نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه درس های حفظی را بخوانیم؟

روش حفظ سریع درس یکی از مواردی است که ذهن بیشتر دانش آموزان را درگیر می کند


در واقع سوالشان این است ، چجوری سریع درس بخوانم ؟ و یا درس های حفظی را چگونه بخوانیم ؟ 


در این بحث باید به شما بگویم که علاوه بر سرعت باید مفاهیم را هم به صورت دقیق و جامع یاد بگیرید و سرعت به تنهایی فایده ای برایتان نخواهد داشت ، پس در ادامه با من همراه باشید تا  نکات مهمی را فرا بگیرید و بتوانید آن ها را هنگام درس خواندن به کار بگیرید.

افزایش تمرکز اولین مورد است


خیلی از دانش آموزان به هنگام مطالعه دائما حواسشان پرت می شود ( که البته دلیل های مختلف دارد که اگر شدید باشد بهتر است با یک مشاور این موضوعات مطرح شود ) و این حواس پرتی یعنی شما یک ساعت دارید به کتاب نگاه می کنید و نصف صفحه را هم مطالعه نکردید و فقط حضور فیزیکی دارید و فکر و ذهنتان جای دیگر است ، که من پیشنهاد می کنم حتما این مشکل را بر طرف کنید و تا این مشکل رفع نشده سراغ مطالعه و درس خواندن نروید.

خستگی و بی حوصلگی


برای خیلی از ما پیش آمده که در هنگام مطالعه خسته شده ایم و احساس کردیم که به خواب نیاز داریم ، ولی بعضی افراد دائما احساس خستگی دارند و انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و کتاب درسی برایشان مثل کتاب قصه هست که تا آن را نگاه می کنند خوابشان می گیرد.

چند نکته برای خواندن دروس حفظی ؟


بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه عادت دارند که از نکات  یادداشت برداری می کنند و این کار بسیار خوبی است ولی کار از آن جایی خراب می شود که این دوستان تمام مطالب را به صورت خلاصه می نویسند و یا کل صفحات کتاب را هایلایت می کنند !! و باید به شما بگویم  که این کارهای بسیار غلطی هستند 


شما بار اول که شروع به خواندن درس می کنید تمام نکات آن درس برایتان تازگی دارد و فکر می کنید که همه نکات مهم هستند که این اصلا درست نیست


پس شما بهتر است زمانی که برای اولین بار یک درس را می خوانید و یا بعد از مدت های طولانی یک درس را می خواهید بخوانید ، از همان ابتدا شروه به نوشتن خلاصه نکنید بلکه بگذارید قشنگ در آن درس به تسلط برسید و تست های آن درس را بزنید و بعد بروید سراغ نکته برداری.


سعی کنید با یکی از دوستانتان که راحت تر هستید مطالب را قشنگ بررسی کنید و بحث و گفتگو کنید تا مطلب در ذهنتان تثبیت شود ، و یا حتی در مطالب سخت و سنگین می توانید برای هم آن مطلب را تدریس کنید (بالاترین نقطه یادگیری تدریس است)

بیشتر بخوانید :

«فراموشي» را به فراموشي بسپاريد ! (بخش آخر)


مثلا در درس ریاضی مبحث مثلثات را شما از دوستتان بهتر متوجه شدید شما می توانید با توضیح دادن به او ، خودتان هم به تسلط کافی برسید.


اگر بخواهید مطالب به خوبی در ذهنتان ذخیره شود می توانید آن ها را به یک موضوع و یا یک عکس و تصویر مرتبط کنید.
در مورد کلمات ، چه کلمات فارسی و چه کلمات انگلیسی ، سعی کنید به یک باره آن ها را حفظ نکنید سعی کنید به مرور آن ها را بخوانید و هر هفته آن ها را مرور کنید.


روش پس ختام


روش پس ختام یکی از روش های بی نظیر برای حفظ سریع درس ها است.


پیش خوانی:


اگر میخواهید سرعتتان در مطالعه بالا برود و درک بهتری پیدا کنید بهتره قبل خواندن عمیق مطالب یک دور روزنامه وار مقدمات یا توضیحات مقدماتی هدف ها ، تیتر های اصلی و فرعی را حدود ده دقیقه تا یک ربع بخوانید تا درک نسبی در مورد آن مبحث داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

تست زدن را تمرين کنيد



سوال:


برای هر قسمت که می خواهید بخوانید سوالاتی را برای خودتان طرح کنید و آن ها را برای خودتان جواب دهید.


خواندن عمیق:


این بار مطالب رو دقیق تر بخوانید ، باید تمام جزئیات درس را بخوانید که شامل نمودار ها ، اشکال ، حاشیه نویسی ها و … می شود و عزیزانی که رشته تجربی هستند در درس زیست شناسی ، تصاویر را با دقت و ریزبینی مطالعه و بررسی نمایند.


تفکر:


سعی کنید یک بار دیگر مطالب درس را برای خودتان مرور کنید و ابهامات خود را بر طرف کنید و سعی کنید در این قسمت حتما تست کار کنید تا مطالب برایتان به خوبی جا بیافتد.


از حفظ گفتن:


حالا سعی کنید مطالب مهم را به خاطر بیاورید و برای خودتان آن مبحث را توضیح دهید و برای این کار حتی میتوانید موقع درس خواندن چند سر تیتر از فصلی که می خوانید را انتخاب کنید و بعد در این مرحله هنگانی که می خواهید مطالب را از حفظ بگویید و یا تدریس کنید به شما کمک زیادی می کند.


مرور :


پس از اتمام فرایند یادگیری باید برای خودتان زمان مرور بگذارید و این زمان بهتر است در فاصله های مشخص باشد و البته در زمان مرور حواستان باشد که به وسواس مطالعاتی گرفتار نشوید و برای این کار دو سه تا تست قبلا از مرور انتخاب کنید و آن ها را حل کنید تا ذهنتان آرامش پیدا کند و سپس شروع به خواندن کنید.
بازه های مرور بهتر است به این شکل باشد :
یک روز بعد مطالعه
یک هفته بعد از مطالعه
یک ماه بعد از مطالعه 
که این مرور ها می تواند در قالب سوال و یا تست هم باشد تا قشنگ در ذهنتان تثبیت شود و نکته هایی را هم که در این مرحله به دست می آورید حتما یادداشت کنید تا بعدا در دوران جمع بندی از آن ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.