نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چطور در کنکور رتبه خوبی کسب کنم؟

پسری 17ساله هستم و در رشته انسانی، درس می‎خوانم. از الان می‎خواهم برای کنکور شروع کنم. چطوری درس بخوانم و چه کار کنم که رتبه خوبی به دست بیاورم؟
دوست عزیز! برای رسیدن به رتبه خوب در کنکور قبل از هر چیز باید تمام فکر خود را معطوف به این موضوع کنید و بدانید شما توانایی آن را دارید که به این خواسته جامه عمل بپوشانید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند که به هدف‎تان برسید:
در مطالعه کتاب‎های کمک‎درسی زیاده‎روی نکنید
مهم‌ترین منبع کنکور سراسری، کتاب‎های درسی است که سوالات براساس آن‎ها طراحی می‎شوند. پس شما باید به مباحث کتاب های درسی مسلط شوید و برای این کار، لازم است که سرِ کلاس‎ها مرتب و باتمرکز و حواسِ جمع حاضر شوید. کتاب‌های آموزشی کمکی هم برای تکمیل مطالعه می‎توانند مفید باشند اما یادتان باشد برای هر درس، حداکثر از دو منبعِ کمک‎درسی استفاده کنید. تعداد بیشتر، باعث استرس و سردرگمی می‌شود چون فرصت نمی‎کنید همه‌‎شان را مرور کنید. همزمان با مطالعه منظم و مستمر، مهم‎ترین نکات کتاب‎های درسی، کمک‎آموزشی و جزوه‎های کلاسی را برای خودتان یادداشت کنید تا در روزهای نزدیک به کنکور بتوانید سریع و راحت مباحث را جمع‎بندی کنید.

بيشتر بخوانيد :

شما با چه روشي بهتر ياد مي‌گيريد؟

کنکوری ها به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

خستگی و خواب الودگی در سال کنکور

شرایط استرس زا در فصل امتحانات و راه های مقابله با آن


تست زدن را تمرین کنید
تست، قرار است شرایطی نزدیک به کنکور را برای شما فراهم کند
پس تست‎های خیلی ساده که به‎راحتی آب خوردن از پس‎شان برمی‎آیید و احساس خوبی پیدا می‎کنید، مناسب نیستند. تست‎های خیلی سخت هم که از حد کنکور فراتر هستند، هیچ کمکی نمی‎کنند و اعتمادبه‎نفس‎تان را پایین می‎آورند. یک الگوی خوب، سوالات کنکور سال‎های گذشته است البته لازم نیست خیلی دور بروید چون مباحث درسی و نوع طراحی سوال، هرچندسال تغییر می‎کند. شرکت در آزمون‎های آزمایشی هم کمک مفیدی است به این شرط که از نتایج این آزمون‎ها استفاده کنید؛ صرفِ امتحان دادن، کافی نیست. بعد از هر آزمون باید بتوانید مرحله‎به‎مرحله اشتباهات‎تان را کاهش بدهید، نقاط قوت و ضعف‎تان در درس‎های مختلف را شناسایی و زمان و استرس را در جلسه مدیریت کنید.
نسبت به قبل زمان بیشتری برای درس خواندن بگذارید
واقعیت این است که شرایط فرق کرده و درس خواندن برای کنکور از امتحان‎های معمولی مدرسه، زمان بیشتری لازم دارد. با یک‎ برنامه‎ریزی دقیق و البته منعطف، آهسته و به تدریج ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. توانایی‎های شخصی و برنامه روزانه مدرسه را باید در این برنامه درنظر بگیرید. برای پایبند بودن به این شرایط تازه، لازم است بعضی کارهای معمول و تفریحات همیشگی تا مدتی معلق شوند. البته به این معنی نیست که هیچ تفریح و استراحتی برای خودتان درنظر نگیرید. مشاور مدرسه و مشاورهای تحصیلی که در مراکز روان شناسی مشغول به کار هستند، می‎توانند به شما در تهیه یک برنامه درسی خوب کمک کنند. حرف آخر این‌که برای رسیدن به هر هدفی باید مصمم و باانگیزه باشید و از تلاش کردن خسته نشوید.
نویسنده : مرضیه خوش‎نیت | کارشناس ارشد روان‏شناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.