نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه ساعت مطالعه را افزایش دهیم؟

چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟


پاسخ به این سوال میتواند گام بزرگی در جهت رسیدن به رتبه دلخواهتان باشد. حتی اگر بهترین برنامه، کتب کمک آموزشی و دبیران را دارید بدون داشتن ساعت مطالعه کافی به نتیجه نخواهید رسید.

شاید بارها و بارها تصمیم گرفتید از فردا شروع کنید و چندین ساعت بیشتر درس بخوانید اما‌ با شکست مواجه شدید. ساعت مطالعه مناسب برای هر فرد متفاوت است. هرکس باید نسبت به خودش سنجیده شود نه دیگران!


قدم اول برای افزایش ساعت مطالعه، شناسایی نکات منفی و موانع درس خواندن شما هست. یافتن و برطرف کردن هر کدام ازین نکات میتواند قدم بزرگی در بهبود ساعت مطالعه شما داشته باشد.

موانع افزایش ساعت مطالعه:



۱) برنامه نامناسب:


هیچ مسیری بدون داشتن برنامه به نتیجه نمیرسد. برنامه مناسب علاوه بر اینکه به مسیر شما جهت میدهد علاقه و انگیزه شمارا به درس خواندن افزایش میدهد. از این لحاظ دانش آموزان به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) دانش ‌آموزانی که ناگهانی تصمیم میگیرند:


خیلی از کنکوری ها وقتی که صبح از خواب بلند میشوند و تصمیم میگیرند که چه مباحثی را مطالعه کنند. این بی برنامه باعث از هم پاشیدن ذهن آن ها و عدم تمایل به تلاش زیاد هست. درواقع آن ها در ذهن خود محدودیتی برای تلاش خود قرار نداده اند در نتیجه همیشه کمتر از توانایی خودشان تلاش خواهند کرد.

ب) دانش آموزان غیر واقع گرا:


خیلی از دانش آموزان در هنگام برنامه ریزی به توان و ظرفیت و سابقه خود توجه نمیکنند. برای مثال، کسی که ۵ ساعت در روز مطالعه میکند. ناگهان در برنامه آتی خود تصمیم میگیرد که ۱۰ساعت مطالعه کند. در نتیجه به علت نرسیدن به هدف خودش دلسرد میشود و حتی ممکنه تاثیر عکس داشته باشدی و ساعت مطالعه او کمتر از۵ساعت نیز بشود. درنتیجه ساعت مطالعه باید معقول و حساب شده باشد و برای هر کس اختصاصی خودش است.

۲) پرش ذهنی:


تعدادی از کنکوری ها در هنگام مطالعه حواسشان به موضوعات مختلف پرت میشود.

درنتیجه نمیتوانند مطالعه مفیدی داشته باشند. همچنین درگیری های ذهنی باعث عدم تمایل و انگیزه به مطالعه میشود. مناسب ترین راه این است که امسال از هرگونه اتفاقات جدید و درگیری های ذهنی و یا دوستانی که خیلی اهل درس نیستند دوری کرد.

سعی کنید ذهن خود را با آرامش نگه دارید و از فکر کردن به موضوعات ناراحت کننده و انرژی بر دوری کنید.

۳) وسایل هدر دهنده وقت:


استفاده از تلفن همراه شبکه های اجتماعی، تماشای تلوزیون و…ازعمده ترین وسایل اتلاف وقت هستند.

علاوه بر وقت معمولا فرد بعد از تماشای تلوزیون یا استفاده از شبکه های اجتماعی تا ساعت ها تمرکز کافی برای مطالعه با کیفیت را نخواهد داشت.

درنتیجه استفاده از این ها باید کاملا برنامه ریزی شده و محدود باشد.

۴) بازی در خارج از زمین!:


بعضی از داوطلبان بجای اینکه روی مطالب درسی و تست زنی تمرکز کنند، بیشتر دنبال حواشی کنکور هستند. ساعت های زیادی برای پیدا کردن جزوه و کتاب کمک درسی مناسب، عوض کردن دبیر و مشاور و…صرف میکنند.

درحالی که این کار چیزی غیر از نگرانی ذهنی و دور شدن از اصل قضیه را در پی ندارد.
حالا که با علت های کاهش ساعت مطالعه ‌‌آشنا شدید سعی کنید به مرور آن هارا در خودتان شناسایی کنید و در طی زمان کنار بگذارید.

عوامل موثر در افزایش ساعت مطالعه:

1) از وقت خود بهینه استفاده کنید:


ساعت های زیادی در روز صرف کار های بیهوده میشود. برای مثال دانش آموزان بعد از کلاس یا مدرسه مدت زمان زیادی را برای رفع خستگی خود صرف میکنند و در ‌آخر تصمیم میگیرند که بخوابند تا خستگی برطرف شود. بهتر بود این تصمیم بلافاصله بعد از کلاس میگرفتند و با خواب نیم تا یک ساعته انرژی خود را تجدید میکردند.


برخی زمان هایی مثل ناهار خوردن و خوابیدن و یا حمام رفتن را پشت سر هم انجام میدهند. این افراد میتوانند از این کار های روزمره به عنوان استراحت بین درسی استفاده کنند. یعنی بجای آنکه حدود دو ساعت را صرف ناهار خوردن و خوابیدن کنند، این دو کار را به عنوان استراحت در بین بازه های درسی قرار دهند. اینگونه خیلی کار های روزمره را به فرصت تبدیل میکنیم.

2) وقت های مرده خود را شناسایی کنید:


ممکن است ساعت های زیادی را در وسایل نقلیه یا در مکان های عمومی بگذرانیم.

یا به هر علتی مدتی را منتظر دیگران باشیم. در این زمان های همیشه تعدادی از خلاصه های کم حجم خود یا درس هایی مثل لغت های ادبیات را به همراه داشته باشید و مطالعه کنید.

3) آهسته و پیوسته:


به هیچ عنوان ناگهان تصمیم به افزایش مطالعه و دوبرابر کردن اون نگیرید. مطمین باشید حتی اگر دو سه روز موفق به انجام آن شوید، به زودی دلسرد و خسته میشود و دوباره به سر جای اول خود باز میگردید. متناسب با توانایی خود روزانه کمتر نیم ساعت به ساعت مطالعه خود بیافزاید. برای مثل اگر روزانه پنج ساعت مطالعه میکنید فردا پنج ساعت و ده دقیقه مطالعه کنید.

روز دوم پنج ساعت و بیست دقیقه روز سوم… تا ساعت مطالعه شما یک ساعت افزایش یابد. سپس به مدت چند روز ساعت مطالعه ثابت نگه دارید تا توانایی آن در شما نهادینه شود. سپس میتوانید دوباره این روند را تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.