نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نکاتي براي دانش‌آموزاني که درس خواندن را به تعويق مي‌اندازند: چطور براي درس خواندن انگيزه پيدا کنيم؟

 
 
11. از خودتان انتظار نداشته باشيد که همواره و در همه حال، انگيزه در شما وجود داشته باشد
ممکن است عجيب به نظر برسد، ولي يکي از روش‌هايي که مي‌توان انگيزه را در خود حفظ کرد، اين است که از خود انتظار نداشته باشيم هميشه و در همه حال، انگيزه قوي در ما وجود داشته باشد.
 
واقعيت اين است که هيچ کسي نيست که هميشه و در همه حال، در خود احساس انگيزه را داشته باشد؛ پس همواره منتظر نباشيد که احساس قوي انگيزه در شما زنده شود تا کارتان را آغاز کنيد. بايد قبول کنيد که برخي از مواقع اين حس را نخواهيد داشت. به همين دليل است که به ايجاد يک قاعده  درسي و تبديل آن به عادت، نياز داريد.
 
12. مغزتان را تمرين دهيد
 
 براي ايجاد انگيزۀ درس خواندن، شما نياز داريد که مغزتان را تمرين دهيد. مغزتان را يک عضله در نظر بگيريد. تلاش براي افزايش توانايي‌تان در تمرکز، همانند تمرينات يک قهرمان دو ميداني است.
 
همه چيز بستگي به تداوم تمرينات و پيشرفتي تدريجي دارد. مدام مغز خود را تمرين دهيد؛ حتي زماني که در حال درس خواندن نيستيد. اين کار را مي‌توانيد با انجام معما، حل جدول، بازي‌هاي فکري و خواندن مقالات علمي دنبال کنيد. هر چه راه‌هايي را که براي تمرين دادن مغزتان استفاده مي‌کنيد، متنوع‌تر باشد، مغز شما قوى‌تر و انعطاف‌پذيرتر خواهد شد.
 
درست مانند تمرينات فيزيکي، مغزتان نيز نياز به استراحت و بازسازي خود دارد؛ پس حداقل به ۸ ساعت خواب احتياج داريد، و حتي براى برخي از دانش‌آموزان ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه نياز است. تغذيه مغزتان نيز بخش مهم ديگري از تمرين دادن آن است؛ پس با تغذيه درست و دريافت کافي اسيدهاي چرب، عملکرد مغز خود را افزايش دهيد.
 
13. زمان خود را مديريت کنيد
 
تنظيم برنامۀ درسي مناسب، نشان دهندۀ نوعي تعهد است که به ايجاد انگيزه در شما کمک مي‌کند. براي هر مبحثي، فهرستي از مطالبي که بايد بخوانيد تهيه کنيد. يک جدول زماني درست کنيد و ساعاتي از روز را، که قرار است به مطالعه اختصاص دهيد، در آن مشخص کرده و سعي کنيد که ساعات مطالعه‌تان در روزهاي متفاوت، يکسان باشد تا برنامه درسي خود را راحت‌تر بتوانيد به خاطر بسپاريد و به آن عمل کنيد. در انتهاي هفته، جدول برنامه‌ريزي درسي خود را مرور کنيد، و اگر احساس مي‌کنيد که از برنامه خود عقب هستيد، سعي کنيد که ساعات بيشترى را براى مطالعه به برنامه خود اضافه کنيد.
 
14. با گروه درس بخوانيد
 
بسياري از دانش‌آموزان با درس خواندن در گروه انگيزه پيدا مي‌کنند؛ البته قطعاً بسيار مهم است که گروه مناسبي را براي درس خواندن خود انتخاب کنيد؛ گروهي که داراي افرادي متمرکز و منظم است. توصيه مي‌شود که گروه درسي شما بيش از چهار نفر نباشد؛ زيرا تعداد زياد افراد در گروه، موجب حواس پرتي مي‌شود. هنگام درس خواندن در گروه، تعهد بيشتري در شما ايجاد شده و مي‌توانيد از يادداشت‌هاي يکديگر استفاده کرده و يادداشت‌هاى خود را تکميل کنيد تا از روي يادداشت‌هاي درسي کامل‌تر و بهتري مطالعه کنيد. هر فرد در گروه، نقطه ضعف‌ها و نقاط قوت متفاوتي دارد. شما مي‌توانيد در بالا بردن توانايي‌هاي خود از نقاط قوت يکديگر کمک بگيريد (در حال حاضر مي‌توانيد در شبکه‌هاي مجازي، گروه‌هاي درسي تشکيل دهيد).
 
15 براي استراحت و آرامش خود برنامهريزي کنيد
 
وقتي شما روي درس خواندن براي امتحاناتي که نزديک است، تمرکز مي‌کنيد، فراموش کردن زمانى براى استراحت، به راحتي اتفاق مي‌افتد. به ياد داشته باشيد، همان طور که قبلاً گفته شد، براي حفظ مطالب در ذهن، نياز به ايجاد فواصل کوتاهي در زمان مطالعه داريد. در کل، براي يادگيري بهتر و کاهش استرس، نياز به برنامه‌ريزي زمان براي استراحت داريد.
 
