نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه متن های طولانی حفظ کنیم؟

بسیاری از افراد همیشه از سرعت و میزان فهم و یادگیری خود نالان هستند و هوش و استعداد خود را برای به خاطر سپردن مفاهیم درسی زیر سوال می برند اما قطعا هیچ کدام تا بحال به این موضوع نیندیشیده اند که شاید کار از جای دیگری لنگ می زند و مشکل هوش و استعداد و توانایی فهم آنها نیست بلکه تنها چیزی که مشکل دارد نحوه و روش مطالعه و بخاطر سپاری مفاهیم است.
اولین کاری که باید برای کمک به خود در جهت رفع این مشکل انجام دهیم این است که عادت های غلط خود را یافته و سعی در ترک آن داشته باشیم. برای این کار کافی است شما به عادت های غلط خود واقف شوید و بابررسی دقیق آنها و با علاقه به تغییر عادت های جدید را یادگرفته و جایگزین عادت های اشتباه نمایید.
روش اول جهت حفظ کردن متن طولانی
1) قبل از اینکه حفظ کردن متن مورد نظر را آغاز کنید دو یا ۳ بار آن را از اول تا آخر بخوانید. این کار کمک میکند تا با ریتم جمله کاملا آشنا شوید
2) متن بلند خود را به چند قسمت تقسیم کنید . یکباره حفظ کردن یک متن بلند تقریبا” غیرممکن است . بنابراین متن رابه بخشهای کوچک تقسیم کنید و این قسمتها را یک به یک حفظ کنید.
3) این قسمتهای کوچک را شماره گذاری کنید تا بتوانید به ترتیب آنها را به یاد بیاورید زیرا با این روش مغز شما راحت تر اطلاعات ذخیره شده را بازیابی می کند. در هنگام حفظ کردن هم بهتر است این قسمتها را به ترتیب حفظ کنید تا هنگام بخاطر آوردن کمتر دچار مشکل شوید .
4) برای اینکه متن را راحت تر حفظ کنید با صدای بلند آن را بخوانید . از آنجایی که قرار است یک متن بلند را در مدت کوتاه به خاطر بسپارید بهتر است هم از طریق گوش و هم از طریق چشم اطلاعات را وارد مغزتان کنید.
5) برای حفظ کردن هر قسمت از متن زمان کافی اختصاص دهید و بعد از اینکه یک قسمت را کاملا” حفظ کردید سراغ قسمت بعدی بروید.
6) همینطور که پیش می روید و قسمت به قسمت متن را حفظ می کنید ، قسمتهای قبلی را هم حتما” مرور کنید . تکرار کردن قسمتهای حفظ شده با صدای بلند هم بسیار مفید است و کار را برای شما آسانتر می کند.
روش دوم جهت حفظ کردن متن طولانی
بدون این که روی کتاب نگاه کنید چیزهایی که خوانده اید را بلند با خود بگویید
مطلب دوم را بخوانید
بدون اینکه به کتاب نگاه کنید دوباره هر دو مطلب را بلند با خود بگویید
موضوع اول و دوم و سوم را بخوانید.
آنها را با صدای بلند تا جایی که به یاد دارید بگویید.
این کار را تا زمانی که بتوانید تمام مطالب را بدون نگاه کردن روی کتاب بگویید، ادامه دهید.
زمانی که شما در پایان مطالب خود هستید سعی کنید سه بار کل مطالب را با خود بگویید.
اگر شما نمی توانید آن را سه بار تکرار کنید دوباره شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.