نتایج در این بخش نمایش داده می شود

مباحث آسان و مهم فیزیک تجربی

اگر می خواهید بدانید در این چند ماه باقی مانده تا کنکور چگونه به درصد بالایی در درس فیزیک برسید این مقاله را تا پایان بخوانید!
فیزیک درسی محاسباتی است که ۳۰ تست در کنکور تجربی دارد. کنکوری‌ها برای موفقیت در کنکور تجربی و قبولی در رشته‌های برتر نظیر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌بایست درصد خوبی در این درس کسب کنند. در مطالب قبلی سایت محصل ایرانی در رابطه با روش مطالعه فیزیک صحبت کردیم، در این نوشته سعی داریم با همدیگر به مرور محتویات مباحث این درس بپردازیم تا ثابت کنیم کسب درصدهای خوب در این درس حتی در زمان محدود نیز امکان پذیر است.
فیزیک ۱
سوالاتی که از کتاب فیزیک سال اول دبیرستان در کنکور تجربی مطرح می شود از مباحث آینه و عدسی‌ها است. به طور معمول هر ساله ۳ تست از این مباحث در کنکور تجربی مطرح می شود.
فیزیک ۲
از مباحثی که هر ساله در کنکور سراسری از کتاب دوم دبیرستان طرح می شود می‌توان به سرفصل فشار و همچنین قانون گازها اشاره کرد. سهم این مباحث در کنکور سراسری ۲ تا ۴ تست می باشد. از مبحث کار و انرژی نیز معمولاً یک سوال مطرح می‌شود.
فیزیک ۳
از این کتاب نسبت به فیزیک سال اول و دوم دبیرستان هر ساله سوالات بیشتری در کنکور مطرح می شود.
از مبحث الکتریسیته ساکن هر ساله تقریبا یک تست مطرح می شود. از مباحث خازن و مقاومت الکتریکی معمولاً یک سوال ترکیبی و همچنین از مبحث مقاومت الکتریکی نیز دو سوال به صورت جداگانه در کنکور می آید.
برای تسلط به سرفصل مقاومت الکتریکی تیپ تست های زیادی را مورد بررسی قرار دهید چرا که تنوع سوالات بسیار زیادی دارد.
دو فصل مغناطیس و الکترو مغناطیس جزو فصول آسان فیزیک سال سوم دبیرستان هستند. ۲ تست سهم این مباحث در کنکور سراسری است.
فیزیک پیش دانشگاهی یک
چهار فصل مهم فیزیک پیش ۱ سینماتیک، دینامیک، موج و نوسان هستند. فصل هایی که تیپ تست‌های گوناگونی دارند و همواره شاهد خلاقیت طراحان در طرح تست از این مباحث هستیم. مبحث سینماتیک و بردار ۳ تا ۴ تست در کنکور دارد که احتمال طرح سوالات سخت از این مباحث بسیار بالاست. دینامیک بین ۲ تا ۳ تست سهم دارد. از فصول موج و نوسان نیز سرجمع ۲ تا ۳ تست در سوال مطرح می شود. فصول موج و نوسان مفاهیم یکسان دارند با تسلط به مفهوم این فصول مطمعناً از پس تست هایش بر می آیید.
فیزیک پیش دانشگاهی دو
فیزیک پیش دو ۴ فصل دارد. فصولی با مباحث حفظی و با فرمول‌هایی که به راحتی با درک مفاهیم‌شان خواهید توانست به آن‌ها تسلط پیدا کنید و از پس تست‌های این فصول در سر جلسه آزمون بربیایید.
موفقیت در فیزیک فقط در عرض چند ماه باقی مانده تا کنکور

خیلی از داوطلبان از ما سوال می‌پرسند که آیا امکان دارد در مدت زمان محدود درصد خوبی در فیزیک کسب کرد؟

پاسخ ما: بله!!!

برای موفقیت در کنکور سراسری داوطلبان نیازمند داشتن تعادل در دروس عمومی و اختصاصی خود هستند. داوطلبان نباید در کارنامه خود قله و دره‌های زیادی داشته باشند. مطمئن باشید با میانگین ۵۵ تا ۶۰ درصد در تمامی دروس خود موفق به قبولی در رشته‌های خوبی خواهید شد.
در فیزیک تجربی برای موفقیت در چند ماه باقی مانده توصیه ما به مطالعه فصل های زیر است:
مباحث آسان و مهم فیزیک تجربی
  1. آینه و عدسی ها (۳ تست)
  2. بردار (معمولاً ۱ تست)
  3. الکتریسته ساکن (۱ تست)
  4. مغناطیس و الکترو مغناطیس (۲ تست)
  5. صوت و موج مکانیکی (۲ تا ۴ تست)
  6. چهار فصل پیش دو (۴ تا ۵ تست)
  7. گرما و قانون گازها (۳ تست)
اعتقاد داریم یادگیری این مباحث بیش از ۴۰ تا ۵۰ روز طول نخواهد کشید و به راحتی ۱۵ الی ۱۷ تست را قادر خواهید بود پاسخ دهید. توصیه داریم بعد از تسلط به این مباحث به سراغ سایر فصول در این درس بروید و کم کم درصد خود را بالا ببرید. البته که این روش برای عزیزانی است که زمان فوق‌العاده محدودی برای آمادگی در کنکور سراسری دارند. طبیعی است داوطلبی که از ابتدا خوب مطالعه کرده باشد درصد های بالاتری برای او دست یافتنی خواهد بود.
شدیداً توصیه می‌کنیم روی مباحثی که نام بردیم به تسلط کامل برسید تا بتوانید از پس سوالات‌شان بر بیایید. برای موفقیت در این درس از تست‌زنی چه به صورت آموزشی و چه به صورت آزمونی غافل نشوید، کلید کسب درصد بالا در این درس فقط و فقط تست‌زنی در تعداد زیاد است.
نکاتی بسیار ساده اما کاربردی برای درس فیزیک
  • برای یادگیری مباحث این درس دست به قلم شدن رکن اول است. می‌بایست تست‌های بسیار متنوعی را مورد بررسی قرار دهید.
  • از خلاصه برداری فرمول‌ها و نکات مهم این درس به هیچ عنوان غافل نشوید.
  • برای حل مسائل حتما فرمول را بنویسید و به اهمیت کشیدن شکل برای حل مسائل این درس توجه داشته باشید.
  • حتما به زدن تست های زمان دار در این درس اهمیت بدهید. کتاب‌هایی که مجموعه آزمون‌های ۳۰ سوالی برای این درس در بازار وجود دارد آن‌ها را تهیه کنید و پس از تسلط به تمامی مباحث این درس به زدن مجموعه تستی هر سه شب یکبار بپردازید. زدن چنین آزمون های زمانداری سرعت عمل و دقت شما را در پاسخ گویی به سوالات چندین برابر می کند.
  • از مطالعه کتاب درسی غافل نشوید. حتما تمامی مسائل و پرسش هایی که در کتاب درسی را نیز حل کنید. در سال های اخیر شاهد طرح تست از سوالات کتاب درسی بوده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.