16. به طور منظم ورزش کنيد
 
هنگامي که در حال آماده سازي خود براي يک امتحان مهم هستيد، احتمال اينکه تحرکتان کاهش يابد، بسيار زياد است. تا جايي که مي‌توانيد، سعي کنيد که حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقيقه فعاليت بدني داشته باشيد. فعاليت بدنى منظم، درس خواندن را مؤثرتر و انگيزه شما را بيشتر خواهد کرد. فعاليت‌هاي هوازي مانند: شنا، پياده روي و دويدن، به انتقال اکسيژن، خون و مواد مغذي به مغز کمک مي‌کند و تمرکز شما را افزايش مي‌دهد.
حتى تحقيقات جديد نشان داده است که ورزش‌هاي سبک، بلافاصله بعد از مطالعه، به يادآوري و به خاطر سپردن بهتر مطالب، کمک فراوانى مي‌کند (بي‌شک، در شرايط حاضر، انجام بعضي از ورزش‌ها مثل شنا امکان‌پذير نيست).
 
17. خود را در حالي تجسم کنيد که کار را با موفقيت به انجام رساندهايد
 
اگر براي انجام کاري دچار مشکل شده‌ايد، خود را در حالي تجسم کنيد که آن کار را با موفقيت به انجام رسانده‌ايد. روان‌شناسان ورزشي، به قدرت تجسم‌سازي، به عنوان تکنيکي براي انجام اهداف سخت، تاکيد فراوان دارند. هنگامي که شما مدام خود را تجسم مي‌کنيد که کاري را با موفقيت به انجام رسانده‌ايد، انجام اين کار در واقعيت آسان‌تر خواهد شد؛ پس روزانه  چند دقيقه را به تجسم سازي خود در موفقيت به انجام رساندن کارهاي سختي که در ذهن داريد، اختصاص دهيد.
 
18. به خود يادآوري کنيد که اين شرايط تا ابد ادامه نخواهد داشت
 
درس خواندن براي امتحانات، دوي ماراتوني بدون خط پايان به نظر مي‌آيد، ولي هر امتحاني روزي تمام خواهد شد. اين موضوع را، به خصوص زمان‌هايي که انگيزه خود را از دست مي‌دهيد، به خودتان يادآوري کنيد. انجام اين کار به شما کمک مي‌کند که روي نوري که انتهاي تونل وجود دارد تمرکز کنيد.
 
19. بيشتر روي پروسه درس خواندن تمرکز کنيد، تا نتايج آن
 
فکر کردن به نتيجه نهايي از همان ابتدا، درس خواندن را مشکل‌تر مي‌کند. روي پروسه درس خواندن تمرکز کنيد و هر روز به خاطر تکميل مطالبي که براي آن روز برنامه‌ريزي کرده‌ايد، خود را تشويق کنيد. تمرکز کنيد، کمتر از تلفن همراه خود استفاده کنيد و عادات درس خواندن را در خود ايجاد کنيد. با انجام درست پروسه درس خواندن، قطعاً نتايج نهايي خوبي را نيز کسب خواهيد کرد.
 
20. خود را از عواملي که موجب حواس پرتي شما ميشود، خلاص کنيد
 
امروزه تعداد بي‌شماري از دانش‌آموزان، به خاطر استفاده از تلفن همراه، دچار حواس پرتي مي‌شوند. فهرستي از تمام عواملي که موجب از بين رفتن تمرکز شما هنگام درس خواندن مي‌شود تهيه کنيد و تمام تلاش خود را بکنيد تا تک تک آنها را از دور و بر خود حذف کنيد.
 
به عنوان مثال مي‌توانيد:
 
– اينترنت خود را، جز مواقعي که کلاس «آن‌لاين» داريد يا قرار است از دبير خود سؤال کنيد، قطع کنيد.
– تلفن همراه خود را نيز جز مواقع لازم که کلاس داريد، در حالت پرواز قرار دهيد.
 
– تمام بازي‌هاي داخل موبايل يا کامپيوتر خود را حذف کنيد.
 
– پيغام‌هاي گروه‌هاي دوستي خود را روي حالت بي‌صدا تنظيم کنيد. 

در نهايت، براي ايجاد انگيزه در خود، سعى کنيد که نکات توصيه شده را به کار بريد و زمان و دروس خود را مديريت کنيد تا بتوانيد ذهن خود را به بهترين شکل به کار گيريد و مطمين باشيد که به زودي از آن دسته دانشآموزاني خواهيد شد که ميتوانند به خوبى روي هدفشان تمرکز کرده و انگيزه درس خواندن را در خود تقويت کنند. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.