نتایج در این بخش نمایش داده می شود

شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه‌ها در کنکور سراسری ۹۹

در کنکور سراسری ۱۳۹۹ که در روز‌های ۱۳ و ۱۴ تیر سال ۹۹ برگزار می‌شود مانند دوره‌های گذشته برخی از سهمیه‌ها مثل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا اعمال می‌شود و برای استفاده از این سهمیه‌ها باید دارای شرایط و ضوابطی باشید که در ادامه این گزارش به بیان آن می‌پردازیم.

ضوابط استفاده از سهمیه ها

هر داوطلب می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌های مصوب موجود در بند‌های ذیل شود:

سهمیه مناطق

شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جزو یکی از مناطق ۱، ۲ و ۳ محسوب می‌شوند. داوطلبان متقاضی سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند ۲۷ فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامتگذاری کنند.

الف) برای داوطلبان نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای داوطلبان نظام ترمی- واحدی و سالی- واحدی آموزش متوسطه بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

د) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

ه) فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه ای، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می‌شوند.

و) داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ز) کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی- حرکتی) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

هر یک از داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط خود که در بند‌های «الف» تا «ج» ذیل آمده است، متقاضی این سهمیه شوند:

سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۱۳۵۹/۰۶/۳۱ لغایت ۱۳۶۷/۰۶/۳۱ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذی ربط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهایی قرار گیرد. این افراد در صورت تائید نهایی توسط ارگان‌های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌گردند.

تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سازمان بسیج مستضعفین و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج کنند.

تبصره ۱: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین، نیرو‌های مسلح و وزارت جهاد کشاورزی) در صورت عدم تائید سهمیه و درج سهمیه مناطق بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحد‌های تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.

تبصره ۲، کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیرو‌های مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است؛ لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.

تبصره ۲، کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیرو‌های مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است؛ تبصره ۳: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

تبصره ۴: مدت حضور در جبهه برای افراد دارای تعهدات و مأموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح شش ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود، نیرو‌های فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

الف) آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر میزان موظفی، از تاریخ ۱۳۵۹/۰۶/۳۱ لغایت ۱۳۶۷/۰۶/۳۱ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه نایپوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیرو‌های مسلح ستاد کل نیرو‌های مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا» وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ودجاه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «ناجا» می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :

آمار ثبت نام کنکور سراسری سال ۹۹ نزدیک به یک میلیون نفر رسید

تغییر کتاب منبع کنکور ۹۹ دیپلمه های معارف اسلامی نظام جدید

فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در کنکور سراسری ۹۹

هيچ وقت دير نيست!

این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمان‌های تابعه مراجعه و پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ذیربط کد پیگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد. این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت نامی علامت گذاری و نسبت به درج کد ۱۲ رقمی پیگیری در محل مربوط اقدام کنند. این افراد در صورت تأیید نهایی توسط ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌گردند.

تبصره: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان «آجا» لازم است برای دریافت کد پیگیری و ۱۲ رقمی به نشانی اینترنتی www.aja.ir مراجعه کنند.

تذکر مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون سراسری سنوات گذشته شرکت کرده‌اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل کنند.

سهمیه ایثارگران

«جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵% و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر» برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند. همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، ضمن علامت گذاری بند مربوطه باید کد ۱۲ رقمی از ارگان ذیربط را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه درج کنند که در صورت تایید ارگان در سهمیه گزینش می‌شوند.

باتوجه به تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ – ۱۳۹۶) در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس این قوانین صورت می‌گیرد.

بر اساس قوانین فوق: بیست و پنج درصد (۲۵%) ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا، مفقودالاثر و آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۲۵% ظرفیت).

پنج درصد (۵%) ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵% و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه»، اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۵% ظرفیت).

تذکر: طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، مابقی آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

تذکرات مهم

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۷۵% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

ظرفیت در کد رشته محل‌هایی به سهمیه‌های فوق تخصیص می‌یابد که امکان گرد کردن ریاضی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

سهمیه‌های فوق بر اساس قوانین و مقررات اختصاص یافته و در صورت هر گونه تغییر در این سهمیه‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۳۰/۱۱/۱۳۶۷ هیئت محترم وزیران آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، یک بار در رشته‌های تحصیلی دوره روزانه آزمون سراسری برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال ۱۳۶۸ به بعد و برای پذیرفته شدگان سهمیه شاهد از سال ۱۳۷۶ به بعد پذیرفته شده اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت نام کرده و یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور در آزمون سراسری را نخواهند داشت.

بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی غیر روزانه (دوره های نوبت دوم «شبانه» دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی با دوره‌های پردیس خودگردان و مجازی) قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در این آزمون خواهند بود.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، مانند ضوابط مربوط به دوره‌های غیر روزانه در آزمون سراسری است.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (شخص رزمنده داوطلب بسیجی و ایثارگران (همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه (نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور)، کد پیگیری ۱۲ رقمی را دریافت کرده و آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج کنند. بدیهی است آمار و اطلاعات پس از اتمام ثبت نام از طریق سیاه‌های استانی به سازمان بسیج مستضعفین ارسال گردیده و پس از تجمیع اطلاعات برای اعمال در اطلاعات ثبت نامی متقاضیان به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه خواهد شد؛ توصیه می‌شود که از مراجعه مستقیم به سازمان بسیج مستضعفین برای دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی خودداری گردد.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (شخص رزمنده داوطلب بسیجی و ایثارگران (همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه (نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور)، کد پیگیری ۱۲ رقمی را دریافت کرده و آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج کنند. بدیهی است آمار و اطلاعات پس از اتمام ثبت نام از طریق سیاه‌های استانی به سازمان بسیج مستضعفین ارسال گردیده و پس از تجمیع اطلاعات برای اعمال در اطلاعات ثبت نامی متقاضیان به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه خواهد شد؛ توصیه می‌شود که از مراجعه مستقیم به سازمان بسیج مستضعفین برای دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی خودداری گردد.

سهمیه خانواده شهدا

خانواده معظم شهدا (یدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکور باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارند، در صورت تأیید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، این داوطلبان در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.