي تقويتي کنکور، يکي از  راه‌هايي است که شما داوطلب عزيز مي‌توانيد براي نيل به اهدافتان از آنها استفاده کنيد؛ اما اين نکته را نيز در نظر بگيريد که اين راه، تنها راه يا کامل‌ترين راه ممکن نيست و سالانه افراد زيادي در کنکور با رتبه‌هاي بسيار خوب قبول مي‌شوند که بيشتر آنها در هيچ کلاسي شرکت نکرده‌ و فقط با استفاده از جزوه و کتاب‌هاي درسي توانسته‌اند به هدف خود نايل آيند.

عجولانه تصميم نگيريد. شما نيز تفاوتي با ساير داوطلبان نداريد و اگر بخواهيد و تلاش کنيد، مطمين باشيد که موفق خواهيد شد؛ پس حتماً، و قبل از صرف هزينه و وقت، به اين نکته فکر کنيد که آيا راه ديگري به غير از شرکت در کنکور وجود دارد که راهگشا و کمک شما در کنکور باشد يا نه. در بيشتر موارد، موضوع با تهيه يک جزوه، چند جلسه مطالعه يا رفع اشکال با دوستان و … حل مي‌شود و نيازي به شرکت در کلاس‌هاي کنکور نيست. اگر هم واقعاً احساس مي‌کنيد که براي قوّت بيشتر کارتان، نياز به حضور در اين کلاس‌ها داريد، براي کاهش هزينه‌ها، صرفه جويي در وقت و … تنها به عنوان رفع اشکال از اين کلاس‌ها استفاده کنيد.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.